Brod 'Galeb' u ponedjeljak će se dotegliti nazad u riječku luku i privezati na budući stalni vez na Molo longu gdje će se morati odraditi preostali zahvati na uređenju muzejskog postava, javlja Novi list.
Ma koliko da je 'Galeb' sada jedna sasvim druga priča za razliku od onog starog, ruzinavog broda s betonom zalivenim palubama kako bi se spriječio prodor vode, kakav se krajem 2019. godine teglio u kraljevičko brodogradilište, poražavajuće je da se ni nakon punih pet godina nije uspio zaokružiti ovaj projekt, koji je gradsku blagajnu dosad stajao najmanje deset milijuna eura.
Koliko točno, teško je proniknuti s obzirom na to da i u Gradu Rijeci 'vrludaju' s brojkama.
Spominje se da ukupni trošak obnove i opremanja 'Galeba' u brod muzej iznosi 12,4 milijuna eura, uz dodatnih 1,6 milijuna eura, koliko je Grad uložio za razne aktivnosti vezane uz nabavu i zaštitu ovog kulturnog dobra, odnosno do trenutka dok 'Galeb' nije otegljen u kraljevičko brodogradilište.
Razlika je u 1,3 milijuna eura jer iz prve računice ispada da će se na 'Galebu' uspjeti probiti granica od 15 milijuna eura, dok je u drugoj računici riječ o 14 milijuna eura. Valjda jedina konstanta je iznos europskog novca kojim su tijekom proteklih pet godina, otkad se brod nalazi u brodogradilištu, sufinancirani radovi na 'Galebu'. U pitanju je 4,2 milijuna eura.
'Galeb' će se napokon privezati na Molo longo, ali proteći će još neko vrijeme dok sve bude gotovo i službeno se otvore vrata prvim posjetiteljima muzeja. Ni pet godina nije se pokazalo dovoljnim da se 'Galeb' kompletira dok je u krugu brodogradilišta.
Kraljevički Dalmont svoj je dio posla završio u listopadu prošle godine i sve otad čekalo se da se kompletiraju i zahvati na uređenju muzejskog postava, koji će se protezati na nešto više od 4.000 četvornih metara brodskog prostora.
Kad je postalo bjelodano da će se radovi odužiti još nekoliko mjeseci, a ovaj 117-metarski brod postao je smetnja kraljevičkom brodogradilištu za prihvat novih poslova, odlučilo se da će se završiti na Molo longu premda se, kako doznaje Novi list, razmišljalo i o nekim drugim opcijama.
Sve bi trebalo potrajati do travnja ove godine kada će napokon ovaj brod muzej moći primiti svoje prve posjetitelje.
Od Ramba do Papanicolaua
Motorni brod 'Galeb' bio je školski brod Jugoslavenske ratne mornarice i i ploveća rezidencija Josipa Broza Tita na njegovim državničkim putovanjima čime je postao simbol jugoslavenske uloge u Pokretu nesvrstanih.
Originalno se radilo o transportnom brodu za prijevoz banana i drugog južnog voća, izgrađenom i porinutom pod imenom 'Ramb III' 1938. godine u brodogradilištu u Genovi.
Početkom Drugog svjetskog rata, 'Ramb III' je pretvoren u prateću krstaricu talijanske ratne mornarice i prevozio je hranu za talijanske vojnike u Africi, a nakon kapitulacije Italije 1943. brod su preuzeli Nijemci, prenamjenivši ga u minopolagač pod imenom 'Kiebitz'.
U studenom 1944. u bombardiranju riječke luke potopili su ga zrakoplovi savezničke vojske. Tri godine poslije splitska tvrtka Brodospas izvadila je brod s dna mora, a potom je u pulskom brodogradilištu kompletno rekonstruiran, luksuzno uređen i predan JRM-u kao školski brod 'Galeb'.
Zadnje Titovo putovanje ovim brodom bilo je 1979. godine. Početkom Domovinskog rata 1991. brod iz Pule prebacuje vojnike u Šibenik, a nakon djelovanja u okolici Dubrovnika povlači se u crnogorsku luku Boku kotorsku.
Tu ostaje vezan do kraja 1990-ih, kada ga kupuje američki Grk John Paul Papanicolau s namjerom da u 'Viktoru Lencu', gdje je otegljen krajem 2000. godine, od njega napravi luksuznu jahtu za bogatu klijentelu.
Međutim, obnova broda nije niti krenula zbog problema financijske naravi, a sve je završilo prodajom broda na sudskoj dražbi, piše Novi list.