Hit predstavu američkog pisca Williama Gibsona 'Ljuljačka za dvoje' u režiji Elvisa Bošnjaka na hrvatskoj premijeri u klubu Quasimodo publika je ispratila pljeskom. Kao da se drama 'stopila' s prostorom kluba, 'Quasi teatar' se pokazao izvrstan partner kazališta Playdrame za tekst kojega je izabrala, prevela i dramaturški obradila glumica Anastasija Jankovska, koja igra uz Ivana Baranovića naslovnu ulogu. Intimna atmosfera, glumci stopljeni s publikom, praktički postavljeni u gledalište, daju šarm više predstavi. Nema laganja, sve je na glumcima koji su ogoljeni do srži.
S druge strane, tekst je dijelom osuvremenjen, pa se može uočiti taj mali raskorak između vremena kad je nastao i sadašnjosti.
Jankovska, također zaslužna i za izbor glazbe, vidjelo se, uživala je u izvedbi, ali njena 'hiperaktivnost', posebice u početku gdje je trebalo naglasiti strast, činila je preveliki kontrast suzdržanom Baranoviću.
Glumac četvrte godine glume na splitskoj Akademiji se pak tijekom predstave sve više opuštao. Kako su dolazile emotivnije scene, a strastvene ili plesne iščezavale, tako je bivao bolji.
Priča inače prati dvoje usamljenika, odvjetnika Jerryja i plesačicu Gittel, koji nakon emotivnih brodoloma pokušavaju opet živjeti. Grčevito se drže jedno za drugo, Gittel i više za odvjetnika koji ne može preboljeti odlazak supruge s drugim čovjekom.
'Ljuljačka za dvoje' priča je o dvoje emotivno krhkih ljudi, ugrožene egzistencije koji očajnički želeći popraviti jedno drugo, zapravo popravljaju sebe. Manipulacija je kod Gittel prisutna, ne libi se na prvom sastanku nabrojiti bolesti, a on pak očajno želi da joj je potreban. U toj potrebi, u toj disfunkcionalnoj vezi oni individualno rastu i svatko odlazi svojim putem. Jerry se vraća svojoj supruzi, 'ali sa svojom glavom', a Gittel shvaća kako praznine puni krivim načinom. Gittel uči što je ljubav.
Iako je djelo nastalo 50-ih godina prošlog stoljeća, nije se nemoguće pronaći u priči u kojoj se dvoje ljubavnih brodolomaca vežu jedno za drugo. Vezati se ili, bolje rečeno, nasloniti se na nekoga da bi otkrio bez koga ne možeš, da bi na koncu čuo žarko željene riječi od voljene osobe, one iste od koje odlaziš jer ne funkcionirate, a vraćaš se jer nalaziš sebe, poznata je svim generacijama. Dobro je, kako je zaključila dama u publici, sve dok nema nevinih ranjenih. U 'Ljuljački za dvoje' nema, oboje rastu.
- Baš sam zadovoljna, dugo je trajao proces nastajanja tako da sam bila pomalo umorna, ali večeras sam baš uživala igrajući. Generalna je bila 'stisnutija', ali na premijeri mi je pao kamen sa srca. Predstava je stvorena za ovaj prostor i vjerujem da će osvojiti publiku - iskrena je bila Jankovska.
Kao zanimljivost otkrila nam je i da je jedna od dvije interakcije s publikom bila nenamjerna. 'Zablokirao' je mobitel, pa je tražila pomoć od publike. Dosta uvjerljivo. Baranović smatra da je 'Ljuljačka za dvoje' predstava u kojoj se svi mogu pronaći.
- Svi smo mi imali faze kad bismo trebali narasti i onda shvatimo da ono što smo bili moramo ostaviti i ići naprijed. To shvaćamo najčešće kroz veze - ustvrdio je Baranović.
Dodao je da je unatoč 'razasutoj glavi', jer ima i ispite za tri dana na Akademiji, zadovoljan što je na premijeri bio koncentriran.
'Ljuljačka za dvoje' nije možda standard na koji je publiku naviklo kazalište Playdrama, ali valja je pogledati i imat će svoju publiku.
Dodajmo da je za vizualno oblikovanje predstave zaslužna Ana Bošnjak, a za oblikovanje svjetla i tona Siniša Jakovčević.
Playdrama se zahvaljuje još Saši Božiću, Jeleni Bosančić, Mariju Ilinčiću, Kseniji Zec, Mirku Vuletiću i farmaceutima.
Drama igra u klubu Quasimodo još 12., 15., 20., 21. i 24. veljače s početkom u 20 sati.
U 'Ljuljački za dvoje' inače, igrali su Henry Fonda i Anne Bancroft, a praizvedena je 1958. godine i odigrana na Broadwayu više od 750 puta.
Prema ovoj drami snimljen je i igrani film s Robertom Mitchumom i Shirley MacLaine u glavnim ulogama.