Građanska inicijativa 'Spasimo male obiteljske iznajmljivače' traži da se Zakon o izmjenama i dopunama o ugostiteljskoj djelatnosi povuče iz hitne procedure.
'Kao inicijativa kojoj se posljednjih dana priključio četveroznamenkasti broj privatnih iznajmljivača koji su strahovito zabrinuti za svoju egzistenciju i mogućnost daljnjeg rada, molimo direktore turističkih zajednica, načelnike i gradonačelnike, kao i sve vijećnike u tijelima lokalne uprave i samouprave, za hitnu reakciju prema Vladi RH na predložene zakone jer smatramo da će nastati velika i nepovratna šteta koja se tiče velike većine malih obiteljskih iznajmljivača i njihovih obitelji, a posljedično i na sve ostale dionike koji se oslanjaju na taj vid djelatnosti (restorani, trgovine, turističke usluge…)', poručuju iz inicijative.
Smatraju da se o većini odredbi i mjera, a koje se tiču malih obiteljskih iznajmljivača, nije raspravljalo s izravnim dionicima, niti su se izradile adekvatne ekonomske, socijalne i ostale analize o učincima predloženih mjera.
'Smatramo da se bez njih ne može sveobuhvatno sagledati svi problemi i zahtjevi koje se žele riješiti.
Naš konkretan prijedlog je hitna revizija tri osnovna pitanja:
1. porezni tretman malih obiteljskih iznajmljivača,
2. obveza dobivanja suglasnosti kvalificirane većine suvlasnika u zgradama,
3. definicija domaćina.
Kao prvo, predlažemo da urgirate da se prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama zakona o ugostiteljskoj djelatnosti povuče iz hitne procedure jer isti traži ozbiljne ekonomske, socijalne i društvene analize koje nisu napravljene, a pritom se njime definiraju i neki novi termini koji su nejasni i nepravedni i o kojima će ovisiti porezni tretman iznajmljivača tj. iznajmljivači se izjašnjavaju da zahtijevaju brisanje dijela prijedloga zakona i to onih odredbi koje se odnose na neprikladno definiranje i razlikovanje između domaćina i iznajmljivača koje ne može postići deklarirane ciljeve i na obvezu retroaktivnog prikupljanja kvalificirane većine suvlasnika od 80 % za apartmane u višestambenoj zgradi u roku od 5 godina', naglašavaju.
Domaćin u ugostiteljstvu je kvalitativna osobina osobe iznajmljivača. Ona se uči i brusi. Stoga smatraju kako je potpuno irelevantno te definicije stavljati u neki zakon i odrediti ih županijom u kojoj imate prebivalište, 'jer ne čini dobrog iznajmljivača njegovo prebivalište unutar županije nego njegov odnos, briga i dostupnost prema gostu, a ističemo i da brojni iznajmljivači bez prebivališta u istoj županiji stalno borave u nekretnini koja se iznajmljuje za vrijeme sezone'.
'Za istaknuti je i da u predloženom zakonu imamo i potpunu proturječnost u kojoj se pak domaćinom ne smatra osoba koja iznajmljuje u stambenoj zgradi - bez obzira na njeno prebivalište.
Umjesto toga predlažemo adekvatnu distinkciju između rezidenta i nerezidenta.
Što se tiče prikupljanja potpisa suvlasnika, isto smatramo izrazito diskriminirajućim, te nadasve nepraktičnim rješenjem koje nije obuhvatilo sve slučajeve davanja prostora u najam (podstanare i sve ostale brojne djelatnosti koje se obavljaju u zgradama) i koje će značajno unazaditi odnose među ljudima', dodaju.
Naglašavaju kako sve predložene izmjene i dopune ovog zakona zahtijevaju široku društvenu i političku raspravu te se ne smiju donositi u žurnoj, skraćenoj proceduri.
Predlažu brisanje dijela prijedloga zakona o izmjenama i dopunama zakona o lokalnim porezima prvo čitanje P.Z. br. 78. koji bi se odnosio na obvezu plaćanja poreza na nekretnine malih obiteljskih iznajmljivača.
'U navedenom prijedlogu izmjena i dopuna zakona sve gospodarske i turističke djelatnosti, kao i mali i srednji obrti, oslobođeni su od plaćanja poreza na nekretnine, osim malih obiteljskih iznajmljivača kojima su na brutalan i protuustavan način povrijeđena temeljne ljudska prava i slobode upravljanja svojom imovinom.
Obiteljski iznajmljivači su temeljna vrijednost na kojima počiva hrvatski turizam. Najavljenim poreznim reformama Vlade RH, među kojima je prijedlog izmjene i dopune zakona o lokalnim porezima prvo čitanje P.Z. br. 78, uvodi se obveza plaćanja poreza na nekretnine koje se kratkoročno iznajmljuju. Na taj se način male obiteljske
iznajmljivače stavlja u nepovoljan položaj u odnosu na sve druge gospodarske i turističke djelatnosti, te se pogoduje hotelskim lancima i krupnom kapitalu. Isto tako najavljenim poreznim reformama Vlade RH u prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama zakona o porezu na dohodak prvo čitanje P.Z. br. 79 predloženo je da se paušalni porez na dohodak poveća za preko 600 posto, odnosno s minimalno 19,9 na minimalno 150 eura po krevetu (u prvoj zoni indeksa turističke razvijenosti u koju spada velika većina ležajeva u vlasništvu malih iznajmljivača) što je povećanje porezne obveze nezabilježeno u povijesti hrvatskog poreznog zakonodavstva.
Stoga predlažemo da se uvede pravednije oporezivanje malih obiteljskih iznajmljivača uvođenjem paušala po primjerenim kategorijama ostvarenog prometa (slično kao za paušalni obrt), sve u svrhu zaštite opstojnosti malih obiteljskih iznajmljivača na području vaše turističke zajednice i području cijele Hrvatske. Smatramo da je ostvareni promet pokazatelj uspješnosti svakog iznajmljivača ponaosob, koji u svojoj naravi uključuje sve parametre (lokaciju/zonu, atraktivnost, ljubaznost, opremljenost, privlačnost destinacije i sl.) te a priori isključuje moguću subjektivnost administrativnih odluka na vašoj razini.
Vjerujemo da ste svjesni o kakvim se ozbiljnim egzistencijalnim promjenama radi i nadamo se da ćete poduzeti sve da zaštitite one na kojima se temelji značajan prihod u turističkim uslugama koji ostvaruje Republika Hrvatska i koje su važan segment izvoza usluga', poručuju iz Građanske inicijative 'Spasimo male obiteljske iznajmljivače'.