Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
NOVI VLASNIK ŠKVERA U VELOJ LUCI: Radit ćemo patrolne brodove od kevlara i karbona

NOVI VLASNIK ŠKVERA U VELOJ LUCI: Radit ćemo patrolne brodove od kevlara i karbona

Milan Dragović kupio je brodogradilište Greben koje je po drugi put završilo u stečaju

Brodogradilište Greben u Veloj Luci po drugi put je završilo u stečaju. Koban je bio posao za grčku Obalnu stražu vrijedan 13 milijuna eura. Trebalo je isporučiti šest plovila, zapelo je na drugom. Grčka je tužila Hrvatsku, odnosno, HBOR, a Greben je ponovno završio u stečaju. Na trinaestoj dražbi škver je za nešto manje od tri milijuna kuna kupila Global grupa. Vlasnik je Milan Dragović, rođeni Beograđanin, a prokuristica njegova supruga, dubrovačka odvjetnica Ana Birimiša. Obišli smo s njima velolučki škver. Dragović i radnici čiste otpad, bit će tu još posla. Dvije velike hale kompletno su očišćene, unutra su i dva patrolna broda za Grke. Jedan djeluje gotovo pa završeno. Čak su mu i oznake ispisane. 

Novi vlasnici škvera ispričali su nam svoje poslovne planove, a rekli su i par riječi o samom stečajnom postupku koji se prilično odužio. 

'Global grupa je trgovačko društvo prisutno na dubrovačkom području jedno desetljeće. Od otvaranja stečajnog postupka nad Grebenom, Global Grupa je s velikom pažnjom pratila sva događanja u svezi sa stečajnim postupkom i u njemu sudjelovala na način da je u jednom periodu ukazivala na nezakonitosti koje su se događale u tom stečajnom postupku. Bila je, naime, oglašena i prodaja nekretnina na pomorskom dobru', kazala nam je odvjetnica Birimiša. 

Muke po stečaju 

'Kada je objavljena prva dražba, stečajnom upravitelju sam ukazao na grešku, da prodaje imovinu koja se nalazi na pomorskom dobru. On je to ignorirao. Ukazivao sam i stečajnom sucu, no oglušili su se. Nisu reagirali. Poslao sam dopis Ministarstvu mora, obratio sam se direktno Nini Perko, koja je zadužena za luke posebnih namjena. Rekla je da će reagirati. Pojavila se peta, šesta dražba s identičnim tekstom. Oni su se stalno pravdali da nigdje ne postoji upisan teret pomorskog dobra. Ne mora biti jer je 2004. ovo proglašeno lukom posebne namjene. Vlada de facto nije upisala teret pomorskog dobra. Nisam ni siguran da može jer je ovo javno dobro', ispričao nam je Dragović. 

'Tek kada je prodaja imovine stečajnog dužnika kao cjeline postavljena na pravilne pravne osnove, što je prouzročilo 12. ili 13. dražbu, odlučili smo se kupiti brodogradilište. Global grupa je prepoznala potencijal brodogradilišta, prvenstveno u lokaciji jer se nalazi u središtu pomorske trase za južnu Dalmaciju, kao centar okolnih otoka između Mljeta, Visa, Lastova, Hvara, Brača i Šolte', kazala je Birimiša. 

Ophodna plovila 

Novi vlasnici škvera otkrili su nam i što planiraju s brodogradilištem koje ima dugu tradiciju i proizvode koji su nekoć imali svoje mjesto na tržištu.   

'Global grupa vidi budućnost u nastavku proizvodnje brodova s naglaskom na ophodna plovila, kako za naše, tako i inozemno tržište. Brodovi proizvedeni u Grebenu pokazali su se kao visokokvalitetna plovila. Koristi ih i naša policija. Poslije toliko godina ti brodovi su i dalje u aktivnoj službi. Predvidjeli smo i remontni centar za plovila do 45 metara, vratiti remont vojnih i policijskih brodova, što je uspješno obavljalo ovo brodogradilište prije no što je otišlo u stečaj. Radili bi i remont plovila u nautičkom turizmu. Da bismo imali što kvalitetniji remont i servis plovila, pružanje usluga na visokom nivou, odlučili smo se kupiti dva travel lifta za dizanje plovila, jedan od 400 tona, drugi od 75 tona nosivosti i hidraulični trailer od 60 tona nosivosti. Kupnju opreme realiziramo s poznatom talijanskom firmom Ascom, liderom na europskom tržištu. Vrijednost opreme iznosi dva milijuna eura. U brodogradilište planiramo uložiti 5,5 milijuna eura. Trebamo urediti infrastrukturu. Izgraditi bazen za travel liftove, urediti operativnu obalu gdje se sada nalaze stari navozi koji desetljeće nisu u upotrebi. Oni se nigdje više ne koriste na takav način jer angažiraju veliki broj radnika, veliki utrošak električne energije i traže dosta vremena', pojasnila je Birimiša. 

Škver se oslobađa tona otpada, a novi vlasnik vodi pregovore s vjerovnicima. 

'U ovom trenutku Global grupa izvodi radove na uklanjanju stare opreme. Izrezat ćemo 750 do 1.000 tona starog željeza u suradnji s društvom Cios iz Splita. Započeli smo i proces čišćenja i ekološke dekontaminacije brodogradilišta, za što smo angažirali društvo Ciak. Vlasnik Global grupe Milan Dragović razgovara s vjerovnicima koji su ostali na imovini brodogradilišta. Primaran je cilj vlasnika da na imovini brodogradilišta ne postoje nikakvi tereti', kazala nam je Birimiša.   

'HBOR ima prijavljeno potraživanje od 47 milijuna kuna u stečajnoj masi. Imaju razlučno pravo na brodovima u izgradnji koji su procijenjeni na milijun eura. Oni se mogu se naplatiti u nominalnoj vrijednosti tih brodova, nastavljaju spor s grčkom Vladom pred grčkim sudom, ali to je izdvojeno iz prodaje imovine stečajnog dužnika. Znači, mi rješavamo njihovo potraživanje koje dijele s Croatia osiguranjem na plovilima u izgradnji. Koji će to iznos biti, to ćemo utvrditi vremenom', kaže Dragović. 

'Ovakvog škvera nema od Albanije do Trogira'

'Najveći problem koji je pred nama je ishodovati sve dozvole. Tu postoje objekti koji su građeni još 60-ih godina od azbestnih materijala i koji u budućnosti nemaju nikakvu primjenu. Naročito, s obzirom na ulaganje u travel liftove koji trebaju izvesti negdje brod od 45 metara. Svi ti objekti, koji su davno izgrađeni i koji neće imati primjenu, jer strojarnica je s opremom iz 60-ih, služit će nam kao mjesto gdje ćemo postaviti brodove na kojima ćemo raditi remont. Ovakvog škvera u ovom trenutku nema od Albanije do Trogira. Brodotrogir je jedini koji ima travel lift od 600 tona. ACI marina u Dubrovniku uredila je obalu i bazen za lift od, mislim, 150 tona. U skorije vrijeme je predviđeno da se u bivšem brodogradilištu Bijela u Crnoj Gori radi sličan tip remontnog centra, ali oni imaju veliki ekološki problem čišćenja, što će im na duži vremenski period onemogućiti realizaciju projekta. Mi nemamo veliki prostor i zato planiramo da svaki kvadratni metar maksimalno iskoristiti', kaže Dragović. 

Nekada je u Grebenu radilo na stotine mještana Vele Luke. Škver je hranio gotovo pola mjesta. Odvjetnica Birimiša nam kaže kako Velolučani nisu pokazali neki veći interes za rad u škveru. 

'Iako je vijest o kupnji brodogradilišta u samoj Veloj Luci pozitivno primljena, mi u ovom trenutku, moram priznati, nemamo veliku zainteresiranost novih ili bivših radnika za posao. To je za nas donekle razumljivo jer su se bivši radnici organizirali, otvorili samostalne poslove ili su prešli u brodogradilište Radež u Blatu, a neki su potražili i posao u inozemstvu. Nemojmo zaboraviti da je nekad brodogradilište Greben imalo 600 zaposlenih radnika. Onda su prvi put otišli u stečaj. Od 400 radnika, koliko su imali u Montmontaži, u Grebenu je ostalo samo 150 radnika koji su 2016. godine ponovno završili u stečaju. Očekivano je nepovjerenje i strah ljudi, a na nama je da to promijenimo, da stvorimo uvjete kao društvo koje se ozbiljno misli baviti ovim poslom dugoročno, da se promijeni svijest ljudi da svi zajedno od Vele Luke i ove prelijepe velolučke vale napravimo jedan zaista kvalitetan projekt', kaže Birimiša. 

Nije da nema interesa, kaže Dragović. 

'Ima interesa, ali ne za posao. Svakodnevno dolaze Velolučani pitati mogu li kupiti nešto od otpada što je ostalo u brodogradilištu. Prije neki dan zvala je jedna žena da bi kupila tokarski stroj na kojem je dočekala penziju. Ne prodajemo ništa od osnovnih sredstava iz jednostavnog razloga što na njima stoji teret Croatia osiguranja. Čak su me kontaktirali ljudi iz brodogradilišta Radež u Blatu isto zainteresirani za kupnju pojedinih tokarskih strojeva. Došli su, pregledali i poslali ponudu. 25 centi po kilogramu', otkrio nam je Dragović. 

'Vozim viljuškar, držim metlu'

Kada je kupio škver, preselio se u Velu Luku i zasukao rukave. 

'Par Velolučana zajedno sa mnom svaki dan čisti škver. Radim s njima, vozim viljuškar, držim metlu, a oni kao pčelice. Kada vide mene, htjeli bi da me preteknu pa još više rade. Ne da je odlično, meni je srce puno. Dva mjeseca sam u Veloj Luci, imam osjećaj kao da sam ovdje cijeli život. Prošetali smo danas Velom Lukom. Koliko me ljudi zaustavilo i reklo: 'Sve što ti treba, moja vrata su ti otvorena', hvali Dragović Lučane. 

Na kraju su nam novi vlasnici Grebena otkrili još neke planove. 

'Vlasnik ima šire poglede što se ponude tiče. Mislimo na inovativnu tehnologiju plovila koja se primjenjuje u svijetu, a to je umjesto klasičnih pogonskih motora, ugradnja električnog pogonskog sustava, čime se smanjuje emisija štetnih plinova, potrošnja goriva, povećava autonomija plovidbe, manje su vibracije i buka. Vlasnici brodova i operateri širom svijeta odabrali su električni pogonski sustav odavno. Predstoji nam dinamičan period jer do realizacije planova koje imamo, dosta ovisimo o birokraciji. Očekujemo da nam lokalna zajednica izađe u susret jer su nam dozvole za rad nužne da bi uopće počeli s poslovnom aktivnosti', kazala je Birimiša. 

'Veliki je interes Egipta, Nigerije, Tanzanije, Saudijske Arabije, dosta je upita za plovila koja su se proizvodila u velolučkom škveru. To samo govori o kvalitetu tih brodova. Krajnji cilj je izgradnja patrolnih brodova do 43 metra dužine, ali od kompozita, kevlara i karbona. S tim nekim sistemom propulzije, koji je zadnjih par godina zastupljen na američkom tržištu, želio bih da to napravim u Hrvatskoj, da to bude hrvatski proizvod i da to Hrvatska može ponudi na tržištu. Ako ne budemo pratili trend inovativne tehnologije, mi smo bacili sidro', zaključio je Dragović. 

Vaša reakcija na temu