Više od 56 posto ispitanika istraživanja o prodajnoj edukaciji i njezinu značaju u poslovanju smatra da će se prodajne vještine u budućnosti naglašavati kao ključne za svaki posao. Dio je to rezultata istraživanja, prvoga takve vrste u Hrvatskoj, koje je Akademija Prodajni Mindset provela na uzorku od 200 ispitanika tijekom drugog kvartala ove godine, u povodu najvećeg ovogodišnjeg okupljanja stručnjaka za prodaju u Hrvatskoj i regiji, konferencije Sales4Future.
Cilj je bio saznati koliko su u Hrvatskoj prepoznati važnost prodajnih vještina i potreba za stalnim učenjem u tom području, ali i kakvi su stavovi o prodavačima o općenito, kao vrlo zastupljenom, ali ponekad nedovoljno cijenjenom zanimanju. Pokazalo se tako da je više od 70 posto ispitanika u posljednjih pet godina uložilo u neku vrstu prodajne edukacije (tečaj, radionica, knjiga, coaching...). Gotovo polovica ispitanika najviše je ulagala u radionice uživo.
Svaki drugi ispitani tvrdi da mu je poslodavac u posljednjih pet godina pružio neku vrstu prodajne edukacije. Oko 25 posto kaže da su oni ili poslodavac na prodajnu edukaciju u posljednjih pet godina potrošili više od 1500 eura, dok ih gotovo isto toliko, u istom periodu nije potrošilo ni eura. Više od 80 posto smatra kako prodajne vještine ne koriste samo prodavačima. Isto toliko ih vjeruje da ljudi podcjenjuju važnost prodajnih vještina.
Čak 90 posto ispitanih smatra da napredne prodajne vještine osiguravaju dugoročne odnose s kupcima i održivu konkurentsku prednost. Više od 90 posto drži da praćenje i analiza ključnih pokazatelja prodaje omogućuju bolje poslovne odluke i rast. Više od 90 posto smatra da prodajna profesija zahtijeva kontinuiranu edukaciju i prilagodbu tržišnim promjenama. Oko 60 posto smatra da prodajni profesionalci nisu dovoljno cijenjeni unutar organizacija jer se njihov rad smatra jednostavnim i zamjenjivim.
Čak 61 posto ispitanika smatra da bi svi koji žele bolje komunicirati i pregovarati trebali ulagati u prodajnu edukaciju. Gotovo 62 posto smatra da u sektoru IT-a i tehnoloških usluga bolje prolazi muški prodavač, a njih 60 posto isto smatra za sektor logistike i transporta. Još više ispitanika smatra da muški prodavač bolje prolazi u automobilskoj industriji (više od 72 posto) i u teškoj industriji i inženjeringu (gotovo 80 posto). Žene bolje prolaze u dva sektora - moda i luksuzni proizvodi (skoro 70 posto) te ljepota i wellness (gotovo 69 posto).
U nekoliko sektora podjednako dobro prolaze ženski i muški prodavač, smatraju ispitanici, a to su: financijski sektor (investicije, osiguranje) (skoro 53 posto), zdravstvena i farmaceutska industrija (skoro 55 posto), marketing, PR usluge i mediji (više od 59 posto), nekretnine (skoro 73 posto), sport i fitness oprema (više od 74 posto), obrazovanje i coaching (skoro 77 posto), turizam (skoro 80 posto), maloprodaja i korisnička podrška (skoro 79 posto).
Polovica ispitanih spremna je prilagoditi se budućim promjenama u prodaji i tržištu. Tek svaki četvrti smatra da je vrlo spreman za budućnost prodaje u digitalnom dobu s AI-jem (umjetnom inteligencijom). Preko 56 posto ispitanih smatra da će se prodajne vještine u budućnosti naglašavati kao ključne za svaki posao, a samo tri posto vjeruje da će prodaja izgubiti na važnosti.
Istraživanje je dio aktivnosti u sklopu platforme za edukaciju i umrežavanje Prodajni Mindset, koja je od svog osnutka prije pet godina fokusirana na profesionalizaciju i jačanje standarda prodaje, a iza projekta stoje iskusni poduzetnici Vedran Sorić i Ognjen Bagatin te Bojana Simić, direktorica operacija Prodajnog Mindseta. Konferencija Sales4Future, koja je i bila povod istraživanju, održat će se 20. studenog 2025. u zagrebačkom Mozaik Event Centru.