Erasmus+ projekti već su desetljećima ključni pokretač transformacije visokog obrazovanja u Europi, poluga koja studentima i nastavnicima omogućuje ne samo stjecanje međunarodnog iskustva, već i razvoj vještina, inovacija i inkluzivnosti koje su danas nužne za konkurentnost i održivost pojedinaca i društva. O njima se mnogo govori, riječ je to koja se sve više udomaćila i u Hrvatskoj, no znamo li doista što Erasmus projekti zapravo donose učenicima, studentima i nastavnicima u lijepoj našoj i gdje je točka razlike kad govorimo o obrazovnim institucijama? Posebice u vrijeme kad mnogi učenici odlučuju o izboru željenog studija.
Konkretan nedavni primjer uspješne implementacije Erasmus+ je, sukladno posljednjim dobivenim ocjenama ovih projekata, Veleučilište Aspira koje je nadmašilo očekivanja: u proteklom ciklusu umjesto planiranih 26, ostvario je čak 64 mobilnosti (uključujući 52 studentske studijske mobilnosti, 2 stručne prakse, 3 mobilnosti nastavnog osoblja i 7 mobilnosti nenastavnog osoblja) te privuklo studente i nastavnike iz cijele Europe na inovativne Blended Intensive Programme (BIP) aktivnosti poput 'Current trends in Events Industry' u Splitu, realiziranog s partnerima iz Austrije, Njemačke, Slovenije i Portugala, s čak 32 međunarodna sudionika. Ovakvi programi omogućuju interdisciplinarno učenje i praktičnu suradnju, a njihova vrijednost potvrđena je i kroz zadovoljstvo sudionika te visoke ocjene europskih ocjenjivača.
Ne manje važno, Erasmus programi mobilnosti omogućavaju studentima da dio studijskih obaveza (uključujući pisanje završnog rada) na bilo kojoj razini studija umjesto na matičnoj ustanovi izvrše na ustanovi u inozemstvu s kojom određena obrazovna institucija ima potpisan Erasmus ugovor o suradnji.
Erasmus+ nije samo instrument mobilnosti, već i platforma za razvoj inkluzivnog i održivog obrazovanja. Sukladno navedenom, imenovani su službeni koordinatori za inkluziju, a teme poput paraolimpijade i otvaranja 'Inclusive Gyma' integrirane su u međunarodne projekte. Studenti se potiču na sudjelovanje na kolegijima koji se bave temama održivog razvoja i europskih vrijednosti, dok digitalizacija procesa mobilnosti iz godine u godinu raste, uz korištenje europskih digitalnih platformi i potpisivanje sve većeg broja digitalnih sporazuma o učenju.
No, unatoč prisutnosti u mnogim europskim i hrvatskim institucijama, uspjeh i provedba Erasmus+ programa uvelike ovise o kvaliteti partnerske mreže. Europske visokoškolske institucije, poput npr. Veleučilišta Aspira iz Splita, surađuju s više od 80 renomiranih partnerskih sveučilišta diljem Europe – od Portugala, Njemačke i Austrije, do Italije, Poljske, Španjolske i baltičkih zemalja. I upravo ta raznolikost omogućuje studentima pristup najrazličitijim područjima, od sporta i turizma do IT-a i gastronomije, potičući razvoj i unapređenje inovativnih kurikuluma i sudjelovanje u međunarodnim istraživačkim projektima, a nerijetko i završetak studija.
Ne manje važna jest i uloga Erasmus+ programa u digitalnoj transformaciji i integraciji umjetne inteligencije u visoko obrazovanje. Slijedom navedenog, a kroz suradnje poput DAAD i razvoj AI Integration Frameworka, studenti i nastavnici Aspire sudjeluju u razvoju digitalnih rješenja, baza podataka za AI-analizu kulturnih trendova te projektima održivog razvoja i građanskog angažmana, dok upravo ovakve inicijative povećavaju konkurentnost europskog visokog obrazovanja, osnažujući i pripremajući mlade za izazove budućnosti u kojima će znati pronaći kvalitetna rješenja.
Ističući primjere dobre prakse ali i rast interesa studenata za mobilnost te dobre međuinstitucijske odnose, Erasmus koordinator Veleučilišta Aspira Josip Radić naglašava: 'Svjesni stvarnih potreba i izazova tržišta visokoškolskog obrazovanja, nastojimo postaviti potrebne standarde izvrsnosti u provedbi Erasmus+ projekata, a što najbolje potvrđuje trenutna pozicija jedne od najbolje ocijenjenih visokoškolskih institucija u Hrvatskoj i regiji. Našim studentima i nastavnicima na ovaj način otvaramo prilike za osobni i profesionalni rast kroz međunarodnu suradnju i inovativne projekte. Erasmus+ programi nisu samo razmjena znanja, već i razmjena vrijednosti, stjecanje nezamjenjivih iskustava i kreiranje ideja koje oblikuju i oblikovat će današnje društvo, no jednako tako i izravno utjecati na profesionalni put svakog od sudionika ovih projekata, ne čineći razliku među sudionicima'.
Erasmus+ projekti temelj su stvaranja otvorenog, inovativnog i uključivog 'europskog' prostora znanja. Rezultiraju povećanjem mobilnosti i digitalizacije, jačanjem inkluzije i održivosti, potvrđujući kako suradnja europskih obrazovnih institucija i jasna strategija imaju stvaran, dugoročan utjecaj na institucije i pojedince te društvo u cjelini.
Veleučilište Aspira već više od desetljeća postavlja standarde izvrsnosti u provedbi Erasmus+ projekata, potvrđujući svoju ulogu jednog od najbolje ocijenjenih visokoškolskih institucija u Hrvatskoj i regiji. Od 2012. godine, kada je dobilo Erasmus sveučilišnu povelju, omogućilo je preko 500 studentskih mobilnosti, fokusirajući se na interdisciplinarni pristup. S osvojenih 98 od mogućih 100 bodova u najnovijoj evaluaciji završnog izvješća Erasmus+ projekta, Aspira ne samo da kontinuirano širi mogućnosti mobilnosti studenata i osoblja čineći ih konkurentnima na europskom tržištu znanja, već i aktivno doprinosi razvoju inovativnih obrazovnih modela i internacionalizaciji visokog obrazovanja, dok kroz suradnje s vodećim europskim institucijama opravdava poziciju vodeće ustanove u povezivanju obrazovanja, tehnologije i društvene odgovornosti.
U prilog tome svjedoče i izjave studenata koji su sudjelovali na nekim od posljednjih Erasmus projekata:
'Naš boravak u Sjevernoj Makedoniji kroz sudjelovanje u Erasmus projektu bio je nezaboravno iskustvo koje nam je proširilo vidike – i u smislu održive ambalaže i međunarodne suradnje. Rad na temi 'Održiva ambalaža za hranu' potaknuo nas je na kreativno i ekološko razmišljanje, dok smo istovremeno učili od vršnjaka iz drugih zemalja. Uz obrazovni aspekt, izgradili smo nova prijateljstva, istraživali kulturu i uživali u toplini makedonskog gostoprimstva. Ovo putovanje pokazalo nam je kako male promjene mogu imati veliki utjecaj – i na okoliš i na nas same', poručuju Nicole Lozina i Anja Čosić.