Dupkom puni splitski HNK ispratio je pljeskom premijeru drame Henrika Ibsena 'Neprijatelj naroda' u režiji Nenni Delmestre. Tekst je adaptirao Elvis Bošnjak, ujedno i u naslovnoj ulozi dr. Stockmanna, liječnika koji se bori protiv močvare, stvarne i moralne kaljuže.
Ljubitelji klasične drame su došli na svoje, a 'čišćenjem' teksta Bošnjak je Ibsena učinio pitkijim i prijemčivijim. Očistio se u dobroj mjeri 'salonski štih', više kako drama odmiče.
Delmestre, kojoj je ovo ujedno i 70. drama pod njenom palicom, vrlo je suptilno, a istovremeno suvereno pokazala kako je Ibsen i nakon više od stoljeća itekako aktualan, unatoč sasvim novim sredstvima komunikacije. Pokazala je tu borbu istine i laži, manipulacije medija i utjecaja na nekritičnu masu, ali i snagu pojedinca. Mora li pojedinac biti osuđen na križ kad se bori za pravdu i istinu? Delmestre nudi optimizam zagrljajem glavnih likova na kraju. Ostaju i borit će se.
Možemo prenijeti Ibsena na aktualnu najpoznatiju 'močvaru'. Zar upravo iz Splita nije krenula borba? Zar nisu pojedinci nosili križ, optužbe, medijsko razapinjanje, ali uspijevaju? Zar nisu počele promjene? Jesu.
Tu vjeru u pojedinca i vjeru u promjene Delmestre je uspjela prenijeti.
Ukratko, središnji lik drame, dr. Thomas Stockmann, liječnik u popularnom kupalištu, otkriva da je ono zatrovano i po život opasno pa predlaže čitav niz promjena da bi ono valjalo. Naravno, te promjene tiču se svih, a zajednica, nakon manipuliranja od strane medija na koje utječe njegov brat, gradonačelnik Peter Stockmann (Trpimir Jurkić), ne želi i napada liječnika. Zbog ustrajanja da očisti kaljužu doktor Stockmann će biti proglašen neprijateljem naroda.
Upečatljiva je scena 'naroda', kada liječnik konferencijom za medije objašnjava stvari. Snažan je tu Bošnjak, ali i odlično rješenje redateljice koja narod (polaznike kazališta 'Playdrame') stavlja među publiku u kazalište. Mogao se doživjeti taj linč.
U toj sceni snažan je i Bošnjakov monolog o demokraciji, o vladavini (glupe) većine, o onima koji gase onoga tko pali svijetlo...
Ali i scena dok supruga, odlična Petra Kovačić Pavlina, skida liječnika nakon što su ga isprolijevali šmrkom. Uz njih stoji kostur...
Dramom dominira Bošnjak, Jurkić je uvjerljiv, kao novinska urednica Snježana Sinovčić Šiškov zaslužuje pohvale. Odličan je u kraćem pojavljivanju Filip Radoš, punac liječnika čija klaonica zagađuje kupalište. Posebno izdvojimo mladog Marjana Nejašmića Banića kao Aslaksena, predstavnika 'kompaktne većine', iz niza udruga i uprave novine. Odlično mu leže ovakve uloge, a sceni svojim pojavljivanjem daje dimenziju više.
Goran Marković, idealist i prijatelj kao kapetan Horster nije imao težak zadatak. Dodajmo i da je Lina Vengoechea glazbenim brojevima dala dobar ton drami.
- Kazalište mora biti optimistično, ako kazalište ne nudi optimizam, onda ne znam što nam ostaje. Ibsen ne odustaje od borbe, ali nešto nam je nedostajalo i moralo je završiti s poticajem da vjerujemo u to da će biti bolje - podijelio je dojmove nakon premijere Elvis Bošnjak.
Redateljica je prisnažila da je najvažnije da nisu radili drastična prebacivanja.
- Dakle, samo se malo salonskog štiha izbacilo, pravi problem je uvijek isti. Ali naravno da je aktualno pitanje morala, medija, borbe između istine i profita. U svakoj generaciji postoje ljudi koji boreći se za istinu izvuku onaj deblji kraj, ali to nas neće obeshrabriti. Kraj nije napisao Ibsen, imala sam potrebu tako završiti. Nada uvijek postoji i Ibsen je nadu položio u pojedinca, on pokreće svijet, društvenu klimu za promjenama - kazala je Delmestre.
Zadovoljan je bio i intendant Goran Golovko.
- Reakcija publike je pokazala da je i tema aktualna i da je autor u svojoj genijalnosti svevremen zbog pitanja koja postavlja. Predstava vrlo dobro korespondira s publikom i mislim da smo dobili jednu vrlo kultiviranu dramsku predstavu i da su glumci pokazali koliko veliki potencijal postoji u našem ansamblu - zaključio je Golovko.