Jasen Boko: Jasno mi je da Frljićeve predstave vrijeđaju osjećaje vjernika, ali oni to mogu izbjeći negledanjem

Jasen Boko: Jasno mi je da Frljićeve predstave vrijeđaju osjećaje vjernika, ali oni to mogu izbjeći negledanjem

Producent Marulićevih dana komentirao je priopćenje Nadbiskupskog ordinarijata

Nakon što je Hrast pozvao u utorak na 'mirni prosvjedni skup' zbog predstave Olivera Frljića u HNK Split, oglasila se i Splitsko-makarska nadbiskupija priopćenjem u kojem među ostalim navode da mole sve odgovorne da još jednom promotre prikladnost sadržaja u sklopu nacionalne kulturne manifestacije 27. Marulićevi dani. Odnosno da učine potrebne korake kako sadržaji koji nisu dostojni imena Marka Marulića i grada Splita ne bi vrijeđali osobe i ponižavali samu kulturu.

- Vjernike pozivamo na molitvu Gospodinu kako bi ovaj apel dodirnuo savjest i srca ljudi da jezik i način komuniciranja suvremenoga čovjeka ne bude uvredljiv prema drugome i ne ismijava vrednote i osjećaje drugih. Samo tako ćemo promovirati kulturu koja uzdiže i oslobađa, a ne vrijeđa i ponižava - navode.

Izbornik programa Igor Ružić vrlo je jezgrovito komentirao reakcije:

- Za pametnu i argumentiranu raspravu minimalan je uvjet da se pogleda predstava. Nakon toga možemo pričati, ako treba i molitvenim susretom.

Dramaturg, producent Marulićevih dana Jasen Boko iznio nam je svoj osobni stav oko priopćenja. Ironično je krenuo da mu je žao što nije ranije obaviješten da je mjesto izbornika Marulićevih dana umjesto Igora Ružića preuzeo Nadbiskupski ordinarijat Splitsko-makarske nadbiskupije i da to tijelo sada odlučuje o 'prikladnosti sadržaja' koji smiju biti prikazani na najvećem hrvatskom kazališnom festivalu. 

- Nisam znao ni da, kako stoji u nepotpisanom (!) priopćenju Nadbiskupskog ordinarijata, treba pitati Marka Marulića čije ime festival nosi koje su predstave 'dostojne' njegovog imena, a koje to nisu. Stoga bih molio Ordinarijat da Hrvatskom narodnom kazalištu dostavi poštansku adresu 'oca hrvatske književnosti' kako bismo ubuduće tražili njegovu suglasnost o 'dostojnosti' svake selektirane predstave - nastavio je u istom tonu.

Potom je detaljno obrazložio zašto smatra crkvene vapaje neumjesnim, a pokušaje zabrana nedopustivim.

- Osobno nisam poklonik Frljićeve estetike, pa sam kao takav izrugivan u nekim njegovim produkcijama, ali uvijek branim slobodu umjetničkog izražavanja, čak i kad se s nekim predstavama, knjigama ili umjetničkim slikama ne slažem po bilo kom osnovu. Jasno mi je da Frljićeve predstave, kao i mnoge knjige ili druge predstave vrijeđaju osjećaje nekih ljudi (vjernika), ali takvu situaciju mogu vrlo jednostavno izbjeći tako da ne gledaju ono što ih može uvrijediti. Pokušaje da se zabrane izvođenja ili objavljivanja nekih umjetničkih djela (čak i bez da su ih gledali ili čitali, nego se krivo interpretiraju i zloupotrebljavaju tračevi i prepričavanja) držim nedopustivim! – ističe.

'Vapaje' iz nadbiskupije da se predstava skine s Marulićevih dana stoga drži neumjesnim miješanjem Crkve u sekularni život i umjetnost, ali, kako kaže, posljednjih godina se Crkva u Hrvatskoj ionako sasvim neprimjereno svojoj ulozi u društvu miješa u baš svaku poru društvenog pa i umjetničkog života pa me ne čudi ni ovakva reakcija.

- Stavovi izraženi u pismu Ordinarijata vjerna su preslika srednjovjekovnog stava katoličke crkve prema scenskoj umjetnosti kad su kazališne izvedbe bile zabranjene, osim u propagandne svrhe promicanja kršćanstva, a na kazalište se gledalo kao na 'vražju aktivnost' – ističe.

Nastavio je kako  višestruko ponavljanje fraza u priopćenju o ulozi kazališta u  'duhovnom obrazovanju i odgoju i obrazovanje pojedinca i društva' odražavaju upravo takvo stanje duha koji  očito ne zna da uloga umjetnosti nije duhovno obrazovanje i odgoj nego umjetnički doživljaj i kreacija. 

- Mislim da molitvi nije mjesto u kazalištu pa vjernike koji sumnjaju da bi ih jedna kazališna predstava mogla uvrijediti, a anonimni sastavljač spisa od njih traži molitvu 'suprotiva' Frljiću, savjetujem da umjesto u kazalište odu na misu, a umjetnost prepuste onima koji u nju vjeruju, bez obzira slažu li se s njenim pojedinim manifestacijama ili ne - poručio je.  

Dodajmo na kraju da je prošle godine u sklopu Marulićevih dana odigrana Frljićeva predstava 'Kompleks Ristić' i da se za obje izvedbe tražila karta više. Publika, izuzev Ane Lederer tadašnje zamjenice ministra kulture Zlatka Hasanbegovića, ovacijama je ispratila dramu. U isto vrijeme, policija je dežurala oko zgrade, aktivisti Radničke fronte davali su podršku Frljiću koji je bio u nemilosti Hasanbegovića, a toliko je nabrijano i među 'plavcima' bilo da su posumnjali da je u jednom ruksaku bomba, a jednog su mladića dok je na sekund odložio torbu da bi prihvatio mobitel diskretno 'zaskočili'. Sve je, naravno, prošlo u redu, ali s dramom ispred teatra.

Vaša reakcija na temu
Pregledaj komentare