Od Nove godine mijenjaju se neke direktive u EU, među ostalim, kod nas Zakon o obveznim odnosima. Odgovornost trgovaca više neće biti šest mjeseci nego godinu dana. O čemu se konkretno radi, pojasnila je za Potrošački kod HTV-a Dijana Kladar, pravna savjetnica u udruzi Potrošač.
- Radi se o zakonskom terminu, presumpciji, gdje se smatralo da je nedostatak na proizvodu već postojao u trenutku kad je kupljen proizvod ako se potrošač žalio unutar šest mjeseci od kupnje. Sad se taj rok diže na godinu dana. Što to znači? Ako ja trgovcu donesem cipele i kažem da su imale materijalni nedostatak, pukla im je peta, ja ću unutar tih godinu dana imati povoljniju situaciju gdje će biti dovoljno da dođem i kažem da proizvod ima nedostatak. Tu moja priča staje, sve je na trgovcu. On mora dokazati da je peta pukla jer sam ja zapela za neku rupu. Pokušava se natjerati proizvođače i trgovce da imaju kvalitetnu robu - pojasnila je Kladar.
No išlo se i trgovcima na ruku. U nekim situacijama oni mogu odbiti popraviti proizvod ako smatraju da je popravak skuplji od same cijene tog proizvoda.
- Imali smo ustaljeno pravilo da potrošač bira. Ja sam mogla reći: 'Ne želim da mi popravljate cipele, želim nove cipele'. S novim zakonom, trgovac će potrošaču moći reći: 'Ne, ja vama neću dati nove cipele, jer je meni nerazuman trošak da vam dajem nove cipele i ja ću vama te cipele popraviti'. Ponovno se vraćamo na ono što smo prije imali, a to je popravljanje proizvoda - pojasnila je Dijana Kladar.
Koji je razuman rok za popravak proizvoda? Ona kaže da to zakonom nije propisano te da se odlučuje od slučaja do slučaja.
Uvodi se i pojam dodatnog ili komercijalnog jamstva.
- To je u svrhu zaštite potrošača. Dosad smo imali situaciju da potrošači nisu razlikovali svoja prava koja su imali temeljem jamstva i nisu bili svjesni da imaju i zakonsko jamstvo, za koje ne treba jamstveni list. To je materijalni nedostatak i odgovornost temeljem materijalnog nedostatka na robi. Svaki trgovac, ne proizvođač, odgovora dvije godine za bilo kakav kvar koji nastane na proizvodu. Naravno, utvrđivat ćemo možda sam ja kao potrošač kriva. Svi trgovci odgovaraju dvije godine za proizvod bez obzira je li on koštao 100 ili 10.000 kuna. Komercijalno jamstvo je zamišljeno da bi mi dali neka veća prava koja imam temeljem zakona - rekla je Kladar.
Proizvođači, odnosno trgovci morat će voditi računa o tome kakve su im reklame.
- Ako su u reklami obećali određena prava potrošačima - ako vam madrac ne bude ugodan, možete ga vratiti unutar 24 mjeseca - činjenicom da je reklama bila tako označena, a to ne piše u izjavama o jamstvu, onda će se potrošač moći pozvati na reklamu - pojasnila je Kladar.