Robot prepozna lice izvođača s Eurosonga, pusti njegovu pjesmu i zapleše karakterističnu koreografiju, aplikacija otkrije vrstu gljive i donose informaciju je li otrovna, učitelj yoge vas upozorava na nepravilno odrađene vježbe, program kreira vaš psihološki profil nakon što u virtualnoj stvarnosti donesete određene odluke...
Ovo je samo dio istaknutih radova polaznika programa EDIT CodeSchool 2021/2022, koje su u subotu prezentirane na završnoj svečanosti pete generacije najveće besplatne škole primijenjenog programiranja u Hrvatskoj.
Na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu okupilo se stotinjak polaznika s najboljim radovima te su dodijeljena priznanja.
Uz moto 'Znanje dostupno svima', glavni cilj EDIT CodeSchoola je unaprjeđenje obrazovnog sustava i razvoja digitalnih vještina osnovnoškolaca i srednjoškolaca praktičnim učenjem naprednih digitalnih i developerskih znanja što im već u osnovnoj školi omogućuje znanja u samostalnoj izradi pametnih aplikacija i znanje primjene osnova tehnologija umjetne inteligencije.
Polaznici tečaja za osnovne škole 'Razvoj inteligentnih web aplikacija – RIWA' uče osnove razvoja umjetne inteligencije i računalnog vida. Učenici su izradili inteligentne web aplikacije koje su u stanju putem kamere s mobilnog uređaja, laptopa ili računala prepoznati predmete iz stvarnog svijeta.
Goran Zaharija, Saša Mladenović i Divna Krpan su EDIC koordinatori za osnovne škole, svi rade na PMF-u kao profesori, a program koji su razvili je njihovo autorsko djelo. Oni obučavaju i 40-ak profesora informatike koji dalje djeci prenose znanje.
- Cilj tečaja je upoznati djecu s osnovama razvoja web aplikacija i umjetne inteligencije kroz program prilagođen njihovom uzrastu. Želimo im pokazati da umjetna inteligencija nije neki bauk i nešto čega se trebaju plašiti već dio naše svakodnevice - rekao je Zaharija.
Svake godine s prijavi skoro 500 učenika, a ovog puta kao rezultat tečajeva je prijava 36 projekata za osnovni i tri za napredni stadij.
Ante Bartulović, koordinator radne skupine EDIT CodeSchoola za srednje škole, poručio je da je cilj srednjoškolskog tečaja priprema djece za rad u informatičkim tvrtkama.
- EDIT je paralelna struktura koja nadopunjuje školstvo, djeci daje smisao informatičkog znanja. Uči se znanje koje se primjenjuje u tvrtkama - kazao je.
Bartulović smatra da ovakvi programi trebaju biti dio klasičnog obrazovanja
- Sustav je iz nekog razloga takav kakav je, pa smo se mi odlučili za model paralelnog obrazovanja i s tim smo za sada zadovoljni - zaključio je.
EDIT CodeSchool dio je edukacijskih aktivnosti koje provodi ICT županija u okviru županijskog Edukacijskog IT centra - EDIT kreirajući cijeli spektar suvremenih edukacija kakve naš obrazovni sustav trenutno ne isporučuje. U ovih pet generacija, EditCode School završilo je više od 2500 učenika u preko 30 osnovnih i srednjih škola Splitsko-dalmatinske županije.
Damir Brčić, voditelj projekta ICT županija, zadovoljan je rezultatima petogodišnjeg rada.
- Županija je već prije šest godina detektirala neke prilike i buduće mogućnosti, već se tada vidio veliki potencijal IT industrije, a mi smo sagledali i neke nedostatke u našem okruženju i odlučili se, pokazalo se na vrijeme, reagirati da pomognemo našem IT sektoru. Tijekom covid krize se pokazao koliko je bitan i koliko je pomogao funkcioniranju cijele države, kao jedan od najžilavijih sektora - naveo je Brčić.
Nedostatak kvalificiranih IT stručnjaka, istaknuo je, prepoznat je kao najveći problem...
- Naš obrazovni sustav, kao i drugi u svijetu, dosta je inertan i velik je jaz između kompetencija koje učenici i studenti steknu u školama i na fakultetima, te onoga što tržište treba. Aktivnim mjerama smo odlučili kompenzirati taj problem, pokrenuli sveobuhvatnu EDIT School koja je do dan danas najveća škola programiranja u Hrvatskoj. Pokrenuli smo brojne tečajeve u suradnji s fakultetima i tvrtkama, stručnjacima koji zaista dobro razumiju ovo područje. Željeli smo što veći broj učenika u našim školama, ne samo splitskim nego i najudaljenijima, kako bi oni dobili priliku doći u susret s ovim tehnologijama i potencijalno moći prepoznati je li to njihovo zanimanje budućnosti - dodao je.
Postoje dva programa za osnove škole i četiri za srednje, s tim da se pokreće Junior Development tečaj za studente i sve ljude na tržištu koji žele promijeniti zanimanje. Brčić je rekao da ovim načinom svaka škola postaje rasadnik modernih znanja, a upitali smo ga treba li ovaj model preslikati na cijelu Hrvatsku...
- Program je zahtjevan, druge županije nisu krenule u ovom smjeru, čak ni Grad Zagreb, ali mislim da je ovo nužno. Nema puno alternativa i ako želimo napraviti pomak - moramo raditi ovakve zahtjevne i konkretne programe da bismo pomogli našem gospodarstvu, odnosno nama svima - odgovorio je Brčić.
Puna dvorana mladih kojima neće biti problem naći svoje mjesto na tržištu rada bilo gdje na svijetu, zalog su za optimizam, a iz ICT županije su poručili da će ih pratiti na njihovom putu...