Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: HGK Riječka luka bi za 15 godina mogla stvoriti 3,3 milijarde eura ekonomske vrijednosti

Riječka luka bi za 15 godina mogla stvoriti 3,3 milijarde eura ekonomske vrijednosti

Predstavljena stručna studija

Do 2040. godine Rijeka bi mogla prerasti u istinsko logističko središte regije, privlačeći nove brodarske linije i služeći kao glavni gateway za središnju i jugoistočnu Europu, generirajući pet puta više ekonomske aktivnosti nego danas, odnosno 3,3 milijarde eura i 8.600 radnih mjesta u luci, pratećim djelatnostima i u širem gospodarstvu Primorsko-goranske županije.

Pogled na 2040. godinu pretpostavlja ubrzan razvoj i raniji dovršetak ključnog infrastrukturnog projekta; dvokolosiječne nizinske pruge Zagreb-Rijeka već do 2032., što će povećati preusmjeravanje tereta kroz Rijeku zahvaljujući uklonjenim uskim grlima i snažnom investicijskom ciklusu koncesionara. To je optimistični scenarij iz stručne studije 'Ekonomski učinci riječke luke' koja je predstavljena na konferenciji Hrvatske gospodarske komore Brod, vlak, pogodak u Zagrebu i koja potencira važnost ulaganja u prometnu infrastrukturu kao ključ za ostvarivanje snažnije uloge Hrvatske u europskim logističkim tokovima.

'Kao najveća teretna morska luka u Hrvatskoj, Rijeka predstavlja ključno čvorište za međunarodnu trgovinu i povezanost s globalnim tržištima. Kategorizirana kao luka od osobitog gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku, doprinos nacionalnom gospodarstvu ogleda se u trgovinskoj razmjeni, privlačenju investicija i otvaranju novih radnih mjesta. Kao dio TEN-T pomorske mreže i koridora, riječka luka je značajna za zemlje bez izlaza na more čime je Hrvatska u prilici osnažiti svoj geostrateški položaj, istaknula je potpredsjednica HGK za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj.

Na konferenciji je istaknuto da se utjecaj riječke luke proteže i izvan pomorskog sektora jer njezin razvoj generira pozitivne učinke duž cijelog dobavnog lanca, potičući rast sektora poput transporta, logistike, trgovine i drugih povezanih industrija.

'Rijeka doživljava transformaciju kojoj su obol dali upravo prometni, infrastrukturni projekti. Zahvaljujući iznimnom geoprometnom položaju čitav niz projekata proveden je u samoj luci, ali i na željezničkoj infrastrukturi. Ono što je dalo dodatan poticaj i snažan zamah njenom daljnjem razvoju je i povijesni, koncesijski ugovor zahvaljujući kojem će kroz par mjeseci u funkciji biti novi kontejnerski terminal. Imamo garantirani promet i izgrađenu spojnu cestu od novog terminala do autoceste, a ono što još treba ojačati je željeznička mrežu prema europskim pravcima. Budući se i tu se događaju veliki pomaci vjerujem da Rijeka kao naša najveća i najvažnija luka ima sve predispozicije za izniman nastavak rasta', izjavio je potpredsjednik Vlade RH i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.

Autori studije s Ekonomskog fakulteta u Osijeku i Pomorskog fakulteta u Rijeci kvantificiraju ekonomske učinke koje lučke aktivnosti ostvaruju na gospodarstvo Republike Hrvatske ali i Primorsko-goransku županiju. Autori su razvili 3 razvojna scenarija temeljena na analizi prošlih tendencija i sadašnjeg stanja, te procjene prometnog i infrastrukturnog razvoja.

'Osnovni scenarij predviđa umjeren ali stalan rast lučkog prometa i realizaciju već planiranih infrastrukturnih ulaganja, generiranje oko 2.500 novih radnih mjesta i ukupnu vrijednost proizvodnje povezane s radom luke na približno 2,44 milijarde eura u 2040. S druge strane, pesimistični scenarij prikazuje ishod u kojem se ostvaruju negativni rizici poput kašnjenja ili nedovoljnog ulaganja u infrastrukturu', navodi jedan od autora, Davor Dujak s Ekonomskog fakulteta u Osijeku.

Dujak navodi da pesimistični scenarij jasno ilustrira cijenu odgode ulaganja čime se propuštaju značajne ekonomske prilike, a konkurentnost luke i zemlje na međunarodnom tržištu trpe zbog nedostatne modernizacije.

U raspravi je naglašeno da usprkos svim izazovima i globalnim geopolitičkim i gospodarskim neizvjesnostima, riječka luka već sada ima ulogu snažnog pokretača ekonomskog rasta na nacionalnoj i regionalnoj razini.

'HŽ infrastruktura je do sada modernizirala željezničku infrastrukturu na kontejnerskim terminalima Brajdica i Zagrebačko pristanište. Uloženo je gotovo 60 milijuna eura i povećani su kapaciteti teretnih kolodvora čime je ubrzan teretni prijevoz iz luke na željeznicu i obrnuto. Time se znatno podiže razina konkurentnosti željeznice u odnosu na ostale vrste prometa, a uz obnovu postojeće i izgradnju nove infrastrukture na koridoru RH2, potaknuti će se razvoj željezničkih usluga', izjavio je predsjednik Uprave HŽ infrastrukture Ivan Kršić.

'U tijeku je snažan investicijski ciklus, a za par mjeseci počinje raditi novi Rijeka Gateway kontejnerski terminal. Ukupna investicija u izgradnju i opremanje terminala te prometnu infrastrukturu iznosi oko 600 milijuna eura, a zajednički su je realizirali Lučka uprava Rijeka, HŽ Infrastruktura, Hrvatske ceste i koncesionar Rijeka Gateway d.o.o. U završnoj fazi je i investicija koncesionara Rijeka Gateway od oko 200 milijuna eura, a iduća investicija od 180 milijuna predviđa izgradnju i opremanje 280 m nove obale na terminalu. Ovo je projekt koji donosi lidersku poziciju u sjevernom Jadranu i određuje daljnji razvoj riječkog i hrvatskog lučkog i prometnog sustava', Izjavio je Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka.

Sudionici su istakli da će se uz pravovremenu i učinkovitu realizaciju planiranih infrastrukturnih ulaganja, doprinos riječke luke značajno povećati u godinama koje dolaze. Razvojni trend snažno sugerira da su ulaganja u riječku luku isplativa, ne samo u smislu povrata, već i kroz šire multiplikativne učinke na gospodarstvo. Suprotno tome, kašnjenja ili neostvarenje ključnih projekata ograničila bi potencijal rasta, svodeći ukupne učinke luke na razinu bližu pesimističnom scenariju s bitno manjim doprinosom nacionalnom razvoju i konkurentnosti.

Vaša reakcija na temu