Turistička sezona nije nikad bolje počela, prema svemu sudeći, idemo prema još jednoj rekordnoj. Kako trenutno stojimo s dolascima, jesu li na njih utjecali ulazak u Schengen i proglašenje kraja epidemije koronavirusa, a koji faktor imaju znatno više cijene, samo su neke od tema o kojima su u Intervjuu tjedna Media servisa razgovarali s direktorom Hrvatske turističke zajednice Kristjanom Staničićem. Intervju je vodila Kristina Tomljanović.
Rezultati predsezone bili su nam nikad bolji. Ulazimo u glavni dio turističke godine, pa je direktor HTZ-a Staničić odmah na početku otkrio još neslužbene brojke dolazaka i noćenja, ali i očekivanja.
'Podaci govore o tome da smo ostvarili 3,7 milijuna dolazaka, više od 12 milijuna noćenja, što je u odnosu na prošlu godinu dvoznamenkasti rast, od više od 20 posto. Što se tiče 2019. godine s kojom se još uvijek u tom segmentu uspoređujemo, bolji smo u dolascima otprilike za 1 posto i 7 posto u noćenjima. Sudeći prema ovim trendovima očekuje nas intenzivna turistička glavna sezona i nastavak turističke godine'.
Najbrojniji gosti i dalje su nam Nijemci, slijede ih Slovenci, Austrijanci i Poljaci. Na ruku nam ide i činjenica što smo ulaskom u Schengen postali destinacija bez granica.
'To se ponajprije reflektira na turistički promet susjednih zemalja, dakle Slovenije, Italije, Austrije, Mađarske, ako ćemo malo proširiti krug i južnih njemačkih pokrajina. Mi u predsezoni bilježimo u nekim tržištima i velike skokove što se tiče dolazaka i noćenja. Kad gledamo malo dublje u analizu, onda vidimo da imamo puno i vikend putovanja i očito je činjenica da više nema graničnih prepreka utjecala na odluku turista da češće putuju i da biraju bliže destinacije, a to je jedna od ključnih komparativnih prednosti Hrvatske'.
Službeno je proglašen i kraj epidemije koronavirusa. Staničić je otkrio je li nam to donijelo automatski povratak turista s dalekih tržišta u Hrvatsku?
'Podsjetit ću da smo 2021. godine bili jedina zemlja koja je bila otvorena primjerice za američke turiste i s tog kontinenta imamo i ove godine pozitivne turističke trendove odnosno porast dolazaka prema Hrvatskoj ove godine. Za očekivati je da će se možda, ne ove godine, ali u sljedećoj ili slijedećih godinama oni vratiti na one pretpandemijske razine. Tu bih pridodao i tržište Južne Koreje i daleke Australije koja su također nama bila interesantna, stoga bit ćemo aktivni na dalekim tržištima jer nam je to važno radi cjelogodišnjeg turizma'.
Cijene su, čini se, znatno više nego prošle godine. Ako ovakve cijene budu previsoke za strane turiste, postavlja se pitanje kako će tek biti za one domaće?
'Sudeći prema dosadašnjim trendovima u predsezoni, ne vidimo zasada tu većih problema. Naime, imamo, kao što smo rekli, porast sa domaćeg tržišta. Ja bih rekao da je Hrvatska što se tiče same ponude i razine cijena iznimno raznolika i da zaista svatko može pronaći ponaosob za sebe i svoje financijske mogućnosti. Ono što uvijek naglašavamo, da je važno da cijena u smislu porasta bude popraćena i kvalitetom usluge i ponude'.
Muku mučimo s radnom snagom. Iako HTZ nema alata za konkretnu financijsku pomoć turističkim subjektima, Staničić kaže kako je pokazan visok stupanj sinergije javnog i privatnog sektora.
'Vlada je s jedne strane kroz niz mjera u smislu rasterećenja plaća i kroz ubrzanje procedura izdavanja radnih dozvola i viza za strance, napravila korak naprijed u odnosu na prethodne godine kada govorimo o zapošljavanju stranaca. S druge strane su poslodavci, privatni sektor koji je korigirao materijalna prava radnika kroz povećanje plaće i neke druge beneficije i mislim da je to pravi put koji će kroz izvjesno vrijeme dati još bolje rezultate, međutim, taj problem treba sagledavati dugoročno'.