Srednjoškolsko i više obrazovanje naših budućih medicinskih sestara igra ključnu ulogu u njihovoj pripremi za ulazak na današnje iznimno dinamično tržište rada. Tradicionalno, pacijenti uglavnom prolaze kroz zdravstveni sustav pasivno, bez značajnijeg utjecaja i proaktivne uloge. U participirajućoj medicini pacijenti 'preuzimaju volan' i aktivno surađuju sa svojim liječnicima i medicinskim sestrama, međusobno se umrežavaju, i tako preuzimaju više odgovornosti za vlastito zdravlje.
Ova promjena u ulozi pacijenata zahtijeva i mijenjanje pristupa podučavanju na svim razinama obrazovanja zdravstvenih djelatnika. DesignCARE projekt planira približiti koncept participirajuće medicine učenicima i studentima zdravstvenih struka, prvenstveno budućih medicinskih sestara.
Razvijanje komunikacijskih vještina i kompetencija u kontekstu različitosti ključno je za uspješnu implementaciju participirajuće medicine u njihovu svakodnevnu medicinsku praksu.
Europa postaje društveno i kulturno sve raznolikija kao rezultat sve većih migracija. Kompetencije u kontekstu raznolikosti povećavaju sposobnost zdravstvenih radnika i organizacija za učinkovito pružanje zdravstvenih usluga i takva obuka doprinosi i poboljšanju razumijevanja, interakcija i komunikacije između zdravstvenog djelatnika i pacijenata različitog socioekonomskog porijekla, dobi, spolnosti, etničke pripadnosti, vjere ili spola. Stoga razvijanje ovih kompetencija može biti sredstvo za promicanje jednakosti u sustavima zdravstvene skrbi osiguravajući da se pacijenti liječe u skladu sa svojim potrebama. Razvoj medicine donosi i brojna etička pitanja kojih bi studenti, koji će u budućnosti biti dio zdravstvenog sustava, trebali biti svjesni. Etika i odgovorno istraživanje od ključne su važnosti kao alat za usmjeravanje razvoja inovativnih metoda ili tehnologija za podučavanje participativne medicine.
DesignCARE projekt je započeo s projektnim aktivnostima 1. veljače 2022. koje završavaju 31. listopada 2023. Sveučilište u Splitu je koordinator projekta a partneri su Fabula movens d.o.o., Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Københavns Universitet - Sveučilište u Kopenhagenu, Colegiul Național 'Mihai Eminescu' Petroșani u Rumunjskoj i Medicinska škola Pula.
Glavni cilj DesignCARE projekta je osmisliti, pilotirati, implementirati i evaluirati nastavni plan i program i modul za učenike srednje i više medicinske škole koji će im pomoći da se uključe u participirajuću medicinu kroz promicanje razvoja komunikacijskih vještina i kompetencija u kontekstu različitosti, u skladu s etičkim načelima. Cilj projekta je i osposobiti nastavnike da mogu kasnije i sami osmisliti program i koristiti razlučite alate podučavanja za poticanje razvoja vještina, podučavanje i učenje temeljeno na istraživanju, kreativnost i suradnju s učenicima i drugim nastavnicima, a put koji smo izabrali je DesignThinking metoda.
Design Thinking (DT) metoda je način razmišljanja i pristup učenju, suradnji i rješavanju problema. Naime, problemu se pristupa poput dizajnera, dakle iz različitih perspektiva i dolazi se do rješenja (jednog ili više njih) koji nam ne bi nužno pali na pamet da smo slijedili tijek razmišljanja kojeg inače koristimo.
Design Thinking uključuje sljedeće korake: identificiranje tj. prepoznavanje problema ili izazova, prikupljanje informacija, generiranje potencijalnih rješenja i prototipa i testiranje proizvoda. Povratna informacija tržišta je od iznimne važnosti te se na osnovu nje proizvod dorađuje i usavršava.
Ovu metodu smo odlučili primijeniti i za razvoj DesignCARE kurikuluma i modula koji za cilj ima pomoći budućim medicinskim sestrama da steknu bolje razumijevanje participirajuće medicine te učinkovito surađuju sa svojim pacijentima.
U skladu s DT metodom, održali smo fokus grupe u Hrvatskoj i Rumunjskoj, s glavnim akterima - učenicima srednje medicinske škole, studentima više zdravstvene škole, i njihovim profesorima, predstavnicima pacijenata, kako bi saznali koje su njihove potrebe i s tim znanjem prilagodili naš novi program u svrhu poboljšanja kvalitete obrazovanja i konačno krajnje usluge, a to je zadovoljstvo i optimalni tretman pacijenata.
Kreirali smo online program/modul za medicinske škole na obje razine, srednjoškolsko i više obrazovanje, podučavali profesore i proveli modul u dvije srednje medicinske škole u Hrvatskoj i Višoj zdravstvenoj školi u Rumunjskoj.
Teme o kojima studenti uče kroz DesignCARE projekt su 'Participirajuća medicina', 'Različitost', 'Komunikacija s pacijentima i rodbinom', 'Empatija' i 'Etika, odgovorno istraživanje i inovacije'. Kroz modul studenti prolaze kroz kratka videa o navedenih pet tema, tekst i zatim prelaze na primjenu znanja tj na zadatke koji su većinom uključivali grupni rad, puno suradnje, kritičkog razmišljanja i istraživanja.
Reakcije učenika i studenata su izvrsne, smatraju da će znanje i vještine koje su 'vježbali' kroz modul kroz puno grupnog rada pomoći u boljem razumijevanju budućih pacijenata, ali i da su bolje informirani o trenutnim društvenim potrebama, a samim time i konkurentniji na tržištu rada.
'Ako želite vidjeti kako naš novi DesignCARE modul izgleda, koje smo metode učenja i poučavanja koristili pri njegovom dizajniranju te kakve su povratne reakcije učenika, pridružite nam se na Multiplier Eventu ovog petka, 20.10.2023. na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Splitu, Šoltanska 2, 21 000 Split, dvorana B104', poručuju sa Splitskog sveučilišta.
Projekt je financiran od strane Europske komisije.