Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović DI JE ZAPELO? Zagorski put, ili zašto država to radi lakše nego gradovi i općine
Di je zapelo? Piše: Damir Petranović

DI JE ZAPELO? Zagorski put, ili zašto država to radi lakše nego gradovi i općine

Procedura je nemjerljivo jednostavnija: kada je riječ o državnim cestama, nema problema oko otkupa i izvlaštenja zemljišta

Dobra vijest glasi: Hrvatske ceste zbilja će izgraditi šest stotina metara Zagorskog puta, jedne zapravo obične gradske prometnice koju Split ne uspijeva dovršiti dobrih tridesetak godina.

Nešto manje dobra vijest glasi: premda se na projektu radi, nije izvjesno da će radovi započeti prije 2025. godine.

Između mosta na Pujankama s jedne i onog nedovršenog batrljka kod 'Bauhausa' s druge strane stoji uglavnom šikara, ispresijecana improviziranim puteljcima koji u skladu sa splitskom tradicijom s vremenom postaju važne gradske ulice. Šest stotina metara nedostaje kako bi se na ovom mjestu spojili središnji i sjeverni dio grada, kako bi promet normalno procirkulirao i kako vozači ne bi trebali raditi kilometre i kilometre da bi prešli na drugu stranu Ulice Domovinskog rata, glavne splitske avenije.

U Banovini su još desetljećima ranije izradili planove - neki od njih uključuju i intenzivnu izgradnju nebodera u ovoj zoni - no glavnog preduvjeta, ceste, nema pa nema.

Problem je najprije bio u sporoj izradi dokumentacije, potom u nedostatku novca, ali najveća kočnica svakako je otkup zemljišta: u ovako komponiranoj birokratskoj proceduri gradovi naprosto nemaju alata za to i izloženi su beskrajnim postupcima povrata i sporova, tužbi i žalbi, presuda i revizija. Upravo zato najmanje pet važnih gradskih prometnica nekoliko desetljeća stoji na čekanju, dio tih problema obradili smo u serijali 'Di je zapelo' - uvijek se pojavi jedna čestica oko koje postoji problem, uvijek je tu par spornih kvadrata za koje se uvijek čeka neki zaključak, rješenje, presuda.

S druge strane, državi (i njenoj firmi Hrvatske ceste) procedura je znatno brža, jednostavnija i zapravo logičnija: infrastruktura je prioritet i ona se mora graditi, a sporovi oko zemljišta i njegove cijene eventualno se vode nakon toga.

I tako je prije tri godine, u doba prethodnog gradonačelnika, donesena odluka da Zagorski put - a bogme i cijeli pravac prema Solinu koji uključuje novi veliki rotor kod 'Građe' i zapravo predstavlja novi ulaz u grad - država preuzme od grada. Hvala im na tome, jer evo već su riješeni gotovo svi problemi oko zemljišta i čeka se tek dovršetak procedure oko posljednje dvije male čestice.

Paralelno se radi na projektiranju: prije tri godine, naime, Hrvatske ceste preuzele su projekt Zagorskog puta kojega je trebalo preraditi, popraviti i dopuniti, a s tim poslom započelo se početkom ove godine.

U ovom trenutku čeka se jedan dokument iz Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, potvrda da izgradnja Zagorskog puta nema štetnih utjecaja na okoliš. Zvuči apsurdno da se o tome uopće raspravlja kada se radi o prometnici usred gusto naseljenog gradskog područja, no eto, ni sama država nije lišena bizarnosti sustava kojega je sama stvorila.

Zahtjev je predan negdje u lipnju ove godine i uskoro bi mogao biti riješen.

'Potom slijedi nastavak i dovršetak projektiranja, a onda i podnošenje zahtjeva za građevinsku dozvolu, budući da lokacijska dozvola za ovaj zahvat već postoji', objašnjavaju nam u Hrvatskim cestama.

Premda se radi o šest stotina metara relativno ravne i široke ceste, s nogostupom i biciklističkom stazom sa strane, njeno projektiranje ipak nije sasvim jednostavno. Treba, naime, voditi računa o cijeloj mreži gradskih ulica koja je u ovoj zoni isplanirana, a nikad izgrađena jer za to nije bilo ni volje ni para, a s druge strane uvažiti i stanje na terenu pa se pobrinuti da već izgrađeni objekti na ovom području ne ostanu potpuno blokirani, bez ikakvog pristupa.

Kako će Hrvatske ceste za otprilike mjesec ili dva izbaciti svoj plan nabave i gradnje za iduću godinu, nije realno očekivati da će se papirologija Zagorskog puta riješiti i da će on biti uvršten - ali zato je sasvim izvjesno da će se to dogoditi u 2025. godini.

U vrlo sličnoj situaciji je i nastavak ove buduće gradske avenije prema Solinu, odnosno postojeće bijedne cestice koje će se obnoviti, proširiti i urediti, a onda i spomenuti veliki rotor točno na granici Splita i Solina. On je dosad bio u nadležnosti Županijske uprave za ceste, no kada dobije lokacijsku dozvolu također prelazi u nadležnost države koja će drugom najvećem gradu napokon otvoriti normalnu komunikaciju s njegovim predgrađem i susjedstvom.

Da, ide to jako sporo. Ali barem se kreće, nije baš sasvim zapelo.


DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI
- prosinac ove godine, do kada će Ministarstvo zaštite okoliša poslati traženo odobrenje
- 2024. godina, u kojoj bi trebalo biti završeno projektiranje, zatražena i dobivena građevinska dozvola i osiguran novac za gradnju


***

Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Vaša reakcija na temu