Za koji mjesec, a vjerojatnije ipak za nešto više od godine dana - kada prođu lokalni izbori i Banovina se napuni novim kontingentom ljudi oslobođenih pritiska izlaska na birališta - možemo očekivati početak masovnog naplaćivanja parkiranja od Rive do Mejaša. U svakoj ulici i svakoj slobodnoj oazi, na svakom komadiću asfalta koji je nekad davno bio planiran i projektiran za potrebe obližnjih stambenih zgrada, očekujte nove prometne znakove i brigade kontrolora u plavim uniformama.
I kad se ionako sluđeni i isfrustrirani konstantnom potragom za mjestom za parkiranje krenete žaliti još i na novi gradski harač - koji, očekivano, neće donijeti ni veći standard ni ublažavanje prometnog kaosa - te kada spoznate da ni od javnog prijevoza također nema velike vajde, trebate znati kome ćete ići pod prozore. To su redom današnji gradski vijećnici, a previše ih je pa ćemo tek nabrojati njihove krovne organizacije: Socijaldemokratska partija (SDP), Hrvatska narodna stranka (HNS), Hrvatska demokratska zajednica (HDZ), Hrvatska građanska stranka (HGS) i Hrvatska čista stranka prava (HČSP).
Svi zajedno u utorak su donijeli odluke o osnivanju nove splitske komunalne tvrtke 'Split parking', zatim o kupnji tvrtke 'Hvidra' zajedno s pripadajućim (ionako gradskim) parkiralištima, te o oduzimanju jedinom ozbiljnog izvora prihoda i jedinog isplativog segmenta iz tvrtke 'Promet'. Ukratko, stvorili su monstruma koji će se idućih godina iživljavati nad građanima i njihovim novčanicima.
Ne samo direktno, na licu mjesta, nego i kroz gradski proračun iz kojega će se na ovu operaciju izvući deseci i deseci milijuna kuna. Samo s tim novcem moglo se izgraditi desetak pristojnih garaža - samo što, eto, u tom scenariju ne bi bilo mjesta za masovno uhljebljivanje, haračenje javnog novca i bezobrazno vrijeđanje inteligencije običnih građana.
Noć prije odluke sastančilo se u stranačkim sjedištima bilo je vrlo živo: SDP-ovci su se, recimo, teškom mukom priklonili Baldasaru i pokazali da im je nedavno rušenje povećanja prireza kao dokaz brige za javni interes i standard građana bilo najobičnija floskula. U HDZ-u su se skoro raspolovili, no prevladao je stav da 'interesi branitelja' nadjačavaju kompletan zdrav razum i ekonomsku logiku. Željko Kerum je već zdravoseljački zaključio da kupovina 'Hvidre' nema smisla, ali bilo mu je lijeno doći na sjednicu i prepustio je da kolo vodi Jure Šundov.
Dok su najutjecajniji mediji ionako preventivno pacifizirani i podučeni da bi im umjesto propitivanja ovih odluka bilo pametnije uključiti se u promotivnu kampanju. Što su i učinili.
Saldo akcije na Gradskom vijeću mogao bi se skratiti na nekoliko rečenica. Grad Split kupio je tvrtku koju je prethodno dva puta spašavao milijunskim iznosima i koju je već mogao besplatno preuzeti u predstečajnoj nagodbi, no umjesto toga iskeširao je pet milijuna kuna. Kupio je tvrtu koja nema nikakvu imovinu izuzev kratkoročne koncesije nad gradskim parkiralištima te nelegalnog korištenja onih u državnom vlasništvu. U miraz je dobio i njenih stotinu i dvadeset zaposlenih.
I da, kupio je tvrtku kojoj se ne zna vrijednost, iako je kao smokvin list trebala poslužiti informativna procjena tvrtke Davora Sliškovića. Tvrtku koja još uvijek vuče milijunske obveze i koja bez dobre volje Grada ne vrijedi ama baš ništa, pa je time komičnije obrazloženje da bi na tržištu ona mogla postići cijenu 'od 2 do 30 milijuna kuna'.
Zatim je došao red na 'Promet', kojemu je otet njegov dio parkirališta - ali će ga se bogme osloboditi i stotinjak radnika koji će se također parkirati u 'Split parkingu'. Pa smo i taj potez platili novim milijunima, čime se godišnje izdvajanje na nefunkcionalan, neredovit i općenito dosta bijedan gradski javni prijevoz popelo na respektabilnih pedeset milijuna kuna. U idućim godinama bit će to još i više, ako ovaj bolesnik uopće preživi.
Na koncu se sve utapa u novoj gradskoj tvrtki iako već postoji 'Splitska obala', koja je, pogađate, i osnovana kako bi gospodarila gradskim parkiralištima.
Operacija se morala nečim opravdati i stoga bilo vrlo zabavno gledati kako jedan Luka Podrug - koji je karijeru u Gradskom vijeću izgradio pozivanjem na branitelje - objašnjava da 'ovo nije socijalni čin, nego dobra ekonomska odluka'. Dok s druge strane Hrvoje Marušić iz HDZ-a, najglasniji zagovornik otvorenog tržišta i borac za prava poduzetnika, objašnjava da 'podržava potez jer se radi o socijalnoj komponenti, a isključit će se ako se počne govoriti o tržišnoj logici'.
Zanimljivo rezoniranje: nedavno je objašnjavao da dječje igralište i vrtić na Trsteniku 'netko mora platiti', a danas sudjeluje u izgradnji golemog subvencioniranog vrtića za branitelje.
'Split parking' će sa svojih dvjesto i kusur zaposlenih bez sumnje biti slabo funkcionalan i teško isplativ, barem u trenutnim okolnostima, ali rješenje uvijek postoji. Kad im nestane love za plaće, očekujte rampe i automate za naplatu i pred vašim vratima.