Prometni stručnjak Željko Marušić za AutoPortal je iznio analizu nesreća na hrvatskim cestama. Tekst prenosimo u cijelosti.
'Stanje u sigurnosti cestovnog prometa blago se poboljšava, ali i dalje raste broj nesreća (5 posto) i ozlijeđenih u prometnim nesrećama (2 posto).
Premda je prosječna starost hrvatskih vozila na našim cestama porasla na 14,8 godina, to znači da su prosječno proizvedena 2009., dok su u prošloj godini bila prosječno iz 2008. godine.
Veća aktivna i pasivna sigurnost vozila, posebice ljeti kad se zbog turističkog prilijeva bitno smanjenje prosječna starost vozila na hrvatskim cestama, doprinijele su smanjenju broja poginulih na našim cestama u devet mjeseci 2024., u usporedbi s istim razdobljem lani, sa 195 na 182, ali i povećanju broja ozlijeđenih osoba, uz povećan broj prometnih nesreća.
Hrvatska je po sigurnosti cestovnog prometa i dalje pri dnu Europske unije, na 24. mjestu među 27 zemalja članica (gore su jedino Bugarska, Rumunjska i Latvija).
Kako bi se stanje poboljšalo nužne su sljedeće mjere:
1. Bitno povećati izvjesnost kažnjavanja! Za to je najvažnije ceste, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama, uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila) te povećati učinkovitost i kvalitetu pravosudnog sustava.
2. Od 15. studenoga do 15. travnja sva osobna vozila na cestama u RH uvesti obvezu korištenja zimskih guma te zabraniti korištenje lanaca za osobna vozila. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.
3. Poticati kupnju i vožnju novih sigurnih vozila i demotivirati kupnju i vožnju starih nesigurnih vozila:
- za nova vozila s pet zvjezdica po sustavu Euro-NCAP ukinuti trošarinu (PPMV) i godišnji porez (do 10 godina starosti) te uvesti bonus na autoosiguranje od odgovornosti u prometu od 25 posto.
- za vozila starija od 10 godina uvesti malus na autoosiguranje od odgovornosti u prometu, 50 posto s motorom snage od 85 kW (116 KS) i 100 posto s motorom snage od 110 kW (150 KS) i stražnjim pogonom.
4. Uvesti mehanizme 'mladog vozača' do navršene 24. godine, za koje bi vrijedilo ograničenje snage vozila od 70 kW (95 KS) do 21. godine i 85 kW (116 KS) do 24. godine, samo za privatne vožnje u privatnim vozilima (ne i za gospodarski promet) i 'privremene vozačke dozvole', uz definiranje uvjeta (sigurnog ponašanja u prometu) za dobivanje trajne vozačke dozvole.
5. Nastaviti unaprjeđivati cestovnu infrastrukturu, s dva prioriteta. Prvo, raskrižja ubuduće prioritetno rješavati denivelacijom ili kružnim tokovima, a ostala opremiti vibracijskim uspornicima, semaforima i radarskim kamerama. Drugo, zabraniti postavljanje električnih stupova i stupova javne rasvjete uz ceste izvan grada, a postojeće planski zamjenjivati podzemnom mrežom i visećom rasvjetom, zabraniti sadnju stabala uz ceste te izgradnju armiranobetonskih mostića i betonskih prilaza preko uzdužnih odvodnih kanala, bez posebnih prometnih projekata, koji bi, u slučaju njihove opravdanosti/potrebe, prilagodili cestovnu infrastrukturu – ograničenje brzine, radarske kamere, uspornici, zaštitne ograde…'