Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Poklonili smo se heroju Dubravku Šaki i uživali u prašini
Priče s ceste Piše: Željan Rakela

Poklonili smo se heroju Dubravku Šaki i uživali u prašini

Na Dalmatinskom portalu objavljujemo priče s izleta na koja se mogu uputiti svi čitatelji. Iskusni avanturist čitateljima preporučuju zanimljive destinacije na koje treba potrošiti samo jedan dan

Danas idemo na jednodnevni izlet do slapova rijeke Zrmanje, preko Kistanja do Skradina. I ovog puta je sa mnom moj kolega Ivica Vukman i putujemo s Hondama X ADV 750. Ujutro se nalazimo u 8 na benzinskoj stanici u Dugopolju i nakon ulijevanja goriva popijene kave krećemo autocestom do Gospića, vozimo u modu vožnje sport 3, motor se odlično ponaša i pri većim brzinama. Vjetrobran iako izgleda mali daje dovoljnu zaštitu od vjetra, ali vozačima preko 185 visine bih ipak trebao dodatni viši vizir.

Izlazimo na čvoru Gospić te vozimo u pravcu Gospić - Lovinac - Gračac i sada prebacujemo u mod vožnje D te uživamo u lijepoj cesti i prirodi koja nas okružuje. Promet je rijedak, malo je vozila, ali zato su pašnjaci puni ovaca i krava. Na putu prema Gračacu nailazimo na oklopni transporter iz Domovinskog rata i tu se zaustavljamo kako bismo napravili par fotografija.

Na ovom mjestu odvijala se bitka za Ribnik i stvaranje uvjeta za oslobođenje Medaka i zaleđa. Hrvatski dragovoljci su 24. rujna 1991. nakon protjerivanja srpske vojske iz okolice Gospića bili su zaustavljeni. Oklopno vozilo Hrvatske vojske 'Krešimir' na ovom je mjestu pogođeno iz tenka, poginuo je dragovoljac iz Zagreba Dubravko Šaka, a još osmorica njegovih suboraca su ranjeni. Ovaj oklopnjak je ustvari vozilo 'Hrvoje' na kojega ne napisano 'Krešimir' jer je pravi 'Krešimir' teško oštećen tenkovskom granatom.

Krećemo dalje. Nakon ulazak u Gračac skrećemo lijevo prema smjeru Obrovac - Jasenice. Spuštajući se niz Velebit prolazimo ispod velike cijevi koja vodi sve do akumulacijskog jezera.

Niz tu cijev se vode s Gračačke visoravni, iz rječica Ričice, Opsenice, Otuče i Krivaka, te akumulacijskih jezera Štikade i Opsenice, kroz osam kilometara tunela i cijevi, s visine od 549 metara obrušavaju na lopatice dviju turbina smještenih na dnu golemog betonskog 'bunara', 60 metara ispod zemlje i gotovo 40 metara ispod razine mora. Dvije turbine i dva generatora glavni su strojevi RHE Velebit, koja je u stanju pad proizvodnje struje iz vjetroelektrana nadomjestiti u prijenosnoj mreži za manje od pet minuta. Početkom 80-ih godina prošlog stoljeća RHE Velebit bila je jedna od samo pet reverzibilnih hidroelektrana u cijeloj Europi. U nju je uloženo današnjih 600 milijuna eura, a gradili su je divovi koji su s vremenom nestali ili danas još jedva životare: Industrogradnja, Konstruktor, Hidroelektra, Pomgrad, Geotehnika, Brodosplit, Litostroj, Metalna, a izgradnja je trajala od 1978. do 1984.


Vozimo dalje prema vodopadima rijeke Zrmanje, što je prava destinacija za izlet s obitelji, a do Berberova buka najjednostavnije ćete doći ako cestom iz smjera Gračaca prema Obrovcu skrenete lijevo prema Sekulićima, odnosno Berberima. Tu smo se zaustavili popiti piće i iskoristiti vrijeme za fotografiranje. Uživali smo u predivnim slapovima rijeke Zrmanje. Nakon odmora odlazimo dalje prema mjestu Kistanje, prolazimo preko lijepog željeznog mosta i vozimo rutom prema  Obrovcu gdje ulijevamo gorivo i dalje nastavljamo uzbrdo ponovno u smjeru Gračaca. Skrećemo s desne strane za Golubić, Krupu, Kaštel Žegarski vozimo malim seoskim cesticama dok nismo naišli na križanje, gdje nastavimo pravo i nailazimo na prometni znak 'kraj asfalta', a to za nas znači početak raja! Sljedećih 8 do 10 km smo uživali u makadamu, prolazili smo kroz spaljena područja od ovogodišnjih požara. Jako smo uživali u off road vožnji i divili se s kojom lakoćom Honda X-ADV 750 vozi po makadamu.
Na kraju makadama skrećemo lijevo i vozimo ponovno asfaltnom cestom prema Kistanjama. Nakon 20 km dolazimo u Kistanje i u samom centru nasuprot predivne velike crkve dolazimo u kuću mog prijatelja Janjevca, Ivana Gečeviča zvanog Đaja. Sišli smo s motora, protresti prašinu sa sebe i ušli u predivan Đajin dom koji nam je spremio kozlića ispod peke, a za predjelo šparoge i jaja. Iako nije vrijeme od šparoga, Đaja ih je nabrao na kile jer na opožarenim mjestima ih je bilo jako mnogo nakon velikih kiša.
Dok smo vozili prema Kistanjama vidjeli smo mnogo grafita na ćiriličnom pismu pa sam pitao svog prijatelja ima li sukoba između njih i stanovnika srpske nacionalnosti. Đaja mi je odgovorio da nema sukoba sa Srbima, ali da nema ni nekog pretjeranog druženja, dosta su distancirani jedni od drugih. Viš od toga, ipak, zamara ga koliko su općenito izolirani, nemaju čak ni autobusnih linija za Knin i Šibenik. Jedino što je dobro jest, kaže, da imaju dosta djece, iako su Kistanje trenutno najsiromašnije općina u Hrvatskoj. Dok smo jeli pričali smo Đaji kako smo guštali voziti makadamom do njega, a on nam je preporučio ponovno novi makadam prema Skradinu i to da idemo smjerom: Laskovica, Ičevo, Plastovo, Dubravica, Skradin. Poslušali smo ga i krenuli...

Ponovno guštanje po prašini i makadamu, koji je bio puno bolji od prethodnoga jer je bio dosta tvrd i utaban, nije bilo dubokih nasipa tako da smo mogli brže voziti. Ovaj skuter sa svim osobinama (prijenos, getriba 6 brzina, 17 colno prednji kotač...) kao pravi motorkotač pruža uživanje po makadamu kao ni jedan maxi skuter koji je danas u prodaji.

Uključujemo se ponovno na asfalt i vozimo prema Skradinu gdje ubrzo stižemo i posjećujemo konobu Mate koju bih vam svakako preporučio. Na mjestu gdje se Krka ljubi more, u centru Skradina, na mjestu gdje se sidre elitni brodovi  s nerijetko  probranim društvom, već 59 godine u velikoj kamenoj prostoriji radi konoba 'Mate'. Ovo je prva otvorena konoba u Skradinu, poznata je i po vedrom duhu bake Anke Pulić (88), vlasnice i vjerojatno najstarije konobarice u Hrvatskoj. U ovoj konobi se može 'samo' naručiti rashlađeni debit na litre  izravno iz bačve, te odličan sir i pršut sušen na buri. Jako dobro poznajem njenog sina koji je vozač BMW GS motora i zajedno smo putovali po Alpama. Iako smo došli siti, ponovno smo počašćeni u skladu s poslovicom 'ne jedete kad ste gladni nego kada je prilika'.

Siti sjedamo na X-ADV i lagano krećemo jadranskom magistralom prema Splitu rutom Šibenik - Primošten - Trogir - Split. U Split dolazimo predvečer zadovoljni kako cestama i prirodom tako i gastronomijom. Sljedeći put vas vodim putevima skrivenog Brača.

Sponzori ovog putovanja su:

Dalmatinski portal, Ruting Honda, Šago Honda, MatoTech, Migo Moto, Moto Ogi i Akrapović




Vaša reakcija na temu