Financijske injekcije iz fondova Europske unije uvelike se povoljno održavaju kako na tvrtke tako i na zajednicu u kojoj djeluju. Izvrstan je primjer za to i Centaurus d.o.o. na čelu s Ivom i Tonijem Bartulovićem - koji se može pohvaliti dugogodišnjim poslovanjem i rastom na zdravim temeljima, bez narušavanja kvalitete usluge - čiji predstavnici, prenoseći svoje iskustvo, potiču i druge tvrtke na prijavu na europske natječaje.
Centaurus je, napomenimo, krovni dio grupacije, osnovane 2002., koja se bavi distribucijom, maloprodajom i izvozom svježe i zamrznute ribe te delikatesnih proizvoda iz mora u Ho.Re.Ca segmentu, pri čemu se može pohvaliti i vlastitom proizvodnjom. Maloprodajni lanac tvrtke čine Gastro ribarnice Brač - njih dvanaest. U ponudi ponajprije imaju svježu ribu ulovljenu koćama, ali i drugim ribolovnim alatima te svježu uzgojenu jadransku ribu. Također nude bogat izbor zaleđenih, sušenih, mariniranih i slanih proizvoda. Temeljni cilj je tvrtke, u svim aktivnostima, u svakom trenutku, prepoznavati potrebe kupaca te podizanjem vlastite kvalitete pridonijeti kvalitetnijem poslovanju partnera - ribara, dobavljača te domaćih i inozemnih kupaca.Sjedište je tvrtke u Solinu, područje je kapilarnog djelovanja regija Dalmacija, dok se svježa riba i proizvodi izvoze u zemlje okruženja - Italiju, Sloveniju i Austriju.
Dio je grupe i Gastro Hvar d.o.o. preko kojeg se u istim segmentima radi s hvarskim kupcima i dobavljačima. Posluje i Austriji, i to preko sestrinske firme Centaurus GmbH, sa sjedištem u Beču, gdje ima i vlastitu maloprodaju.
Foto: Centaurus
Centaurus se može pohvaliti s više od pet uspješno provedenih EU projekta, poglavito iz mjera ribarstva - IV.3. i IV.4. Primjerice, uz pomoć europskih sredstava realizirana je investicija kojom je nabavljena oprema koja je, pak doprinijela unaprjeđenju cijelog poslovanja, počevši od same proizvodnje, ali i ostalih procesa, vrijedna oko dva milijuna eura, pri čemu je polovina sredstava osigurana iz fondova Europske unije. Obuhvatila je nabavku novih hladnjača, tunela za brzo smrzavanja, modernog stroja za pakiranje te novi skladišni prostor.
'Ključ je uspjeha u poslovanja i životu prilagodljivost, odnosno vještina da se organizacija prilagodi novim tržišnim uvjetima. Kako živimo sve užurbanijim tempom, upravo fondovi pomažu malim i srednjim poduzetnicima u razvoju poslovnih procesa. Pritom ne mislimo samo na unapređenje poslovanja kroz digitalizaciju - iako je ona jedan od ključnih elemenata efikasnosti u današnjem poslovanju. Osim nekih direktnih prednosti koje smo ostvarili, možemo ih smatrati multiplikatorom razvoja znanja i svijesti.
Također, pored direktnih prednosti, ključna je stvar što su fondovi postali multiplikator razvoja znanja i svijesti. Otvorilo se tržište IT-a, nitko više ne sumnja u e-poslovanje iako je najveći 'evangelizaciju' društva prema e-poslovanju odradio COVID', ističu iz Centaurusa.
Foto: Centaurus
Sukladno navedenom, ne dvoje - nastavit će aplicirati na europske natječaje. Ukazuju, međutim, na najveće izazove kako prilikom prijave tako i provedbe, odnosno izvještavanja.
'Uvijek smo koristili specijalizirane vanjske tvrtke za prijavu projekta. Najveći je izazov činjenica da fondovi imaju svoje protokole koji iziskuju drugačiji pristup samom radu. Naša sredina 'naučena' je na brze odluke i improvizacije, dok fondovi predviđaju planski i analitički pristup. Svaki pristup ima svoje prednosti i mane. Svakako, najizazovnije nam je bilo u vremenu velike inflacije kad su svi iznosi iz priprema projekata postali u najboljem slučaju polovina troška.
Što se tiče same realizacije, postoje, dakle, protokoli kojima se treba prilagoditi. No kad se od početka radi kako treba, nema nikakvih problema', tvrde.
Na koncu zaključuju kako EU projekti itekako imaju značajnu ulogu u dugoročnom razvoju kako tvrtki koje su njihovi nositelji tako i područja u kojima one djeluju, u ovom slučaju Dalmacije. Imaju i sugestiju za druge...
'EU fondovi otvaraju vrata malim poduzetnicima i tvrtkama prema investicijama koje ne bi tako lako financirali jer bi urušile njihovu stabilnost, a bez tih investicija teško će skočiti na razinu više. Apsolutno su pomogli u evoluciji poslovne kulture u Dalmaciji, stoga ih svakako preporučujemo svima. Projekti iziskuju dosta vremena i uvijek postoji rizik neprihvaćanja aplikacije, ali to možete gledati kao dilemu treba li stati naoštriti pilu ili nastaviti piliti tupom', poručuju.
***
Tekst je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Programa za poticanje novinarske izvrsnosti.