Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
INTERVJU Dean Čebohin: Imamo sustav dinamičnih cijena kao i zrakoplovne kompanije, zbog toga karta Split - Zagreb može koštati 79 kn

INTERVJU Dean Čebohin: Imamo sustav dinamičnih cijena kao i zrakoplovne kompanije, zbog toga karta Split - Zagreb može koštati 79 kn

Do kraja 2018. i u 2019. fokusirani smo na spajanje manjih i većih destinacija diljem Hrvatske

Zeleni FlixBus autobusi postali su prepoznatljivi na hrvatskim cestama. Dean Čebohin, njihov direktor razvoja poslovanja za Hrvatsku, BiH, Sloveniju i Srbiju, ispričao nam je poslovnu priču koja je krenula iz jednog njemačkog puba, te otkrio planove na globalnom i našem području...

Po čemu je FlixBus, kako kažete, revolucionaran?

- Uvođenjem novih tehnologija i primjenom modernog razumijevanja putovanja, FlixBus je napravio veliki zaokret u tada vrlo tradicionalnoj autobusnoj industriji. Spojivši 'najbolje od dvaju svjetova', tradiciju obiteljskih autobusnih poduzeća s inovativnim hi-tech pristupom stvoren je inovativni poslovni model kojim je vožnja autobusom ušla u novo doba što je prvenstveno prepoznala mlađa generacija koja od putovanja traži prije svega doživljaj, iskustvo i inspiraciju u kombinaciji s jednostavnošću i visokom funkcionalnošću. Mladi danas žele laku i brzu dostupnost usluge, za njih su dugački redovi ispred blagajni prošlost. Papirnate karte zamijenili smo QR kodom kojeg je dovoljno na ekranu mobitela putem FlixBus besplatne aplikacije pokazati vozaču na ulazu u autobus. A  tu je i niz usluga kao dio standarda FlixBusa. Svaki autobus mora biti opremljen utičnicom pored svakog sjedala, besplatnim Internetom, Tom-Tom navigacijom za praćenje koja služi našem odjelu kontrole prometa te za GPS praćenje autobusa u realnom vremenu. Time vozači imaju podršku na cesti i mogu lakše donositi odluke na putu. To nam omogućuje da dobro upravljamo našim autobusima na cesti, ovisno o stanju u prometu. Osim ovih navedenih osnovnih tehničkih postavki, svaki autobus mora zadovoljavati i ekološke uvjete odnosno poštivati standarde EURO 6 ili najmanje EURO 5 norme. 

Pri svakoj kupnji karte putnicima je omogućeno dati svoj doprinos za zaštitu klime koji iznosi od 1% do 3% cijene putovanja. Na taj način potičemo naše korisnike na sudjelovanje  u ekološkim akcijama kako bi osvijestili da je briga od okolišu naša zajednička odgovornost.

Još jedna inovacija koju smo uveli jest mogućnost rezervacije sjedala u određenom dijelu autobusa uz nadoplatu. Putnici trenutno na određenim polascima mogu izabrati između tri kategorije sjedala ovisno o njihovoj poziciji te radi li se o standardnom ili katnom autobusu. U ponudi su klasična sjedala po izboru putnika, panoramska koja nude bolji pogled te sjedala uz stol (dostupna kod katnih autobusa). Sva preostala nerezervirana mjesta putnik po ulasku u autobus i dalje bira sam, odnosno ona koja su dostupna i slobodna. 

Naše najveće prednosti su prije svega naša međunarodna FlixBus platforma, zelena mreža linija od 300.000 dnevnih veza te baza od nekoliko milijuna putnika kao naš fokus na tehnologiju, inovacije te jak brend zajedno s kvalitetom i iskustvom tradicionalnih autobusnih poduzeća.


Impresivne su brojke kojima se možete pohvaliti...

- FlixBus je u samo pet godina od start upa postao sinonim za putovanja autobusom u Europi. Hrvatska je bila 18. po redu europska zemlja u koju je FlixBus ušao (lipanj, 2016.) dok danas međunarodnu mrežu zelenih linija čini ukupno 28 europskih zemalja, 2000 destinacija te 300.000 dnevnih veza, a ovog ljeta uspješno su krenule prve linije i na američkom tlu, točnije Kaliforniji.  Do sada smo od osnutka ukupno prevezli više od 100 milijuna putnika globalno. S rastom i širenjem naše mreže i broj putnika se iz godine u godinu povećava. Samo u 2017. godini prevezli smo 40 milijuna putnika. Što se tiče CEE South regije, koja uz Hrvatsku uključuje BiH, Sloveniju i Srbiju, ukupno smo prevezli gotovo 1.500.000 putnika što je zaista impresivna brojka i pokazatelj koliko smo dobro  prepoznati i u ovom dijelu Europe. 

Kako je uopće krenula priča? 

- Začetnici ovog inovativnog poslovnog modela te osnivači FlixBusa, André Schwämmlein, Jochen Engert i Daniel Krauss, prepoznali su potrebe tržišta te su na ideju o potpuno novom pristupu putovanja došli tijekom jedne večeri u minhenskom pubu još 2009. godine. Liberalizacijom njemačkog tržišta stvorila se povoljna klima za realizaciju ideje te je FlixBus svoje poslovanje započeo 2013. godine kao njemački start-up te je već u 2015. godini započeo s globalizacijom svog poslovnog modela. Tada kreće sa širenjem mreže domaćih linija u Francuskoj, Nizozemskoj i Italiji kao i s međunarodnim linijama prema Skandinaviji.

U prvom kvartalu 2016. godine, start-up najavljuje širenje mreže linija prema zemljama CEE regije te najavljujemo širenje međunarodne linije prema Engleskoj i Španjolskoj. U lipnju 2016. krenule su prve četiri međunarodne linije iz Hrvatske te je osnovan hrvatski entitet FlixBus CEE South d.o.o. s regionalnim uredom u Zagrebu. Ured je u početku brojao svega tri djelatnika da bi sada imao oko 50 zaposlenika. Zagrebački ured bio je 5. po redu nakon Berlina, Münchena, Pariza i Milana, dok danas imamo ukupno 13 ureda u Europi te ured u Americi, točnije Los Angelesu. Nakon Hrvatske, poslovanje se širi i upravlja iz Zagreba dalje na regiju odnosno Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu te Srbiju. 

Nakon ekspanzije na američko tržište, uslugu smo proširili i na željeznice te smo u ožujku ove godine krenuli s FlixTrainom u Njemačkoj. Isto tako početkom travnja FlixBus je postao prva tvrtka na svijetu koja je krenula u testiranje E- Busa (električnih autobusa) na velikim udaljenostima. Prve testne vožnje započele su u Francuskoj na relaciji Pariz - Amiens, a drugi Flix-E-Bus krenuo je ovog ljeta iz Hessena prema Baden-Württembergu kao dio proširenja njemačke domaće mreže u vrijeme turističke sezone.

Kakvi su rezultati u Hrvatskoj i imate li neke specifične probleme?

- Zadovoljni smo svime što smo uspjeli postići na hrvatskom, još uvijek prilično zatvorenom tržištu kada je u pitanju javni prijevoz putnika. Naši su planovi vrlo ambiciozni i ulažemo puno truda  kako bismo ih što uspješnije realizirali. Ove godine stavili smo naglasak na razvoj domaće mreže linija unutar Hrvatske koja bi povezivala naše gradove međusobno. Tu bi izdvojili povezivanje Zagreba sa Zadrom, Biogradom, Splitom i Trogirom. Isto tako nedavno smo povezali i Slavonski Brod sa Zadrom, ali i Osijek s Varaždinom i Čakovcem. Osim razvoja u Hrvatskoj, nastavljamo s razvojem i cijele naše regije međusobnim povezivanjem. Tradicionalno Hrvatska je omiljena turistička destinacija putnicima iz Slovenije, Italije, Njemačke, Austrije, Češke, Slovačke, Poljske i Mađarske. Povezavši te zemlje direktnim linijama s brojnim hrvatskim gradovima u različitim regijama, od Slavonije do Dalmacije otvorili smo put turistima te učinili Hrvatsku dostupnijom i bližom. Ove sezone od lipnja do kolovoza zabilježili smo rast od 100% putnika u odnosu na prošlu godinu. Zagreb, Split i Zadar zabilježili su najveći priljev putnika. Samo u Split FlixBusom je stiglo  130% više putnika nego prošlo ljeto dok je Zadar zabilježio rast putnika za 80%. To su najbolji pokazatelji našeg rada i strategije razvoja. Trenutno je u Hrvatskoj povezano gotovo 120 destinacija s 11 europskih zemalja direktno,  a interkonekcijama putem najvažnijih europskih prometnih čvorišta (Beč, Budimpešta, Prag, München, Frankfurt te mnogi drugi) do Hrvatske se može zelenim autobusom stići i iz udaljenijih gradova kao što su Kopenhagen ili Amsterdam. S rastom i širenjem naše mreže i broj putnika će se znatno brže povećati. Ljetne sezone su uvijek najjače, jer normalno da tada daleko više ljudi putuje, ali naša strategija uključuje 365 dana u godini te želimo Hrvatsku učiniti jednako dostupnom i izvan ljetne sezone. 

Razliku hrvatskog tržišta u odnosu na ono u Njemačkoj ili drugim sličnim tržištima čini liberalizacija, odnosno potpuna otvorenost tržišta, koju mi u Hrvatskoj još uvijek nemamo, pa samim time teže ostvarujemo planove u povezivanju gradova i razvoju mreže. Ulazak u schengensku zonu također je jedan od izazova koji će nam olakšati poslovanje i putovanja našim putnicima diljem Europe. Trenutna granična čekanja, osobito ona na hrvatskoj granici protežu se od pola sata do 5 sati čekanja (ovisno o periodu unutar godine, ali i vremenu prelaska granice tijekom dana), što izuzetno utječe na putnike u smislu nezadovoljstva putovanjem, osobito za one putnike koji moraju stići na neki drugi polazak, bilo da se radi o nastavku putovanja FlixBusom ili zrakoplovom. Ulaskom u zonu vjerujemo da ćemo i mnogim poslovnim putnicima koji trenutno biraju druga prijevozna sredstva, uz sve dodatne usluge koje pružamo tijekom putovanja, autobuse učiniti privlačnijim, jednostavnijim i sigurnijim prijevoznim sredstvom. 


S kojim prijevoznicima u Hrvatskoj surađujete?

- U ovom trenutku FlixBus čine šest hrvatskih autobusnih partnera: Brioni Pula d.d., Vincek prijevoz, Slavonija Bus, Knežević prijevoz, Velebit Tours i Hiems. Dok se naši FlixBus timovi iz 14 ureda bave mrežnim planiranjem, korisničkom podrškom, upravljanjem kvalitetom, upravljanjem cijenom, marketingom i prodajom, kao i procesom planiranja poslovnog i tehnološkog razvoja, upravo su regionalni autobusni partneri, koji su najčešće obiteljska poduzeća građena na generacijama uspjeha, odgovorni za svakodnevno obavljanje prijevoza putnika i flotu zelenih autobusa, koji se odlikuju najvišim standardima udobnosti i sigurnosti. FlixBus prilikom ulaska na tržište partnerstvo pronalazi u domaćim regionalnim partnerima te time direktno utječe i na razvoj gospodarstva pojedine regije. Potiče investicije, otvara radna mjesta te lokalnom stanovništvu pruža veću, jednostavniju i povoljniju mobilnost. Na globalnoj razini zapošljavamo preko 1200 djelatnika te preko 7000 vozača kod 300 autobusnih partnera. U Hrvatskoj i regiji su do sada naši partneri investirali u preko 60 zelenih brendiranih autobusa prema FlixBus standardima te zaposlili više od 200 vozača. 

Kao i u svakom poslu, i ovdje postoje ugovori radi međusobnog poštivanja pravila i odnosa. Da bi postali FlixBus partneri, prijevoznici moraju zadovoljavati određene propisane standarde kvalitete, udobnosti i sigurnosti. Cilj FlixBusa je dosljednost usluge i brenda diljem Europe. Jednaka usluga za sve putnike iz koje god destinacije da putuju. Autobusi naših partnera u prosjeku su stari tri godine, imaju manji kapacitet sjedala kako bi se putnicima omogućila veća udobnosti i komfor za putnika.

Isto tako jedan od FlixBus standarda važnih za naše putnike su educirani, kvalitetni i profesionalni vozači u koje se ulažu dodatni napori jer oni su u našem slučaju najčešće prvo lice koje putnik susreće na putovanju FlixBusom.

Naši su partneri prepoznali budućnost i održivost FlixBus poslovnog modela te oni koji su spremni prilagođavati se novim tehnologijama, spremni su i investirati. 

Kako je moguće da vozite za 79 kuna Split - Zagreb, radi li se o dumpingu? Je li cijena karte fiksna ili ovisi o tome kada se izvrši kupnja?

- Imamo sustav dinamičnih cijena, slično kao sustav cijena kod zrakoplovnih kompanija. U mogućnosti smo ponuditi različite cijene i promocije, pojedinačno za svaku vezu ili prema dostupnosti kapaciteta. Nudimo i mogućnost putniku ranih kupovina karata. Što prije putnik kupi kartu, to će je platiti povoljnije. Isto tako u pojedinim periodima ponudimo ograničeni broj karata po izuzetno prihvatljivim cijenama, ali to je ipak samo za one najbrže i one koji svoje putovanje mogu prilagoditi. Karte se mogu kupiti online na www.FlixBus.hr ili putem besplatne mobilne aplikacije. Uz online mogućnosti kupnje karata, postoji i offline mogućnost kupovine karata kod nekih od naših brojnih prodajnih partnera poput autobusnih kolodvora, turističkih agencija, kioska Tiska, u Hrvatskoj pošti ili na drugim označenim prodajnim mjesta (na globalnoj razini imamo više od 30.000 offline prodajnih mjesta). Osim toga, karte se mogu kupiti i direktno kod vozača, no ova je opcija uvijek najskuplja. U cilju nam je biti dostupni u svakom trenutku i vremenu.

Koliki je omjer prodanih karata online i offline?

- FlixBus ima više od 30.000 offline prodajnih mjesta globalno, ali većinu karata prodajemo putem našeg weba i besplatne FlixBus mobilne aplikacije koja je dostupna na 22 jezika pa tako i na hrvatskom. 

Hoćete li se u Hrvatskoj širiti na prijevoze manjih udaljenosti, primjerice Split - Sinj...

- Otvaranje tzv. domaćih linija, odnosno povezivanje gradova unutar Hrvatske međusobno najvećim je dijelom ograničeno postavljenim zakonima koji još uvijek nisu u skladu s regulativom EU. Međutim, prvi su koraci poduzeti i polako krećemo prema otvaranju tržišta što znači i jednostavnije dobivanje dozvola od Ministarstva za prometovanje između hrvatskih gradova. Nama je svakako u cilju povezati što više gradova međusobno te Split i Sinj nisu isključeni iz planova. Do kraja 2018. i u 2019. godini fokusirani smo upravo na spajanje manjih i većih destinacija diljem Hrvatske.

Surađujete s avio kompanijama?

- FlixBus ima redovne linije koje voze direktno do zračnih luka. Npr. iz Zagreba FlixBusom možete lako stići do zračne luke Marco Polo u Veneciji sa širokom ponudom low cost i prekooceanskih letova. Time smo omogućili putnicima kombiniranje zrakoplova i autobusa te otvorili put i turistima koji dolaze iz ostatka Europe u Hrvatsku. Također iz drugih gradova Hrvatske imamo direktne veze i prema zračnim lukama u Budimpešti, Beču i Frankfurtu. Uz presjedanje, postoji mogućnost dolaska i do drugih zračnih luka.

Kakva je suradnja sa željeznicama?

- FlixBus nudi niz direktnih linija do najprometnijih željezničkih kolodvora diljem Europe. No, ono što smo učinili s autobusima željeli smo ostvariti i u željezničkom prijevozu. Ponuditi bolju i kvalitetniju uslugu po pristupačnim cijenama. Za nas je to bio logičan slijed jer je prijevoz vlakom došao kao nadomjestak za povećanu potražnju koja je premašivala kapacitete autobusa. Prvi FlixTrain krenuo je ove godine na relaciji Stuttgart – Berlin, a ubrzo je krenula i druga linija Hamburg - Köln. Zbog velike potražnje od 21. lipnja ponuda dnevnih polazaka se udvostručila. Do kraja godine bit će umreženo ukupno 28 destinacija dostupnih željeznicom. FlixTrain je trenutno prisutan samo u Njemačkoj.

Samo nudite prijevoz, namjeravate li nuditi i smještaj?

- Naš fokus je za sada i dalje na razvoju integrirane mobilnosti. Za autobus, vlak i električne autobuse na dugim linijama još uvijek ima prostora za razvoj kako na europskom tako i na američkom tržištu. Kao što smo u Europi prepoznati kao mobility partner br. 1, tako se nastojimo pozicionirati i na hrvatskom tržištu. Dodatne suradnje s taxi prijevozom ili javnim prijevozom u samoj destinaciji također su dio poslovne strategije. Organizacija smještaja trenutno nije u fokusu razvoja poslovanja. Međutim, turističke agencije prepoznale su nas, upravo zbog široke mreže autobusnih linija, kao partnera u kreiranju njihovih itinerara putovanja.

Čuli smo za ponudu od 99 eura s kojim se može obići pet destinacija?

- Inspiriran željeznicama, osobito nakon pokretanja FlixTraina, FlixBus je svojim putnicima putem InterFlixa ponudio ekonomičan i jednostavan način putovanja Europom. InterFlix karta po cijeni od 99€ putnicima nudi jedinstveno putovanje zelenim autobusom u bilo kojih pet europskih gradova po izboru iz zelene mreže autobusnih linija koje trenutno povezujemo. Tu opciju najčešće koristi mlađa populacija koja ima više slobodnog vremena. Prema statistici, u našoj regiji, autobusom najviše putuju oni između 18 i 35 godina. U Hrvatskoj ima jako puno mladih i aktivnih ljudi željnih putovanja, a upravo njima je potrebno jednostavno i brzo nalaženje prijevoznog sredstva do željene destinacije, brza kupovina autobusne karte i jednostavno putovanje koje će odgovarati njihovom budžetu.

Vaša reakcija na temu