Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović Joško Stella predstavio Turizam 3.0: Moramo biti prvi, moramo biti najbolji!

Joško Stella predstavio Turizam 3.0: Moramo biti prvi, moramo biti najbolji!

'Moramo pratiti trendove kako bi znali odgovoriti na izazove koji su pred nama'

U dvorani hotela President u Solinu danas je Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije prezentirala projekt Turizam 3.0, a uzvanici su imali priliku zakoračiti u virtualnu Dioklecijanovu palaču.

- U svijetu koji se neprestano razvija i mijenja za sve pojedince i strukture društva neophodno je ostati u koraku s tehnologijama koje ga povezuju kako ne bismo ostali nasukani u komunikacijskim kanalima prošlosti - poručio je Joško Stella, direktor Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije koja je pokrenula projekt Turizam 3.0 čiji naziv simbolički predstavlja integraciju turističkog sektora u treću fazu evolucije tehnologija na kojima počivaju platforme koje predstavljaju gradivne blokove Interneta. 

Navedeni ishod projekta ostvarit će se kroz realizaciju hiper-relevantnog sustava za distribuciju NFT-eva (eng. Non-fungible Token) u kontekstu valorizacije konzumenata turističke ponude Srednje Dalmacije kao i zastupljenošću iste u okviru koncepta vrlo imerzivnog virtualnog svijeta zvanog Metaverse.

- U davna vremena turizam se dogovarao na drugačije načine nego danas. Na sajmovima u realnom vremenu, potom je došao internet, prvo web 1.0, potom web 2.0, a danas krećemo prema webu 3.0. Tako se i mi trebamo okrenuti prema turizmu 3.0, prema Metaverzumu, prema NFT-ima. Kao Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije činimo jedan veliki iskorak da budemo prvi, ne samo u Hrvatskoj nego i u Europi. Ovo je budućnost marketinga, poznato je i da sam Facebook ide u Metaverzum. Ako želimo biti najbolji u marketingu on se mora zasnivati na Metaverzumu, kako bi bili bolji od konkurencije. Kao i marketing, promijenio se i turizam, stoga moramo pratiti trendove kako bi znali odgovoriti na izazove koji su pred nama. Najveće promjene u tehnologiji odražavaju se i na turizam, a mi iz turističkog sektora te promjene moramo pratiti. Moramo biti prvi, moramo biti najbolji - poručio je Stella ponosno ističući projekte koje je za mandata ostvario.

- Prvi smo napravili studiju nosivih kapaciteta, prije nekoliko dana smo prezentirali studiju ekonomskih učinaka turizma i prvi idemo u turizam 3.0. Naši turistički djelatnici zaslužuju najbolje. Ovo što danas prezentiramo nije viđeno u Europi, a posebno me veseli što projekt provode naši domaći ljudi iz splitskih IT tvrtki. Projekt će se provoditi kroz četiri faze u četiri godine, a obuhvaća kompletni turistički sektor naše županije. Cilj nam je potaknuti dolazak još većeg broja ljudi i da im ponudimo kvalitetan sadržaj. Vjerujemo kako ćemo na ovaj način dodatno privući turiste jer se novim tehnologijama u kraćem vremenu dolazi do većeg broja potencijalnih posjetitelja - rekao je Stella i otkrio jednu posebnu vijest.

- U pregovorima smo s Ultra Europe da preko njih izdajemo svoje NFT-ove, kada netko kupi ulaznice. Razgovaramo s gospodinom Joe Bašićem i grupacijom jer bi to bio ogroman marketing za nas. U jednom trenutku 50 tisuća ljudi bi dobilo besplatni NFT od TZ Splitsko-dalmatinske županije. Ovo je jako važno za privući mlađe generacije koji koriste Metaverzum. Ono što je prije deset godina bio blockchain i kripto to je danas NFT. Moramo ući u taj vlak, ako želimo biti prvi u marketingu i turizmu - rekao je. 

Ante Botica, profesor na Sveučilišnom studiju za stručne studije Sveučilišta u Splitu pojasnio je da je NFT, odnosno non fungible token, u prijevodu znači nezamjenjivi token. 

- On se koristi kao vid vjerodostojnice, odnosno digitalnog certifikata, kojim možemo potvrditi vlasništvo nad nekim digitalnim sadržajima. Digitalni sadržaj može biti bilo što, može biti fotografija, video, zvučni zapis, GIF. Možemo generirati jedinstvene suvenire za posjetitelje nekog festivala ili događaja općenito tako da će oni u svoj kriptonovčanik primiti jedinstvenu digitalnu razglednicu odnosno suvenir, kao memorabiliju prisustvovanja tom događaju. Razglednice i suveniri idu u digitalnu domenu i postoje mehanizmi i tehnologije koji to podržavaju, jedna od njih je NFT. Neće biti plaćanja jer idemo u smislu da nagrađujemo turiste odnosno korisnike. Jedna od najpotentnijih metoda je metoda proof of travel gdje su ljudi motivirani da iskuse što širi dijapazon turističke ponude nekog lokaliteta i kada dođu na neki lokalitet da budu nagrađeni u vidu tih NFT razglednica - ispričao je Botica koji kaže da će projekt biti realiziran u četiri faze.

- Prva faza je početna, odnosno predstavljanje projekta pri kojem će se izdati određeni broj NFT-ova, kao metoda povećanja vidljivosti, dosega samo projekta. Nakon toga će se sezonski izdavati kolekcije NFT-ova u ograničenom broju. Tu postoji neka oskudica pa je potražnja za njima veća. To će biti na principu baseball sličica, izađe kolekcija u ograničenom broju. Tko ih skupi - skupi, a skupljat će se upravo ovim mehanizmima koje sam ranije spomenuo - proof of travel ili kroz integraciju određenog davatelja usluga u turizmu. Treća faza podrazumijeva tu integraciju davatelja usluga kako bi se stvorio jedan eko sustav davatelja usluga i samih pogodnosti sustava kako bi napravili koheziju digitalnog i fizičkog svijeta jer je današnji čovjek shodno promjeni paradigme potrošačkim navikama i stilom života digitalno orijentiran. Želimo tu digitalnu komponentu iskoristiti kao prozor u naš fizički svijet odnosno Dalmaciju - poručio je.

Nada Maršić, direktorica TZ Kaštela, mišljenja je da će virtualna stvarnost omogućiti turistima da dožive destinaciju u 3D obliku. 

- Ne samo to, to mogu doživjeti i na nekoj drugoj lokaciji. U samoj destinaciji, ako mi to tako tehnički pripremimo, a ove nam tehnologije sve to omogućavaju, mogu doživjeti lokaciju u prošlom vremenu, što je nama interesantno. Netko tko uđe u dvorac Vitturi može se naći u vremenu Miljenka i Dobrile, šetati s njima, doživjeti in upravo iz tih vremena, tih stoljeća, u toj odjeći, i to mi se čini onako vrlo interesantno za destinaciju. U prvom redu kao izvrsna turistička pozivnica - dođite u Kaštela i doživite Miljenka i Dobrilu na lokaciji gdje se radnja događala, dakle u dvorcu Vitturi i uživajte s njima ili tugujte s njima u njihovoj ljubavi.

Antonio Perić-Mažar, direktor tvrtke Locastic koja je radi na projektu, pojasnio nam je laički o čemu je riječ.

- Ovo je prva turistička zajednica koja pokušava ovako nešto napraviti, znači odlazak u nekakav Metaverse, odnosno digitalni svijet. Ono što smo prvo napravili je modeliranje Dioklecijanove palače, a zatim smo napravili NFT-ove. Nadovezali smo se na ovu priču koju je TZ radila - Dalmatinci se vraćaju kući. Što se tiče projekta, mislim da je prvenstveno cilj probati doći do nove, mlađe publike koja koristi nove tehnologije, prezentirati se u svijetu koji nitko do sada nije koristio, što se tiče turizma. Slovenija je, ali na puno manjem nivou od ovoga što mi pokušavamo napraviti. Kasnije ćemo vidjeti gdje nas sve to može odvesti, mogućnosti su prilično velike - poručio je. 

YouTube kanal TZ Splitsko-dalmatinske županije 'Central Dalmatia' događaj je pratio uživo pa snimku donosimo u nastavku.


Vaša reakcija na temu