Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Pixabay.com KOLUMNA KATE MIJIĆ: Nije petak crn, crni su ljudi
Život piše romane Piše: Kata Mijić

KOLUMNA KATE MIJIĆ: Nije petak crn, crni su ljudi

Postali smo masa koja ide gdje svi idu. Postali smo oni kojima reklame određuju način života

Još sam nekoliko dana na godišnjem. Nemaju svi tu privilegiju da baš u ovo vrijeme budu s obitelji, posvete se obavezama pisanja, i da svoje slobodno vrijeme provedu kako im odgovara. Nije mi ni palo na pamet da se pomamim za popustima koji su reklamirani na svakom koraku. Za mene je 'Crni petak' dan kao i svaki drugi. Ipak, koliko sam pratila medije, većina njih nije imalo isto mišljenje kao i ja. Što je to tako privlačno u tom petku? Cijene? Nemojmo se zavaravati. Cijene će i danas biti kao što su bile u petak, a za nekoliko tjedana će biti još i niže. Postali smo masa koja ide gdje svi idu. Postali smo oni kojima reklame određuju način života. Sa zapada smo uvezli mnogo toga, ali nimalo dobrog. Postali smo isprazni ljudi kojima je pun ormar važniji od punog frižidera. Koliko nas takva kupnja može učiniti sretnima? Koliko vremenski? Zanos prođe s prvom ratom, a ono što smo satima čekali, vjerojatno nikada nećemo ni odjenuti, ili upotrijebiti. Popust ima magičnu moć privlačenja. Ciljano manipuliraju nama. Rješavaju se viška robe koja im stoji po skladištima, i još na tom i zarade. Koliko privlačnosti ima u tome da se izgube sati u prometu, i sati u redovima na blagajni? Koliko nam je taj predmet, ili predmeti, uistinu potreban? Postali smo društvo koje je površno. Konzumerizam je uzeo maha. Važno je pokazati što je na nama, a ne ono što je u nama. Dok sam gledala nepregledne kolone po portalima, žalila sam one ljude koji nisu mogli doći na posao na vrijeme. Oni su žrtve, to i nije sporno. Oni će morati stajati pred šefom, pokušavajući opravdati kašnjenje, a krenuli su na vrijeme. 

Crni petak je opravdao svoj naziv. Donio je i prve žrtve, i time opravdava svoj naziv. Ti isti ljudi neće u kolonama krenuti da bi se izborili da bi svima bilo bolje. Neće dati svoj glas ondje gdje je potrebno, jer nemaju vremena. Pomiješali smo listu prioriteta. Ono što je nevažno, na samom je vrhu naše ljestvice. Postali smo otuđeni, izolirani. Predmeti nam nadomještaju prijatelje, i taj lažni privid sreće ne može dugo trajati, jer nema temelje za to. Kad idem u kupnju, volim taj predmet i isprobati. Koliko njih je to učinilo u toj masi? Kupuje se samo da se kupuje. To je pošast ovog vremena. Mi nismo uštedjeli popustom, mi smo potrošili mnogo više nego što smo planirali. Uzeli smo čak i ono što nam ne treba, samo zato što je na sniženju. Ta glad za predmetima poprima ozbiljne razmjere. A što će tek biti u budućnosti? Bojim se i pomisliti na to. 

Prije nekoliko godina, s kćeri sam išla u kupnju. Pronašla je gornji dio trenirke koji je bio 50% na popustu. Iznosio je nešto manje od šesto kuna. Inače je izbirljiva, i ne poseže za svačim. Ali, ono što kupi, to i nosi. Iako sam je odbila, idućeg dana sam promijenila mišljenje, i vratili smo se po trenirku. Doživjeli smo neugodno iznenađenje. Umjesto cijene od nekih šesto kuna, koju je ona prethodnog dana i provjerila na kasi, idući dan je cijena iznosila tisuću i nešto kuna, naravno, uz popust od 50%. Tko je tu lud? Mi, naravno. Neću imenovati ime dućana, ali da udvostruče realnu cijenu, stave popust, i prodaju po cijeni po kojoj se artikl i prodavao, to je u ovom slučaju bilo sasvim očito. Ne znam je li ovo iznimka ili uobičajena praksa, i ne provjeravam. Nije mi toliko stalo da bih to činila. 

Trenirku nisam kupila, što je i za očekivati, ali sam se osjećala kao budala dok me prodavačica uvjeravala da to nije isti artikl, a bio je. Tome je jasno svjedočila nova etiketa na proizvodu, a ne ista ona koja je bila pohabana od stajanja. 

I nije petak crn, crni su ljudi. Iduće godine će možda i kampirati ispred centara. Možda bi bilo dobro da su na 'Crni petak' pogledali i opremu za kampiranje, možda im zatreba. 

Teško je mijenjati psihu ljudi. To i ne pokušavam. Ja samo iznosim svoje mišljenje s kojim se nužno i ne morate slagati. 

Petak je bio nekom crn, a nekom je imao boju novčanica. Sami prosudite u koju skupinu spadate. 

Vaša reakcija na temu