Hrvati nigdje ne idu bez platnih kartica - čak 96 % građana koristi barem jednu karticu, a gotovo polovica građana ih ima tri ili više, pokazalo je novo istraživanje MasterIndex koje je za Mastercard provela agencija Improve u travnju ove godine na više od 1000 korisnika bankarskih usluga u dobi od 18 do 55 godina. Debitne kartice najčešći su izbor – koristi ih 86 % ispitanika, dok 47 % koristi kreditne kartice, pri čemu je popularnija charge (38 %) nego revolving varijanta (18 %). Prepaid kartice koristi 28 % građana.
Istraživanje je pokazalo da korištenje kartica raste s dobi i primanjima – građani stariji od 40 godina i oni s višim prihodima u prosjeku posjeduju 2,8 kartica, dok gotovo polovica ispitanika (44 %) ima čak tri ili više kartica.
Na fizičkim prodajnim mjestima, 70 % građana karticama plaća tri ili više puta tjedno. Kartično plaćanje najviše koriste osobe u dobi od 40 do 49 godina (38 %), visokoobrazovani (37 %) i oni s višim primanjima.
Posebno je zanimljiv rast korištenja virtualnih kartica putem mobitela ili pametnog sata, koje kao sredstvo plaćanja koristi 24 % ispitanika, što je rast od sedam postotnih poena u odnosu na prošlu godinu. Među mladima od 18 do 29 godina čak trećina koristi ovu vrstu plaćanja, a najviše ih nalazimo u Zagrebu, Istri, Primorju i Gorskom kotaru te među onima sa srednjim i visokim primanjima.
'Rastuća popularnost virtualnih kartica i visoka prisutnost kartičnog plaćanja pokazatelj su koliko brzo Hrvati prihvaćaju digitalna rješenja u svakodnevnom životu', istaknula je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.
'To otvara priliku za daljnji razvoj usluga koje su brže, sigurnije i jednostavnije za korištenje, a upravo takva rješenja Mastercard kontinuirano donosi na tržište', dodala je.
Gotovina još uvijek prisutna, ali kartice dominiraju
Plaćanje na rate postaje važan alat za građane – više od polovice ispitanika (53 %) već koristi obročnu otplatu, što im omogućuje bolju alokaciju troškova (60 %) i lakše plaćanje većih iznosa (58 %). Ovaj način plaćanja popularniji je kod starijih od 40 godina i građana s višim primanjima. Nešto više od trećine zahvaljujući ratama ističe da si može priuštiti određene stvari koje inače ne bi mogli (34 %).
Iako gotovina i dalje ima svoje mjesto, posebno među onima s nižim prihodima, kartice su sada dominantan oblik plaćanja na prodajnim mjestima, a mladi sve više koriste digitalna rješenja za plaćanje.
Online kupovina sada je već uobičajeni dio potrošačkog ponašanja, što potvrđuje podatak da gotovo polovica građana (48 %) kupuje online barem jednom mjesečno. Pritom, valja naglasiti, 93 % građana svoju online kupnju plaća karticama. Rast broja onih koji plaćaju karticama online na mjesečnoj razini (52 %) pokazuje kako sigurnost i praktičnost digitalnog plaćanja sve više dobivaju na važnosti. U online kupnji, očekivano, prednjače mladi i građani viših prihoda, nego oni s nižim. Građani, pokazuje istraživanje, online najviše kupuju odjeću i obuću (75 %), elektroniku (42 %), kozmetičke proizvode (37 %) i ulaznice za kino, kazalište i koncerte (32 %).
Da kartice postaju sve raširenije i kad je u pitanju davanje napojnica pokazuje podatak da je već 31 % građana koristilo ovu opciju. To predstavlja značajan porast od 12 postotnih poena u odnosu na prošlu godinu. Kartično davanje napojnica posebno podržavaju oni s visokim prihodima (25 %) i oni koji su to već isprobali (28 %).