Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
DI JE ZAPELO? Trg koji nije trg i planovi koji služe da propadnu
Di je zapelo? Piše: Damir Petranović

DI JE ZAPELO? Trg koji nije trg i planovi koji služe da propadnu

Malo se toga dogodilo na Trgu Hrvatske bratske zajednice još od 1981. godine

Bilo je to ambiciozno doba u Splitu potkraj sedamdesetih i početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća, toliko ambiciozno da su se planirali projekti koji se ne uspijevaju ostvariti ni pet desetljeća kasnije.

Prašnjava pustopoljina tada se nazivala Trg Marxa i Engelsa, danas je Trg Hrvatske bratske zajednice, no osim ideološkog prekrštavanja sve je zapravo ostalo isto: usred grada i dalje imamo trg kojega nije pristojno tako ni zvati. Automobili su rasuti po makadamu kojega u nešto intenzivnije dane oplemenjuju goleme lokve, obližnja stanica podzemne željeznice čvrsto zabetonirana, a planovi uređenja 'kružnog trga' i gradnje nekoliko objekata - uz pripadajuću golemu podzemnu garažu - još uvijek su samo planovi.

I to uglavnom nefunkcionalni.


Problem će evidentno eskalirati u prvim danima iduće godine, kada se na rubni dio ovog trga preseli kompletan Općinski sud i kada stotine njegovih zaposlenika i još stotine stranaka spoznaju da naprosto nemaju gdje parkirati. Situacija se mogla predvidjeti godinama unatrag, ali eto, inercija je prevladala.

Premda je, da apsurd bude potpuniji, upravo ova lokacija bila predviđena za novu zgradu splitske gradske uprave. Zasad nije poznato jesu li ti planovi još uvijek na snazi, ali kao da je to uopće važno: izvjesno je da će proći godine i godine dok se na Trgu HBZ-a nešto eventualno dogodi.

Njegov budući izgled skiciran je još davne 1981. godine, na javnom natječaju na kojemu su pobijedili splitski arhitekti Stane Mladinić i Frano Gotovac. Zamišljen je trg kružnog oblika okružen kompleksom zgrada javne namjene, novim gradskim administrativnim i poslovnim centrom. Ispod njega nalazila bi se garaža s preko tisuću mjesta, a na samom rubu stanica netom natkrivene željezničke pruge. 

U skladu s tim projektom najprije je izgrađena zgrada policije, potom je dvijetisućitih niknula i ona 'Croatia osiguranja' i u tom trenutku sve je stalo. Do danas.


U međuvremenu je 2005. godine usvojen novi GUP u kojemu je i službeno deklarirano da će se raditi po Mladinićevom i Gotovčevom projektu i da će se ovdje graditi 'nova Banovina'. Potom je godinu dana kasnije usvojen i Detaljni urbanistički plan ovog područja, a godinu kasnije i njegova tehnička ispravka. 

Zatim se javnost godinama, pa sve do danas, zabavljala neobičnim slučajem: otkrilo se da je poduzetnik Edvard Ugrina od franjevaca svojedobno otkupio četiristotinjak kvadrata zemljišta nasred 'trga', visokom cijenom zapravo je ucjenjivao grad i sprječavao realizaciju projekta. Bivši gradonačelnik Ivo Baldasar 2014. godine najavio je da je da će problem biti riješen u roku od mjesec dana.

'Pitanje imovinsko-pravnih odnosa još uvijek je otvoreno', uvijeno su nam prošlog tjedna potvrdili iz Banovine.

Urbanistički plan Trga HBZ-a mijenjan je dodatno i lani, kada su na zahtjev Hrvatskih željeznica zadovoljeni današnji propisi o sigurnosti za buduće željezničko stajalište i pješačke ulaze i izlaze do njega - ali splitski 'metro' i nova pruga do aerodroma evidentno neće zaživjeti sve dok ih HDZ-ovci u Kaštelima i Splitsko-dalmatinskoj županiji ne odblokiraju, a Ministarstvo prometa ne pokaže barem zrnce volje za realizaciju ovog 'strateškog državnog projekta'.

Dakle, nikad.

Jedino donekle realno jest da se OTP banka kao vlasnik velikog dijela zemljišta definitivno odluči za gradnju na ovoj lokaciji, što bi isprovociralo konačno uređenje i samog trga. Zainteresirani jesu: nakon što im je bilo predugo čekati da se upravo ovdje stvore uvjeti za novo sjedište banke, pa su uselili u manji toranj 'Westgatea' na Kmanu, na Trgu HBZ-a sada žele nešto drugo. Komunicirali su to još prije dvije godine, a sada potvrđuju za Dalmatinski portal:

'OTP Nekretnine d.o.o. i dalje su zainteresirane za izgradnju poslovne zgrade s podzemnom garažom na lokaciji Trg Hrvatske bratske zajednice u Splitu. S obzirom da smo u ovom trenutku u procesu definiranja projekta i napravljeno je tek idejno rješenje za navedenu lokaciju, nismo u mogućnosti definirati odgovore na sva navedena pitanja, ali možemo reći da se radi o poslovnoj zgradi čija bi namjena bila zakup uredskih prostora na katovima, te zakup komercijalnih prostora u prizemlju dok bi na podzemnim etažama bio organiziran dijelom javni parking, a dijelom parking rezerviran za korisnike/zakupce poslovne zgrade', rekli su nam u OTP-u.

Za to je potrebno mijenjati urbanistički plan: standardi i propisi su danas ipak znatno drugačiji nego 1981. ili 2006. godine, čak su i automobili u prosjeku narasli, pa bi parkirališna mjesta i pristup garaži trebalo ponešto prilagoditi.

Sa strane Banovine, barem kako su nam kazali, postoji barem još jedan problem: Mladinićev i Gotovčev projekt ovdje su predvidjeli jednu veliku sedmerokatnicu, a gradska uprava smatra da 'nije baš primjereno da se u istoj zgradi nalaze gradska uprava i jedna banka'. 

Pa će vjerojatno valjati raspisati novi natječaj na kojemu će se definirati dvije odvojene građevine - doduše spojene podzemnom garažom - pa onda na osnovu toga mijenjati urbanistički plan i provesti kompletnu proceduru za koju iz prakse znamo da traje barem dvije do tri godine. 

Ako postoji volja - a čini se da postoji jer su nam obje strane potvrdile da u ovom trenutku barem razgovaraju.



'Predstavnici OTP Grupe su u stalnom kontaktu s gradskom vlasti u Splitu kako zbog definiranja gore navedenih potrebnih korekcija, tako i s obzirom da je susjedna parcela za izgradnju poslovne zgrade u vlasništvu Grada Splita. U budućnosti, nakon što se realiziraju obje poslovne zgrade na Trgu Hrvatske bratske zajednice one će biti povezane podzemnom garažom pa je faze izgradnje potrebno dogovoriti odmah. Trenutno smo u pregovorima s gradskom vlasti u Splitu vezano za definiranje najboljeg rješenja za potrebne izmjene u sklopu trenutno važećeg DPU-a. Konkretna inicijativa još uvijek nije službeno protokolirana, ali smo u fazi formiranja prijedloga', rekli su nam iz OTP-a.

'Da, izrazili su namjeru da upute inicijativu za izmjenu Detaljnog plana. Kada to zaprimimo, pokrećemo konkretne korake', uzvraćaju u Banovini, gdje se čak bave mišlju da se i podzemna garaža dvaju planiranih objekata razdvoji, kako u javnosti ne bi bilo prozivanja za pogodovanje jedinoj velikoj banci sa sjedištem u Dalmaciji.

Zvuči poprilično neracionalno, no dobro, prihvatit ćemo i takav scenarij samo da se na imaginarnom trgu nešto napokon počne događati. Dotad ćemo gledati šarene kompjuterske simulacije i maštati da imamo gdje parkirati.


DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI
- Nema ih, barem zasad: čekat ćemo vijest da je pokrenuta inicijativa za izmjenu Detaljnog plana uređenja Trga Hrvatske bratske zajednice


***

Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Vaša reakcija na temu