Lokalni izbori iznenadili su mnoge – niska izlaznost, neočekivani rezultati i dominacija negativnih kampanja obilježili su prvi krug. U novoj epizodi Špice s Macanom, profesorica s Fakulteta političkih znanosti Marijana Grbeša i komunikacijski stručnjak Maro Alavanja analiziraju gdje su stranke griješile, čija taktika se pokazala uspješnom, a tko je promašio metu. Posebno se osvrću na uspjehe Tomislava Tomaševića i Marije Selak Raspudić, krah SDP-a te važnost brenda i personalizacije u lokalnim kampanjama.
Profesorica Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu Marijana Grbeša te stručnjak za krizno komuniciranje i direktor Narativ komunikacija Maro Alavanja u novoj epizodi Špice s Macanom nisu iznenađeni 'iznenađujućim' rezultatima izbora. 'Svaki izbori su priča za sebe, tko računa da sa starom taktikom može proći u novim izborima ili na različitim razinama izbora, krivo misli', ističe Grbeša.
Naglašava kako su birači već zasićeni negativom kojom su dnevno okruženi, pa su kampanje koje su bazirane na njoj postigle puno lošije rezultate od očekivanog. Uspjeh Tomislava Tomaševića u Zagrebu tako se može pripisati i napadima drugih kandidata, a to je definitivno slučaj i s Marijom Selak Raspudić, upravo zato što nije sudjelovala u svađama ostalih kandidata, ističe Grbeša. 'Ona je jedan od pet najjačih fenomena ovih izbora jer je njezin uspjeh organski. Ona nije imala neku posebnu kampanju u smislu profesionalnosti i infrastrukture, imala je sebe. To je ono što je nju približilo ljudima koji nisu htjeli glasati za Tomaševića, a sve ostale opcije im se nisu činile dovoljno ozbiljne', pojasnila je.
SDP je na ove izbore ušao samouvjereno da bi se na posljetku njihov neuspjeh očitovao diljem države, a Grbeša uočava i djelomičan uzrok - prestanak sukoba između predsjednika Zorana Milanovića i premijera Andreja Plenkovića. Izbori u Rijeci donijeli su najveći šok za SDP, ali Grbeša ističe kako su imali jedan jako težak zadatak. 'Kampanje su crno-bijele, u njima nema objašnjavanja. Ako ti poruke nisu jasne i moraš puno toga objašnjavati, znači da si u problemu.' Alavanja nadodaje kako birači sve vide i razumiju, pa čak i oni koji inače glasaju za SDP ili su lijevo orijentirani nisu htjeli dati podršku takvom kandidatu. 'SDP si je pucao u nogu', naglasio je.
Ove izbore obilježila je i niska izlaznost glasača na birališta. Grbeša ističe kako su lokalni izbori u Hrvatskoj percipirani kao drugorazredni, a birači često imaju osjećaj da je ishod izbora već poznat. Ističe kako je Možemo! imao super kampanju u Zagrebu, dok je u drugim sredinama, kao što je Osijek, kampanja bila loša, a to na kraju jako utječe na status same stranke. 'To je poruka ujedno i stranci Možemo!, ako žele ojačati svoj brend, ako žele zaista postati prva opozicijska stranka, onda moraju voditi računa o svom imidžu, ne samo u dva jaka grada, ne samo u Saboru da budu glasni', poručila je za kraj.
Prof. dr. Marijana Grbeša, rođena u Zadru, redovna je profesorica na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu te autorica niza znanstvenih radova s područja političke komunikacije, političkog marketinga i medija objavljenih u Hrvatskoj i inozemstvu. Diplomirala je na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, magistrirala na London School of Economics and Political Science u Londonu i doktorirala na Fakulteti za družbene vede u Ljubljani, a provela je i nekoliko godina na usavršavanju u SAD-u, Velikoj Britaniji i Njemačkoj. Dodatno se usavršavala iz područja političke komunikacije na University of Tennessee (SAD), na Amsterdam Maastricht University i na Goethe Institutu u Bremenu.
Radila je kao glavna urednica studentskog magazina Puls, kao koordinator programa ICEJ-a, bila je politički komentator u Večernjem listu, članica je pregovaračke skupine za pristupanje Hrvatske Europskoj uniji, predstavnica je Hrvatske u Europskoj zakladi za znanost.
Maro Alavanja stručnjak je za krizno komuniciranje i vlasnik i direktor agencije Narativ komunikacije. Na veleučilištu Edward Bernays diplomirao je odnose s javnošću 2016. godine, a godinu poslije počinje obnašati funkciju posebnog savjetnika za odnose s javnošću nestranačke ministrice znanosti i obrazovanja dr. sc. Blaženke Divjak. Uz to predaje na Sveučilištu Algebra Bernays kao gostujući predavač.
U drugoj sezoni podcasta Krešimir Macan sa stručnjacima iz različitih sektora donosi novu perspektivu i razmatra potencijalna rješenja za izazove i aktualnosti iz Hrvatske i svijeta. Špica s Macanom premijerno se emitira na YouTube kanalu svake subote od 10 sati, te reemitira na osam lokalnih televizija – Mreža TV, Z1, Libertas TV, Trend TV, TV Nova, TV Jadran, TV Dalmacija i Osječka TV, a sve epizode dostupne su i za slušanje na Spotifyju.