Mali hrvatski brodari u 2024. ostvarili su rast bruto prihoda od 22 posto te povećanje uplaćenih poreza i doprinosa za čak 25 posto u odnosu na prethodnu godinu, čime se - kako su istaknuli iz Hrvatske udruge privatnih brodara (HUPB-a) - dodatno potvrđuje njihova uloga pokretača turističkih rezultata u predsezoni i posezoni te važnog čimbenika održivog razvoja obalnih zajednica.
'Rezultati ostvareni u 2024. jasno pokazuju da su mali brodari jedan od ključnih oslonaca hrvatskog turizma i nautičke industrije. Na temelju pokazatelja tijekom ovogodišnje sezone već sada možemo najaviti da će brojke u 2025. također biti u porastu u odnosu na 2024.', poručili su iz Hrvatske udruge privatnih brodara.
Prema službenim podacima, u 2024. mali brodari ostvarili su bruto prihod od 369,4 milijuna eura, što je rast od 22 posto u odnosu na 2023. Dobit prije oporezivanja iznosila je 50,8 milijuna eura, što predstavlja povećanje od 30 posto, dok je u proračun uplaćeno 67,7 milijuna eura poreza i doprinosa, 25 posto više nego godinu ranije. U sektoru je zaposleno gotovo 2900 ljudi, flotu čini 482 plovila te činjenica da 95 posto gostiju dolazi iz inozemstva dodatno potvrđuje konkurentnost hrvatske ponude na svjetskom tržištu.
Poseban značaj malih brodara ogleda se u činjenici da njihova sezona traje šest mjeseci, čime - kako su istaknuli iz HUPB-a - u velikoj mjeri pridonose ostvarenju turističkih rezultata u predsezoni i posezoni. Upravo to predstavlja ispunjenje jednog od glavnih ciljeva Strategije razvoja održivog turizma do 2030. - produljenje sezone. Brodari ostvaruju stabilan rast bez državnih subvencija, sami financiraju modernizaciju i zapošljavanje, reinvestiraju dobit te uvode inovacije u dizajn plovila, digitalne alate i ekološka rješenja u skladu s međunarodnim standardima.
'Hrvatski mali brodari nezaobilazan su oslonac razvoju turističke i nautičke ponude, generatori rasta lokalnih zajednica i partner države u razvoju hrvatskog turizma. Ponosni smo na kontinuirani rast i modernizaciju sektora, no pred nama i dalje stoje izazovi koje je nužno riješiti kako bismo održali ovakav pozitivan trend', naglasili su iz HUPB-a.
Najveći izazov i dalje ostaje nedostatak adekvatnih zimskih i ljetnih vezova. Više od stotinu plovila još uvijek čeka na potrebnu infrastrukturu. Stoga je, prema njihovim riječima, nužno ubrzati investicije u lučke kapacitete, pojednostaviti administrativne procedure i osigurati jedinstvena pravila u lukama duž obale. Time bi hrvatski mali brodari mogli još snažnije konkurirati na svjetskoj razini i nastaviti značajno doprinositi nacionalnom gospodarstvu.
S obzirom na ostvarene rezultate i najavljeni nastavak rasta, Hrvatska udruga privatnih brodara poziva da se ovaj stručno organiziran sektor i dalje prepoznaje kao pouzdan partner državnoj politici i razvoju infrastrukture kako bi se osigurao daljnji rast i puni potencijal jednog od najvažnijih pokretača turističkih rezultata.