Svestrana splitska glumica Ivana Giove Župa, koju šira javnost zapravo vrlo malo poznaje usprkos tome što iza sebe ima dvadeset kazališnih premijera, nekoliko filmskih i televizijskih uloga u serijama poput 'Game of Thrones', 'Ruža vjetrova', 'Branka Marić i vragovi Splita', filmovima 'Sonja i bik' i 'Anka'... Ništa čudno, jer je najčešće možete sresti u prostoru omiškog Ilirskog sjemeništa gdje pri Centru za kulturu četvrtu sezonu vodi Dramski studio 'Harlekin', a na istoj je adresi ujedno angažirana i u teatru za odrasle 'Mali princ'. Upravo će večeras, 17. studenog, u omiškoj Noći kazališta premijerno predstaviti životnu komediju 'Kumovi'. To nije sve, pripremili su još bogatog programa koji nam je Ivana otkrila u intervju.
- Predstavu 'SAMO RECI NE - Nedostajem sama sebi' radila sam s djecom Dramskog studija 'Harlekin', kao završni sat treće sezone. Odlučili smo je obnoviti i igrati u studenom jer je ovo mjesec borbe protiv ovisnosti. Komad je jako aktualan i edukativan, igraju ga tinejdžeri koji su tijekom procesa pripreme imali zadatak sami istraživati o narkoticima. Priča govori o djevojci čiji su se roditelji rastavili, a ona na to odgovara buntovnim ponašanjem. Uz to, momak ju je ostavio, odlučila izaći vani i opiti se. U klubu nailazi na dečka koji joj nudi nekakvu tabletu i obećava odličan provod. Ostatak priče možete saznati od 18 sati u Ilirskom sjemeništu Omiš, gdje će se odigrati spomenuta predstava.
Kako su reagirali na ovu temu roditelji?
- Kao uvijek do sada, svojim polaznicima sam dala na odabir temu koju ćemo obraditi. Kada su pristali na ovu, na radionicu sam donijela nekoliko prijedloga teksta i pokazala im fotografije različitih narkotika. Njihove prve reakcije bile su 'Ajme, medići, super', jer nisu znali o čemu je riječ. Naglasak sam stavila na najpoznatije droge od marihuane, heroina, kokaina i kroz priču o djevojci razvedenih roditelja ispričala kako se počela drogirati. Bilo je svakakvih reakcija, ali sam ponosna na moje polaznice, što su same istraživale za taj tekst i što danas-sutra, kad dođu u kafić, neće pasti na prvog tipa, koji im želi ponuditi drogu. S druge strane, mislim da su se i roditelji zapitali koliko se posvećuju svojoj djeci, a u samom komadu za ovisnost djevojke majka zadnja dozna. Tako često bude i u stvarnom životu.
Na istome mjestu će se u 19.30 igrati 'Klytaimestra'...
- Riječ je o monodrami Marijana Matkovića, u režiji Petra Buljevića, u kojoj glumim. To je tekst koji je imao premijeru 27. svibnja ove godine u sklopu proslave Dana grada Omiša. Prva sam i jedina u povijesti koja je odigrala predstavu na omiškoj Fortici. Igrana je i u Saloni, Dugom Ratu, a sada, evo, za Noć kazališta u našem prostoru. 'Klytaimestra' je i danas veoma aktualna, na neki način je feministkinja jer je izabrala ljubav i pustolovinu umjesto građanske sigurnosti. Ona u to ime govori i pita se je li ona zločinka jer je ubila muža koji je imao ljubavnice i ubio njihovu zajedničku kćer za viši cilj. O tome govori 'Istanbulska konvencija'... Nije se puno promijenilo jer i dalje imamo zemlje gdje žene manje zarađuju, nemaju pravo glasa. Klytaimestra nije bila većina, ona se tome suprotstavila.
Nakon toga slijedi premijera vaše nove predstave 'Kumovi'...
- Igramo je moj ansamblom 'Mali princ' i ja, prema tekstu Dušana Kovačevića. Tekst je novijeg datuma koji još uvijek igra u 'Zvezdari', a mi ćemo ga prvi izvesti u Hrvatskoj. Cijela Noć kazališta bit će veoma intenzivna za mene, obzirom da u prvoj predstavi radim sve, osim što ne igram, nakon toga monodrama, a za kraj premijera.
Predstava 'Ja sam dama' je stručnim odabirom uvrštena među 15 najboljih ostvarenja u hrvatskom glumištu 2016. Jeste li očekivali takav uspjeh?
- Bio mi je šok da je jedno malo kazalište primijećeno od struke. Riječ je o monodrami, valjda prvoj u svijetu, napravljenoj prema Facebook statusima, kasnije objavljenih i u knjizi 'Leti matun', autorice Meri Bauk. Promijenili smo imena likova, ali njena mama zaista piše nekrologe, tata je zaluđen Hajdukom, a u tim statusima, koji dodiruju društvena, politička i druga pitanja, pronalazi se svatko. Drama je izrazito moderna i angažirana, tako da propituje i bremenitost egzistencije, licemjerje visokih društvenih elita i poziv je da se već jednom krene u akciju. Cijeli svijet se pretvara u šareni blještavi cirkus, a uloge si možemo birati sami u svojoj mašti ili na Facebooku. Komad je ispričan kroz plašt finog sarkazma i britke crnohumorne komedije. Ovo ljeto odigrali smo jubilarnu pedesetu izvedbu na 'Omiškom kulturnom ljetu' i zato volim kazalište.
Zbog čega točno?
- Film snimiš i gotovo, uvijek je isti, dok je predstava svaki put drugačija. Niti jedna predstava nije identična, niti jedan pokret nije isti, izraz lica, a pogotovo u 'Dami' gdje ona govori o situaciji na političkoj sceni. Nikoga ne imenujem, ali se svi prepoznaju. Kazalište volim jer mogu osjetiti kakva je divnu energiju publike.
Ipak, iza sebe imate nekoliko filmskih i televizijskih uloga...
- Da, snimala sam dosta dok sam bila mlađa. Snimila sam jako puno reklama u Hrvatskoj i u inozemstvu. Sve u periodu kada sam živjela u Zagrebu jer tamo ima jako puno castinga. Što se filmova tiče glumila sam u 'Sonja i bik' i 'Anka', a od serija u 'Ruža vjetrova', 'Branka Marić i vragovi Splita', ... Voljela bih da sam više, ali u Hrvatskoj je taj krug 'zatvoren'. Ako pogledate hrvatske filmove i serije, zaključit će te da se stalno vrte ista lica. Nažalost, kod nas još ne postoje agenti za glumce što je u inozemstvu uobičajena praksa.
Kako je bilo iskustvo biti dio spektakla 'Game of Thrones'?
- Radi se o visokom profesionalizmu gdje nema mjesta propustima. Imala sam petodnevno intenzivno iskustvo gdje je snimanje na setu počinjalo u četiri sata ujutro, a završavalo oko ponoć. Najbolje bih to snimanje opisala riječima 'vojni režim', a to nije loše jer svatko zna što mu je u kojem trenutku činiti. Kod nas se isto ozbiljno radi, ali nismo mi hollywoodska produkcija, nemojmo se zavaravati. Posebice me smeta činjenica kako je u Hrvatskoj popularno biti glumac i svi misle da to mogu biti. Smatram kako se događa hiperprodukcija glumaca, kako onih koji završe akademiju, tako i onih koji to postaju bez naobrazbe. U jednoj maloj zemlji imamo tri i pol akademije s kojih godišnje izađe četrdesetak glumaca. Nema baš smisla...
Gdje vidite budućnost glumaca?
- U samostalnim projektima jer državna kazališta ne mogu zaposliti sve nas. I sama kazališta bi trebala češće raditi otvorene castinge i angažirati različite glumce. Zadnje tri godine, otkako sam se vratila živjeti u Split, radim u Omišu, a 90 posto ljudi nije čulo za mene. To je zato što nemam četiri propala braka, zato što nisam davala intervjue o privatnom životu, zato što nisam po domjencima i to nije zanimljivo. Imam 20 premijera iza sebe, radionicu za djecu, radim i kao klaundoktor u 'Crvenim nosovima'. Međutim, i publika nosi svoju krivicu jer često očekuje jeftin humor na koji će se kreveljiti. Nisam protiv dobre komedije, nju je teško napraviti, ali treba progovarati i o ozbiljnim temama.
Članica ste Crvenih nosova klaunovadoktora. Možemo li pojasniti čitateljima Vašu ulogu doktorice Cmok?
- Doktorica Cmok član je splitskog tima koji sada broji pet članova. U KBC-u Split smo svaki tjedan. Četvrti kat, onkologija, pedijatrija i dnevna bolnica, drugi kat dječja kirurgija. Četvrtkom smo u staračkom domu u Vukovarskoj i na Zenti, a jednom mjesečno odlazimo i u Zadar na pedijatriju. Nismo klaunovi, mi smo klaunovidoktori koji imaju zadatak djeci, starijima i nemoćnima pomoći da se u najtežim trenucima prisjete svoje snage i životne radosti. Naš cilj je promijeniti percepciju i fokus ljudi, nikada ne pitamo od čega ljudi boluju. Naš je zadatak promijeniti atmosferu, tužnu situaciju i sve okrenuti na vedriju stranu života. Kad vidiš da si nekome izmamio osmijeh na lice znaš da je tvoja 'vizita' uspjela. Bilo da se radi o djeci i roditeljima koje treba ohrabriti prije operacije ili pregleda u bolnici, ili štićenike doma pjesmom i pošalicama vratiti u njihova najljepša vremena. Na život kakav je bio nekada, koja im bude uspomene, a često dementni ljudi koji isprva uopće ne komuniciraju na naše pjesme 'Sve ptičice...' ili 'Da nije jubavi' i sami zapjevaju...
Za kraj pozivnica svima na tri večerašnje predstave....
- Pripremili smo za svakoga po nešto, cijene su simbolične, 20 kuna za svaku izvedbu ili 50 kuna za cjelovečernju ulaznicu.