Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Pixabay.com Distribucija novina postaje nacionalno pitanje

Distribucija novina postaje nacionalno pitanje

Ovako će ubuduće završavati na kioscima

Vlada će osnovati međuresornu radnu skupinu kojoj je cilj pripremiti odluku o distribuciji tiskanih medija te odabiru distributera. Ovo je posljedica raskida ugovora o distribuciji tiskovina između Tiska i Udruge novinskih izdavača te pronalaženja privremenog rješenja, piše T-portal.

Distribucija novina na više od 3000 lokacija diljem Hrvatske postala je upitna nakon što je Tisak krajem studenog odlučio raskinuti ugovor s Udrugom novinskih izdavača o distribuciji tiskanih medija s 1. veljače ove godine. Doduše, istaknuli su da će nastaviti prodavati tiskovine na svojim kioscima.

'Tisak nastavlja s prodajom tiskovina, ali smo naše partnere obavijestili da više ne možemo pružati usluge njihove distribucije. Naime, dosad smo distribuirali tiskana izdanja različitih publikacija na razgranatu mrežu od preko 3000 lokacija u Hrvatskoj što višestruko nadilazi broj prodajnih lokacija Tiska', potvrdili su iz te tvrtke nakon odluke.

U Tisku su naglasili i kako distribucija nije dio njihovog temeljnog poslovanja, ali i da koji prepoznaju važnost distribucije tiskovina i osiguravanja njihove dostupnosti i informiranosti javnosti.

Privremeno rješenje

Iz Udruge novinskih izdavača su, pak, poručili da su našli privremeno rješenje u tvrtci Distribucija tiskanih medija d.o.o. No, za stalno rješenje bi se trebalo uložiti više truda.

Iz Hrvatskog novinarskog društva su tad poručili da 'je obaveza države prema još uvijek važećem Zakonu o medijima poticati pluralizam i raznovrsnost medija te kao jedino rješenje vidimo distribuciju novina putem Hrvatske pošte kao javne tvrtke'.

Kako Zakon o medijima još nije izmijenjen, Vlada je na današnjoj sjednici raspravljala o prijedlogu odluke o osnivanju Međuresorne radne skupine za utvrđivanje potrebe javnog financiranja distribucije tiska kao usluge od općeg gospodarskog interesa.

'Predlažemo da Vlada donese odluku o osnivanju međuresorne skupine s ciljem izrade odluke kojom bi se pripremili svi akti kojima će se definirati uvjeti distribucije i odabrati izvođač ove javne usluge, odnosno distributer', kratko je obrazložila ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek.

Dodala je kako će u međuresornoj skupini sudjelovati predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ministarstva kulture i medija, Ministarstva financija, Hrvatske tržišne regulatorne agencije i Hrvatske udruge poslodavaca. Njen prijedlog je jednoglasno prihvaćen, a kad će biti realiziran ostaje pod znakom pitanja, jer na sjednici Vlade o tome nije bilo govora.

'Ovo je posljedica situacije s otkazivanjem ugovora o distribuciji tiskanih medija za koju svi znate. Kako su tiskani mediji izuzetno važni, osigurat ćemo načine za njihovu distribuciju diljem Republike Hrvatske. U skupini će biti ministar Butković, ja, predstavnici HUP-a i regulatorne agencije. Cilj je osmisliti model, ali i to da se može javiti bilo koja tvrtka koja ispunjava uvjete i osigurava kontinuiranu distribuciju diljem Hrvatske', nastavila je ministrica nakon sjednice Vlade.

'Nastojimo da taj program bude donesen u najkraćem mogućem roku, s obzirom na to da je Zakonom o medijima obveza države održavati pluralizam medija, a tiskani su mediji važan dio toga', zaključila je Obuljen Koržinek.

Europska praksa

Iz HUP-a, odnosno Udruge novinskih izdavača pozdravljaju odluku Vlade, ističući da je ona 'važan korak naprijed u smjeru rješavanja pitanja distribucije'. Dodali su da se vlasnik Tiska, Fortenova grupa, više ne namjerava baviti djelatnošću distribucije te da je zbog toga nužno pronaći novo rješenje.

'Vjerujemo da postoje tvrtke na hrvatskom tržištu koje bi pronašle poslovni interes u distribuciji publicistike. Tisak plus do sada je distribuirao proizvode preko 90 nakladnika s više od 450 izdanja. U svijetu lažnih vijesti, dezinformacija, širenja neprovjerenih izvora putem društvenih mreža, izuzetno je važno osigurati distribuciju tiskanih izdanja, odnosno publicistike općenito, te omogućiti hrvatskim građanima dostupnost informacija, sadržaj koji potpisuju kvalitetni, profesionalni novinari i urednici s dugogodišnjim iskustvom. Digitalni mediji su sadašnjost i budućnost izdavaštva, no na umu treba imati da i dalje na tržištu postoji potreba velikog dijela građana za novinarstvom iz tiskanih izdanja, pogotovo kada u obzir uzmemo demografsku sliku Hrvatske i znatan broj građana starije životne dobi', poručuju iz Udruge novinskih izdavača.

Ističu kako je 'nužno svim građanima osigurati jednak pristup informacijama i kvalitetnom novinarstvu u svim dijelovima zemlje. Zakonom o medijima se, između ostalog, jamči sloboda izražavanja i sloboda medija, što obuhvaća neovisnost medija, slobodu prikupljanja, istraživanja, objavljivanja i raspačavanja informacija u cilju informiranja javnosti. Zadatak medija je javno informiranje, osiguravanje pluralizma, demokratskih vrijednosti i prava svakog građana na informaciju. Izuzetno je važno za budućnost profesionalnog novinarstva i njihovih kuća, koje obuhvaćaju i tiskane i digitalne medije koje u najvećoj kvaliteti i kvantitetu stvaraju vlastiti sadržaj, da se na hrvatskom tržištu primjeni europska praksa. U većini zemalja članicama Europske unije, država kroz potpore podupire medijski pluralizam i pravo na informiranje', naglašavaju.

Tako, primjerice, Francuska već godinama dijeli potpore za distribuciju publicistike, pa i pretplate, Belgija sufinancira distribuciju tiskanih izdanja putem nacionalne pošte, Austrija ima sustav izravnih subvencija za nakladnike tiskanih i digitalnih medija koji nisu propagandnog karaktera, a Italija je subvencionirala cijenu papira nakon njegova poskupljenja te digitalnu transformaciju medija.

'Sigurni smo da se iz niza europskih praksi može pronaći rješenje za hrvatsko tržište te osigurati pravovremenu i stabilnu distribucijsku mrežu, a pritom ne opteretiti dodatno troškove poslovanja izdavača', zaključuju iz UNI-ja, objavio je T-portal.

Vaša reakcija na temu