Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Tražila se karta više za predstavu 'Kompleks Ristić' u Splitu: Frljić raspad Jugoslavije prikazao scenama pljuvanja u usta, povraćanja, uriniranja...

Tražila se karta više za predstavu 'Kompleks Ristić' u Splitu: Frljić raspad Jugoslavije prikazao scenama pljuvanja u usta, povraćanja, uriniranja...

Reakcija publike je bila odlična, dosta je pozitivnih ocjena, ali ima i razočaranih

Karte za obje predstave Olivera Frljića 'Kompleks Ristić' prikazane u petak navečer u HNK Split u sklopu 'Marulićevih dana' su bile rasprodane. Sjedilo se i sa strane, na skalama improviziranog gledališta na pozornici, a reakcije splitske publike su bile izuzetno pozitivne.

'Kompleks Ristić' koprodukcijski je projekt HNK Ivana pl. Zajca, Slovenskog mladinskog gledališča, festivala BITEF i festivala MOT, a kao polazište Frljiću je jednan od najznačajnijih jugoslavenskih redatelja Ljubiša Ristić.

Ristić je tvorac koncepta jedinstvenog jugoslavenskog kulturnog prostora (KPGT-a), ali i sredinom 90-ih predsjednik Jugoslavenske udružene ljevice Mire Marković.

Kako je dijelom opisao izbornik Igor Ružić, Ristić je postao jedina žrtva neformalne lustracije u Srbiji, a jedno od pitanja koje Frljić postavlja je koliko je moguće odvojiti kazališno djelovanje od Ristićevog političkog angažmana.

Predstava počinje snažno i takva je cijelih 55 minuta, od mučnih scena poput pljuvanja u usta, povraćanja, 'orgija' u vjenčanici, do uriniranje po karti, a kojoj drugoj nego jugoslavenskoj.

Ukratko, koncipirana je kao neverbalni tip kazališta, sastavljena je od kratkih, ali zaokruženih i vizualno jakih scena u kojoj je Frljić na neki način preko Ristića govorio o Jugoslaviji i neuralgičnim točkama našeg društva. I puno više od toga, ukazuje i na ideološku zaslijepljenost i zablude, na licemjerstvo...

Moćnu ulogu ima i glazba, poput one talijanskih partizana 'Bella ciao', a osim toga nema izgovorenih riječi.

Frljić nije došao u Split, ali je asistentica redatelja Barbara Babačić podijelila dojmove o gostovanju u splitskom teatru i reakciji publike.

- Moram priznati da nisam očekivala da će publika ovako dobro reagirati, gostovali smo i u Beogradu i u Skoplju, Ljubljani, Rijeci, ali ovakav smijeh dugo nisam čula, publika je na inteligentan način shvatila digresije i o čemu se u suštini radi - prva je reakcija Barbare Babačić.

Naglasila je kako bi se htjela zahvaliti Radničkoj fronti i prosvjednicima koji su bili ispred kazališta.

- Drago mi je da su stali uz nas i drago mi je da ljudi polako shvaćaju kuda ide ovaj narod, ako nastavi u ovom pravcu. Nije bezazlena situacija, radi se zaista o stvarima kojima više političke instance huškački daju opravdanje ulici da se obračuna s ljudima poput Ante Tomića za kojega je Hodak neki dan rekao 'pa samo mu je netko ukrao šešir s glave' ili za Frljića za kojeg je ustvrdio da mu je, eto, slučajno provaljeno u stan. Mislim da trebamo ozbiljno shvatiti situaciju i da prosvjeda treba biti što više. To je ono što predstava govori, o humanizmu. Oliver uvijek govori o humanizmu, o transparentnosti i o prihvaćanju različitosti - jasna je asistentica redatelja.

Glumac u predstavi Uroš Kaurin također je više nego oduševljen reakcijom publike zbog koje je poslije obje predstave imao fantastičan osjećaj.

Izvedbu kolega i 'Kompleks Ristić' pohvalila je splitska glumica Andrea Mladinić.

- Došla sam bez ikakvih predrasuda i zaista prvo kapa dolje glumcima koji su većinom neverbalnim simboličkim teatrom i na neki ikonografski način prikazali povijest raspada Jugoslavije. Oduševljena sam, pohvale redatelju i glumcima - kazala je.

Povjesničar Dragan Markovina je također okarakterizirao predstavu odličnom.

- Dobro je da se ova predstava pojavila u Splitu, dobro je da je ovoliko ljudi došlo i ponajprije da ovakva vrsta kazališta koja nije konvencionalna i koja ne udara u neke vesele emocije Mediterana zadržava pažnju publike i uspijeva postaviti neka pitanja. Destrukcija bivše države sa svim njenim brutalnim posljedicama je savršeno prikazana i svakog iole normalnog čovjeka bi trebala dirnuti - poručio je Markovina.

'Kompleks Ristić' nije dirnuo doministricu kulture Anu Lederer. Dapače.

- Budući da dobro poznajem Ristićev teatar, da sam gledala njegove predstave i da mi je poznat taj kompleks Ristić jako me zanimala Frljićeva predstava i što on želi reći danas o tome. Međutim, zapravo me razočarala jednim banalnim kazališnim jezikom i očekivala sam puno više - komentar je doministrice.

Intendant HNK Split Goran Golovko je naveo kako je riječ o predstavi snažnih slika koja je progovorila o jednom vremenu grotesknim slikama koje nas pomalo navedu da se osjetimo mučno. Žao mu je, kako je rekao, da nije bilo više kompleksa Ristić u njoj jer njegove predstave su obilježile nekoliko generacija ljudi u Splitu i šire. 

- Meni je on osebujna, nevjerojatno talentirana kazališna osobnost, sa sudbinom koja puno paradigmatski govori o  vremenu u kojem smo živjeli i živimo, o sprezi umjetnosti i ideologije. Volio bih da su pitanja koja smo trebala ponijeti sa sobom u glavama više usredotočena na to što je to što umjetnika primora, navede, nagna ili privoli da seprikloni jednoj ideologiji koja u osnovi može biti razarajuća - ustvrdio je Golovko.

Dodajmo na kraju da u predstavi praizvedenoj lani na BITEF-u u naslovnim ulogama glumci riječkoga HNK Nika Mišković i Jerko Marčić te glumci SMG-a Primož Bezjak, Uroš Kaurin, Draga Potočnjak, Matej Recer i Blaž Šef koji zaslužuju samo pohvale. 

Vaša reakcija na temu