Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Pomorska škola Split: Projekt Građanska znanost

Pomorska škola Split: Projekt Građanska znanost

Mjerenje i promatranje mora

Uz odobrenje Lučke uprave i Lučke kapetanije Gradske luke Split tijekom siječnja 2022. godine tim učenika prvog i drugog razreda ribarsko-nautičkog smjera Pomorske škole Split započeo je s mjerenjem temperature mora u splitskoj luci. Škola je sudionik projekta Građanska znanost: mjerenje i promatranje mora. Partneri u projektu su: IRIM – Croatian Makers (nosilac projekta), WWF Adria, The European Wergeland Centre, HGSS. Financijskom donacijom (podvodnim dronovima) projekt je podržao i Mate Rimac.

U projektu učenici Pomorske škole Split koriste podvodni robot marke Gladius Mini S s mogućnošću dubokog zarona, a HD snimanjem i robotskom rukom istražuju morsko obalno okruženje na više mikrolokacija u Gradskoj luci Split te zapažaju i bilježe promjene s vremenom. Upravo je to ono što će raditi kao budući znanstvenici.

Na ovaj način učenici dodatno razvijaju digitalnu pismenost i pripremaju se za zanimanja budućnosti u znanosti i tehnologiji. Treba istaknuti da je Pomorska škola u Splitu  jedina srednja škola u Republici Hrvatskoj koja kroz četverogodišnji program obrazuje učenike za zanimanje ribarsko-nautički tehničar. Većina učenika školovanje nastavlja na srodnim fakultetima (Sveučilišni odjel za studije mora, Pomorski fakultet…).

Osim višemjesečnog periodičnog prikupljanja vrijednih podataka na stalnoj lokaciji lukobrana splitske luke (mjerenja temperatura mora na 0.3, 5 i 10 m dva puta mjesečno), što je zadatak projekta, dodatnim sporadičnim mjerenjima temperature mora na mikrolokacijama u luci (Matejuška, istočna i zapadna obala) učenici su u prilici analizirati i donosit vlastite zaključke po pitanjima raspodjele površinske temperature mora (na 0.3m) i temperatura u stupcu mora u lučkom bazenu. Navedena bazna mjerenja prezentiraju na stranici s kartom projekta (https://map.seas.croatianmakers.hr/ ) kako bi se podaci globalno mogli koristiti za buduće projekte i analize, a dodatnim mjerenjem i istraživanjem podmorja rade i vlastitu bazu podataka u okviru svoje struke. Dio fotografija podmorja također prilažu interaktivnoj karti.

Upravo kroz brojne  zarone, vlastite fotografije i video zapise učenici proučavaju morsku floru i faunu splitske luke, dokumentiraju promjene u okolišu i istražuju različite utjecaje na morska staništa. Putem mikrolokacija ciljano uspoređuju morsko dno te nastoje uočiti područje najvećeg zagađenja vidljivim otpadom i uočiti razloge za isto. Na najzagađenijoj će lokaciji  napraviti ekološku akciju čišćenja morskog dna putem robotske ruke drona. U suradnji s Lučkom kapetanijom u pripremi je i istraživanje s broda kako bi učenici mogli imati jedinstvenu bazu podataka za luku u cijelosti, a za potrebe svog naprednijeg istraživanja. Na ovaj način ujediniti će i praksu iz nautičke skupine predmeta. Zanimljivo je da učenici dio snimljenih materijala koriste i za objave na Instagram stranici svog smjera zdravomore_ u cilju razvijanja ljubavi i osjećaja odgovornosti prema moru i podmorju. 

Mentorice u projektu profesorice su ribarsko-nautičke skupine predmeta (Dafne Vlahović i Marijana De Marchi) te Geografije (Hana Stupalo).

U suradnji s Prirodoslovnim muzejom u Splitu po završetku projekta učenici će imati izuzetnu čast da u muzejskim prostorima javnosti prezentiraju jedinstvenu edukativnu fotoizložbu morske flore i faune splitske luke. Zanimljivo će biti vidjeti i stupanj zagađenja u njoj. 

Vaša reakcija na temu