Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Screenshot/HRT PROMETNI STRUČNJAK: 'Ovo su tri moguća uzroka stravične nesreće na A3'

PROMETNI STRUČNJAK: 'Ovo su tri moguća uzroka stravične nesreće na A3'

Predložio je i šest nužnih mjera

Prometni stručnjak Željko Marušić je komentirao tešku prometnu nesreću, koja se jutros u 3.10 sati dogodila na autocesti A3 Bregana - Lipovac, između čvorova Popovača i Križ. Vozač Volkswagen Golfa BiH registracijskih oznaka, nakon naleta na srnu oštećeno vozilo ostavio zaustavljeno na desnoj voznoj traci, izišao iz vozila i mahanjem pokušao alarmirati nadolazeća vozila. Tada je u punoj je brzini naletio autobus na kat, također BiH registracijskih oznaka, čiji je vozač prekasno uočio zaustavljeno vozilo, te ga je u pokušaju izbjegavanja udario u stražnji bočni rub, nakon čega se autobus zanio ulijevo, probio središnju barijeru, te se zbog visokog težišta prevrnuo na suprotnom dijelu autoceste, dvije su osobe poginule, a 31 je ozlijeđena.

Marušić iznosi bitne činjenice i stavke vezane za nesreću.

'U nesreću uključena vozila i dinamika nesreće, posebice masa, oblik i brzina vozila prije inicijalnog udara te naknadne kretnje na brzom dijelu autoceste, ukazuju da je ishod mogao biti i (mnogo) gori, da je na suprotno dijelu autoceste ne kližući prevrnuti autobus naletjelo vozilo iz suprotnog smjera, što je moglo izazvati nekontrolirani lančani sudar. Imali smo razmjernu sreću u nesreći, što je u tom trenutku na suprotnoj strani ceste nadolazeći prometni tok bio prazan', piše za Autoportal.

'Vozač automobila koji je naletio na srnu vozio je neprilagođenom brzinom (čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama), a nakon udara u srnu trebao je automobil pomaknuti u zaustavni trak. Naime, nakon udarca u srnu, brzinom oko 100 km/h (u slučaju da je prethodno kočio), ili većom, imao je na raspolaganju dovoljnu količinu gibanja i kinetičku energiju, da je oštećeni automobil (koji je zasigurno zadržao mogućnost upravljanja), trebao usmjeriti na krajnji desni dio zaustavnog traka. Ako se u panici nije snašao, nakon zaustavljanja automobila, čak i uz onesposobljen motor, imao je na raspolaganju elektropokretač i energiju iz akumulatora za pomicanje automobila u zaustavnu traku - mjenjač se ubaci u prvi stupanj, aktivira elektropokretač i volan okrene udesno. Njegovo izlaženje iz vozila i mahanje rukama bilo je nerazumno i pogibeljno. Dakle, vozač automobila primarni je krivac', navodi Marušić.

'Potrebno je vještačiti brzinu autobusa na kat (je li bio uključen tahograf i kako je podešen), službeno opterećenje vozača autobusa, na temelju Uredbe EU br. 561/2006 - o vremenima rada i odmora vozača gospodarskih vozila (prilog) te provesti elektroničku forenziku (čl. 196. st. 3) mobilnog telefonskog uređaja kojeg je koristio vozač autobusa. Vozač autobusa je možda vozio i brže od 100 km/h, zasigurno je vozio neprilagođenom brzinom (čl. 51. st. 1), izvjesno i neodgovorno (s uključenim tempomatom, na najvećoj ograničenoj brzini za tu vrstu vozila). Najveći, kumulativni rizik da je vozio umoran (mogući utjecaj i dodatnog rada 'na crno' u vremenima propisanog odmora), uz potporu tempomata pri najvećoj podešenoj brzini te da je na bilo koji način koristio/gledao mobilni uređaj. Dakle, vozač automobila primarni je krivac.

Utjecaj ceste je nužno istražiti, ne zbog središnje ograde, koja nigdje na autocesti (pa ni u Njemačkoj, Austriji, Italiji...) nije projektirana da bi zaustavila nekontrolirano krećući autobus na kat, nego zbog stanja bočnih ograda koje štite od migracija i naleta na divlje životinje.

Postupak zbrinjavanja ozlijeđenih i očevid nakon teške prometne nesreće na autocesti ponovno je trajao predugo i glavna hrvatska tranzitna prometnica satima je bila blokirana', navodi Marušić i nabraja mjere koje su nužne.

1. Provjeriti i po potrebi popraviti/poboljšati nedovoljno dobre segmente zaštitnih ograda autocesta za divlje životinje.

2. Na autocestama na svakih 10 km postaviti dvojezične oznake 'Zaustavljeno vozilo odmah pomaknite s vozne trake na zaustavnu, motorom ili elektropokretačem / Immediately move a stopped vehicle from the driving lane to the stop lane, using the engine or electric starter'.

3. Povećati kontrole u gospodarskom prometu, posebice prema vozilima iz susjednih istočnih zemalja.

4. Policija treba uvesti sustav kontrole korištenja i kretanja smartphonea vozača, s elektroničkom forenzikom, kako bi se u realnom vremenu, i retroaktivno moglo kontrolirati korištenje propisanog redovitog dnevnog odmora za vozače

5. Za nepropisno korištenje mobitela u prometu, na temelju članka 196. osnovno kaznu sa 130 treba povećati na 250 eura, a ako se elektroničkom forenzikom utvrdi da je vozač u vožnji komunicirao preko društvenih mreža, pisao poruka, pretraživao internet, gledao internetske sadržaje, kaznu povećati na 1000 eura, uz oduzimanje vozačke dozvole.

6. Policija treba unaprijediti strategiju i taktiku očevida prometnih nesreća na autocestama, kako bi se promet uspostavljao nakon najviše 90 minuta - o tome smo detaljno pisali nakon nedavne tragične nesreće na Zagrebačkoj obilaznici, a, nažalost, ponovilo se i nakon ove tragične nesreće, ponovno na autocesti A3, ključnoj tranzicijskoj prometnici u Hrvatskoj.

Vaša reakcija na temu