Zašto bi se netko tko je visokoobrazovan i radi u Bruxellesu odlučio na povratak u Imotski? To je pitanje koje nas je odvelo do Anamarije Grabovac, koja je prije nekoliko godina u svom rodnom gradu ideju edukacije i turizma pretvorila u Zovnica Imotu, a nekoliko godina kasnije registrirala i prvu potpornu instituciju poduzetništvu na području Imotske krajine - Poduzetnički centar Zovnica u kojem se poduzetničke ideje pretvaraju u uspješne projekte financirane sredstvima EU.
Otkud Vam ideja i kako ste se ohrabrili otvoriti Zovnicu?
- Sadašnji suprug, tada dečko Nikola i ja zajedno smo donijeli odluku o povratku. On nakon diplomskog studija u Francuskoj, a ja nakon rada u Europskom parlamentu u Bruxellesu. Volimo reći da smo otišli u inozemstvo kako bismo se vratili. Cilj odlaska je bilo obrazovanje, stjecanje radnog iskustva i ušteda novca kako bismo se mogli vratiti u Imotski i pokrenuti posao.
Nakon povratka uslijedilo je još školovanja, tako sam završila poslijediplomski studij Sveučilišta u Zagrebu za pripremu i provedbu EU projekata, dok je suprug doktorand Agronomskog fakulteta u Zagrebu. Zajedno činimo dobru kombinaciju za stvaranje i razradu poslovnih ideja u ruralnim krajevima.
Sada, sa svoja dva sina živimo svoj san u srcu Dalmatinske zagore iz koje se mlade obitelji svakodnevno iseljavaju. Svojim primjerom želimo pokazati i drugima da se može uspjeti ovdje.
Čime se točno bavite?
- Zovnica Imota je tvrtka koja objedinjuje tri segmenta poslovanja: turističku agenciju Imota Travel, edukacije i tvrtku kćer Poduzetnički centar Zovnica. Od 2014. godine do danas razvilo se tu mnogo toga. U ponudi imamo poduke stranih jezika za djecu i odrasle, pripreme za državnu maturu na koje su srednjoškolci prije odlazili u Split ili čak u Zagreb, oglašavamo turistički smještaj i nudimo ture u Imotskom koje vodi naš ovlašteni turistički vodič.
Od kraja 2018. tu je i tvrtka kćer Poduzetnički centar Zovnica koji je na usluzi svim fizičkim i pravnim osobama koje žele pokrenuti posao ili unaprijediti već postojeće poslovanje.
Koliko je do sada uspješnih projekata kreirano u Poduzetničkom centru Zovnica? Koji su realni učinci ostvareni na području Imotske krajine?
- Od početka 2019. godine smo povukli preko 12.000.000,00 kuna za klijente s područja Imotske krajine, i još toliko čeka na evaluaciju. Projekti su rezultirali s preko 50 novootvorenih radnih mjesta. Sve brojke odnose se isključivo na privatni sektor i na mikro i malo poduzetništvo. Bitno je za naglasiti da je struktura gospodarstva u Imotskoj krajini takva da nema srednjih ni velikih poduzeća.
Ono čime se ističemo na tržištu je što naš posao ne staje na pisanju projektne prijave, mi pružamo usluge savjetovanje za cjelokupno poslovanja. Dugoročno planiranje, cjelovitost, održivost i dugoročni učinci su temelj svakog našeg projekta.
Imate li neki projekt koji posebno možete istaknuti?
- Prethodno navedene brojke odnose se na Imotsku krajinu, imamo klijenata i iz drugih dijelova Hrvatske za koje radimo možda veće i kompleksnije projekte, ali imotski su ipak slađi. Cijela ideja našeg poslovanja i usluga koje pružamo je boljitak Imotske krajine, smatramo da svojim znanjem možemo pridonijeti poboljšanju strukture gospodarstva i same poduzetničke klime u Imotskom. Svaki projekt gledamo kao malu strategiju razvoja pojedinog subjekta, a koja se uklapa u našu viziju o gospodarski jakoj Imotskoj krajini koja se temelji na mikro i malim subjektima.
Svakako bih istaknula našeg klijenta Marija Ljubičića s kojim imamo odličnu suradnju od vremena kad je njegov posao bio samo ideja, a sada već svoje inovacije pretvara u proizvode. Neki od naših najvećih projekata tek idu u realizaciju, pa ćemo o njima nekad kasnije govoriti.
Što se može i kako financirati sredstvima iz EU fondova u nadolazećem razdoblju i odakle uopće krenuti? Vidite li baš tu priliku za gospodarski razvoj Imotske krajine?
- Posebno za Imotsku krajinu su predviđena sredstva putem Intervencijskog plana, za kojeg se nadam da će biti darežljiv prema realnom sektoru. U najavi je natječaj za ulaganje u proizvodnju za koji također već imamo spremne projektne prijave, spremni projekti čekaju i za mjere iz Operativnog programa za ruralni razvoj.
Što se tiče nove financijske omotnice, Hrvatska bi mogla dobiti 10 milijardi eura iz Fonda za oporavak, a iz Višegodišnjeg financijskog okvira neto 12 milijardi eura. Valja naglasiti kako Hrvatska to može dobiti ako pripremi projekte navedenih iznosa.
U realni sektor ne sumnjam jer poduzetnici imaju ideja, a i potrebe za unapređenjem svojih poslovanja, a postoji i potreba na tržištu za razvojem novih proizvoda i usluga. No problem vidim u javnom sektoru i nedostatku velikih, infrastrukturnih projekata, a koji će imati pozitivan utjecaj na gospodarstvo.
Prema Izvještaju o iskorištenosti EU fondova po županijama za 2017., 2018. i 2019. godinu koje je objavilo Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije Splitsko- dalmatinska županija ne pokazuje zavidne rezultate, tako se po operativnim programima u tom razdoblju ugovorenost kreće do 10% od ukupnih iznosa. Jasno je da svi moramo raditi više.
Nedavno ste napravili rebranding Zovnice, znači li to da pripremate još neke novitete u ponudi?
- Htjela bih naglasiti kako je i rebranding imotski proizvod lokalne dizajnerice i on je dio naše priče o uspjehu u Imotskom. Napravili smo rebranding kako bismo bolje približili našim klijentima sve ono što jesmo.
Iz sektora turizma svakako bih istaknula proizvod team buildinga u Imotskom kojeg smo kreirali na način da tvrtke mogu dovesti svoje timove u Imotski na 2-3 dana kroz koja će im biti prezentirana kulturna, eno i gastro ponuda Imotskog, a uz trening s komunikacijskim stručnjakom. Spoj ugodnog s korisnim u Imotskom.
U sektoru poslovnog savjetovanja imamo novi proizvod savjetodavni paket kroz koji nudimo paket usluga kreiran posebno za svakog klijenta, a koji se sastoji od strateškog planiranja razvoja do pripreme za konkretne natječaje za bespovratna sredstva.
Stalno ulažemo u kvalitetu naših proizvoda i prilagođavamo se tržištu. Pandemija koronavirusa sve nas je nekako natjerala na promjene u poslovanju. Moramo te promjene iskoristiti za napredak u svakom smislu.