Modni div Zara počeo je u Velikoj Britaniji naplaćivati naknadu od 1,95 funti (oko 17,5 kuna) za povrat robe kupljene putem interneta. Kupci mogu besplatno vratiti stvari kupljene putem interneta u bilo kojoj fizičkoj Zarinoj trgovini, a naknada se odnosi samo na slučajeve kada je u povrat uključena i treća strana, tj. dostavna služba. Ta su pravila na snazi u 37 zemalja, među ostalima i u Hrvatskoj
Na službenoj stranici Zare u Hrvatskoj za povrat robe navodi se: 'Na kućnoj adresi za povrate naplaćujemo iznos od 29,9 kuna koji ćemo odbiti od vraćenog iznosa'. Svaka trgovina ima svoje uvjete.
Uz to, Zara nije jedini brend koji je krenuo s tom politikom; high street brendovi Next i Uniqlo već neko vrijeme provode tu politiku. No, kako je Zara jedan od najpopularnijih u modnom svijetu, ta je vijest dodatno odjeknula.
Internetska trgovina procvjetala je tijekom pandemije, a s njom je rasla i stopa povrata odjeće; kupci su artikle u većini slučajeva vraćali online, putem dostavne službe, a ne u trgovini, što je značilo veće troškove za trgovce. Modna industrija jedan je od najvećih zagađivača okoliša, a dostava i obrada vraćenih artikala povećavaju logističke troškove i emisije ugljika.
Naplata povrata trebala bi smanjiti broj narudžbi koje se vraćaju, a poticanje povrata u trgovinama vraća proizvode u prodaju, čime se može spriječiti još više otpada, piše BBC.
Prema izvješću McKinseyja i Global Fashion Agende za 2020., smanjenjem prekomjerne proizvodnje ili količine odjeće koja se snižava na kraju sezone, s 40 posto na 30 posto svake godine, moglo bi se uštedjeti 158 milijuna tona emisija ugljika. U međuvremenu, smanjenje stope povrata e-trgovine s 35 posto na 15 posto moglo bi uštedjeti 12 milijuna tona emisija stakleničkih plinova godišnje, prenosi tportal.
Održivost i zaštita okoliša navodni su razlozi zbog kojih se Zara odlučila na novu politiku prema kupcima.
Analitičari smatraju da će drugi trgovci vjerojatni slijediti Zarin potez naplate povrata, posebice uslijed rasta cijena energenata, a pritom očekuju povratak kupovini u fizičkim trgovinama.