Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
INTERVJU Ivan Burazin: Zašto novi Google ne bi nastao u Splitu?

INTERVJU Ivan Burazin: Zašto novi Google ne bi nastao u Splitu?

Naravno da ne bih imao ništa protiv da neki od IT giganata otvori ovdje 'tvornicu', ali više volim razmišljati na način da mi sami nešto izvezemo

Četvrta Shift konferencija 11. i 12. lipnja ponovno će Split staviti u središte zanimanje IT industrije. Programeri i drugi stručnjaci, predstavnici investicijskih fondova i specijaliziranih medija dolaze u Hrvatsku iz SAD-a, Brazila, Argentine, Španjolske, Rumunjske...

Popričali smo s osnivačem Shifta Ivanom Burazinom o konferenciji iza koje ostaju vidljivi rezultati...

- Pobjednici su uvijek dobro prošli, često bi našli investitore odmah na Shiftu. Prošli pobjednik Oradian je upravo zatvorio investiciju s jednim češkim fondom, a najbolji startup pretprošle godine, BabyWatch, prikupio je do sada sedam milijuna dolara. Prije toga je najboljom proglašena aplikacija Damira Sobola PhotoMath koja ima nekoliko milijuna downloada...

Je li bilo slučajeva da neke odlične ideje nisu uspjele postati proizvodi?

- Dat ću 'obrnuti odgovor': više puta se dogodilo da prođe neka po meni glupa ideja! Evo, pa čak i za navedene pobjednike Shifta nisam bio siguran bi li ih uopće trebalo pustiti na našu konferenciju! A oni su pobijedili i napravili lijepi uspjeh. Jedanput mi je kolega došao s idejom da napravimo aplikaciju za dijeljenje mjesta u automobilu. Meni je to zvučalo besmisleno, pitao sam se zašto bih nekoga primao u svoje vozilo?! Nakon nekog vremena se pojavio vrlo sličan projekt BlaBlaCar koji sada vrijedi stotinu milijuna dolara. Očito nisam najbolji u prepoznavanju ideja, ha, ha. Ali zato na Shift dolaze stručnjaci upravo za taj dio posla, kojima je zadatak naći i investirati u obećavajuće projekte. 

Osnivač ste tvrtke 'Codeanywhere', prezentirali ste po cijelom svijetu taj startup, tako je i došlo do ideje za organiziranje Shift konferencije.

- Tako je. Ta putovanja jako puno koštaju, pa smo poželjeli sve dovesti u Split, tako da naši studenti i drugi mogu prezentirati svoje projekte. Ljudi koje dovodimo na Shift zaista im mogu otvoriti sva moguća vrata, žao mi je što mnogi toga nisu svjesni. Ulaznice se prodaju, ali i dijele, nije problem doći do njih, pa u krajnjem slučaju i prići tim osobama na otvorenim partyjima...

Kakve su reakcije gostiju?

- Odlične! Mi im pokažemo najbolje od Splita, koji je prekrasan grad s odličnom klimom, a kada im još omogućimo posjet Vili Dalmaciji, odvedemo ih na Dioklecijanovu večeru, ispričamo da se tu snimala 'Igra prijestolja'...  Čovjek koji je investirao 600 tisuća dolara u naš 'Codeanywhere' prvi je put došao u Split zbog realiziranja te investicije, a sada je ovdje na medenom mjesecu! Iznajmio je dva mjeseca kuću na Marjanu, njemu je tu idealno jer voli trčati. Jedan drugi investitor je uzeo vilu na otoku, treći upravo traži kuću...

Gostima plaćate dolazak i boravak što iziskuje određene troškove. Grad i Županija su stali iza Shifta... 

- Grad i Županija nas podržavaju od prve godine, a u međuvremenu su postali jedni od glavnih sponzora konferencije. Bez njih realizacija projekta na ovoj razini ne bi bila moguća.

Koje su prednosti, a koji nedostaci za nekoga tko želi otvoriti firmu u Splitu?

- U odnosu na SAD dosta su niži troškovi koje treba izdvajati za zaposlenike. Godišnja bruto plaća programera u Americi je najmanje 120 tisuća dolara. Problem Splita je što još uvijek nema dovoljno tvrtki iz te branše, pa onda programeri nevoljko sele u naš grad. Zašto? Ako ti se ne svidi rad u određenoj firmi teško odmah možeš naći posao u drugoj. Zagreb je po tom pitanju već bolji, a da o inozemstvu ne govorimo. Ali Shift može, vjerujem, pridonijeti i da se to promijeni, pa da i u Splitu pored ugodnih uvjeta za život dobijemo i tu komponentu veće konkurentnosti među IT firmama.

Koliko se Split izdignuo od ostatka regije ovom konferencijom?

- Shiftom smo definitivno postali prepoznatljiviji, čak se neki gosti iznenade kada vide da ovdje ne djeluje previše IT tvrtki. Njima je Split 'hot spot', pa pitaju gdje su ti startupi. 

Kako gledate na posjet premijera Milanovića Silicijskoj dolini?

- Podržavam svaki posjet Hrvata Silicijskoj dolini. Što više takvih susreta, to bolje. Teško je dokazati direktnu korist od putovanja, pa mogu nekome takvi izleti izgledati kao bespotrebno potrošen novac, ali ne radi se o tome. Treba provocirati događaje, tražiti da se dogodi 'slučajnost' koja će zakotrljati stvari. Treba ići od jednog do drugog mjesta, stvarati kontakte, pa će se dogoditi ta 'slučajnost'. Mogu vam ispričati svoj primjer. Tvrtka Data Robot, koja je privukla investiciju od 35 milijuna dolara, u Bostonu zapošljava 30-ak ljudi, jednako toliko imaju zaposlenih u svom uredu u Ukrajini, te jednog u Zagrebu. Kako sam živio godinu dana u Bostonu, znam vlasnika tvrtke, te mi je on rekao da je na temelju moje potvrde izvještaja svog zaposlenika u Zagrebu sada odlučio otvoriti ured u Zagrebu! Znači, zbog slučajnosti da smo se mi upoznali u Bostonu, što je on stekao povjerenje u mene, sada će tridesetak ljudi dobiti posao u Zagrebu a ne negdje drugdje, porez će plaćati Hrvatskoj...

Što treba učiniti premijer ili netko drugi da Google ili Facebook otvore 'tvornicu' u Hrvatskoj?

- Mislim da je to krivi način razmišljanja. Zašto Hrvatska ne bi proizvela jedan novi Google? Evo, Skype je nastao u Europi, zar to nije bolje nego da Google otvori ovdje ured? Naravno da ne bih imao ništa protiv da neki od tih giganata otvori ovdje 'tvornicu', ali više volim razmišljati na način da mi sami nešto izvezemo.

Dobro, kako doći do toga?

- Prije svega se treba promijeniti pogled na poduzetništvo. U nas se često gleda na poduzetnike kao na one koji nisu mogli naći posao, pa su, eto, otvorili nešto svoje.

Nemojte mi reći da i vi niste imali posao...

- Ne, ja sam dao otkaz i krenuo razvijati svoju poslovnu priču.

Možete li onda definirati neke preduvjete koji omogućuju veće šanse za uspjeh?

- Treba smanjiti strah od poduzetništva, te negativnu percepciju poduzetnika. Treba olakšati taj put u poduzetništvo. Istina, radi se na tome, lakše je danas otvoriti i zatvoriti firmu, ali treba to biti još jednostavnije. Imamo tvrtku u SAD-u, tamo jedanput godišnje pošaljemo izvještaj, platimo porez od 300-tinjak dolara i to je to. Nema kompliciranja. U Americi je mentalitet da prvo napraviš proizvod, pa onda ako imaš neki problem osnuješ firmu i riješiš ga u tom okviru. U Hrvatskoj je obrnuta praksa: odmah imaš problem i troškove s otvaranjem firme, pa tek onda radiš na proizvodu... Poduzetnicima u Hrvatskoj, pogotovo onim mladim, sve bi kazne na počecima poslovanja trebale biti upozoravajuće da se strah od poduzetništva što više smanji.

Poruka za kraj?

- Govornici na Shiftu mogu otvoriti sva vrata i neizmjerno mi je žao što to ne shvaća dovoljan broj ljudi. Volio bih da u Splitu netko nekoga upozna i otvori sljedeći Google baš ovdje. Ja od toga financijski neću imati ništa, ali u istom trenutku ću imati sve što želim.

Vaša reakcija na temu