Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Vatrogasci Supetar SUPETAR Eksplodirao akumulator u strojarnici broda, razvili se štetni plinovi u podpalublju

SUPETAR Eksplodirao akumulator u strojarnici broda, razvili se štetni plinovi u podpalublju

Uklanjali su ga vatrogasci koji su upozorili na ekološke posljedice kod nepravilnog rukovanja

Supetarski vatrogasci danas su uklanjali eksplodiranu akumulatorsku bateriju iz strojarnice broda. Koristili su izolacijski aparat zbog štetnih plinova, koji su se zbog kemijskih reakcija razvili u potpalublju.

Ovaj nesretni događaj iskoristili su kako bi javnost upoznali s opasnostima koje kriju akumulatori, obični, domaći.

- Automobilske baterije se nazivaju 'olovnom kiselinom', jer se za opuštanje i oslobađanje električne energije koriste ploče od olova potopljene u sumpornoj kiselini. Ova tehnologija postoji od 18. stoljeća i nije strašno učinkovita sa stanovišta energije u težini ali klasični akumulatori imaju izvrstan omjer snage i mase, što u suštini znači da su dobri u pružanju visoke razine struje na zahtjev primjerice kod startera motora.

Nedostatak olovnih baterija, osim činjenice da nisu strašno učinkovit način za spremanje energije, jest taj što se sastoje od prilično opasnih materijala koji mogu međusobno djelovati na opasne načine.

Prisutnost olova glavni je razlog što se akumulatore pažljivo i pravilno slaže i balansira u vozilima, a prisutnost sumporne kiseline zahtijeva pak posebnu pažnju prilikom rukovanja ukoliko želite izbjeći rupe na odjeći ili još gore kemijske opekotine.

Naravno, opasnost koja nas ovdje posebno zanima je iznenadna eksplozija, a izvor te opasnosti proizlazi iz interakcije olova i sumporne kiseline u bateriji.

Naime tijekom procesa pražnjenja i punjenja u bateriji nastaju male količine vodikovog plina koji je lako zapaljiv. Dakle, kad se baterija isprazni do točke u kojoj više ne može pokrenuti starterski motor, uvijek postoji vjerojatnost da neka količina vodikovog plina i dalje ostane unutar baterije ili istječe iz iste, samo čekajući neki vanjski izvor paljenja. Isto vrijedi i za bateriju koja je tek napunjena, jer punjenje - i posebno prekomjerno punjenje - visokim naponom dovodi do stvaranja i kisika i vodika.

Do eksplozije vodika može doći i putem izvora paljenja unutar same baterije. Ako baterija nije pravilno održavana, a razina elektrolita padne, olovne pločice bit će izložene kisiku i mogu se derati, rečeno može dovesti do fleksiranja i dodirivanja ploča tijekom ekstremnog pražnjenja struje koje se pokreće svaki put kada ste aktivirali pokretački motor, što može rezultirati iskrom unutar baterije koja pak može zapaliti bilo koji prisutni vodik u ćeliji, uzrokujući da baterija eksplodira.

Ovo naravno ne vrijedi kad su u pitanju tzv. VRLA baterije u kojima je olovna kiselina regulirana ventilom i koje ne treba servisirati jer se u njihovom slučaju elektrolit nalazi u zasićenom staklenom ili geliranom prostirku, tako da isparavanje zapravo nije problem a ploče su malo ili nimalo opasne čak i kad postaju izložene zraku, upozoravaju supetarski vatrogasci. 

Vaša reakcija na temu