Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Bogdan Klarić Gradonačelnici i načelnici pred Prometovim garažama: Dug ne možemo podmiriti!

Gradonačelnici i načelnici pred Prometovim garažama: Dug ne možemo podmiriti!

Najveći dužnik su Kaštela

Gradonačelnici Kaštela Denis Ivanović (HDZ), Trogira Ante Bilić (SDP), Solina Dalibor Ninčević (HDZ) te načelnici općina Dugopolje Perica Bosančić (HDZ) i Klis Jakov Vetma (HDZ) održali su press konferenciju ispred ulaza u garažu Prometa zbog velikih dugova zbog kojih su ih prošli tjedan prozvali dogradonačelnik Antonio Kuzmanić i direktor Prometa Stanko Sapunar

Gradonačelnici su složni da se dug treba platiti, ali od Prometa zahtijevaju da im detaljno obrazloži na koji način su nastala dugovanja u ukupnom iznosu većem od 3, 1 milijun eura. Najveći dužnik su Kaštela s oko 800.000 eura razlike, a iz Javnog gradskog prijevoznika su pojasnili kako je dug najvećim dijelom nastao zbog povećanja plaća radnicima. 

U zraku je ostalo visjeti pitanje hoće li se obistiniti prošlotjedna najava da će se od 1. svibnja obustavit javni gradski prijevoz na području gradova i općina koje su tvrtki Promet za prošlu godinu ostale dužne. 

Dio suvlasnika se dogovorio da će angažirati neovisnog revizora koji će utvrditi točno stanje duga, kako bi vidjeli kako je došlo do velike razlike koju još moraju nadoplatiti.

- Sve svoje obveze smo podmirili u skladu s ugovorom. Za cijelu 2023. godinu plaćali smo godišnju subvenciju u iznosu od 517.618,92 eura, a početkom ove godine stigla nam je razlika od 869.066 eura, što je povećanje od 150 posto. Pitali smo od čega se stvorila takva razlika, ali do danas nismo dobili odgovor. Samo smo prošli tjedan od predstavnika Grada Splita dobili najavu da od sutra linije neće voziti u naše općine i gradove - kazao je Denis Ivanović, gradonačelnik Kaštela te je naglasio kako nitko od njih ne bježi od plaćanja tog duga, ali traže obrazloženje.

Na dan 15. travnja najveći dužnik je Grad Kaštela s 869.066 eura zaostalih plaćanja, potom Solin sa 621.629 eura duga. Grad Trogir duguje 284.181 eura, Klis 145.485, a Omiš 295,928.

- Bez ikakvih argumenata na prošlotjednoj konferenciji za medije pokušali su prebaciti svu odgovornost na suvlasnike - rekao je Dalibor Ninčević, gradonačelnik Solina. Podsjetio je da je na temelju ugovora koji su suvlasnici potpisali s tvrtkom Promet, jasno definirano da javni gradski prijevoznik mora mijenjati plan poslovanja u slučaju većih odstupanja, što nije učinjeno. Promet je suvlasnike dužan i kvartalno izvještavati o poslovanju. Ni to nije učinjeno, kažu. 

- Postavlja se pitanje kako je uprava Društva mogla trošiti nešto za što nije imala osigurana sredstva? - pitao je Ninčević te zaključio da bez jasnih pokazatelja kako je nastao dug nema namjeru platiti iznos koji Promet traži.

Kako je Dalmatinski portal naknadno saznao od javnog gradskog prijevoznika, od cjelokupne razlike koju jedinice lokalne samouprave moraju nadoplatiti više od dva milijuna eura se odnosi na veći trošak plaća zaposlenika. Novinari su pitali gradonačelnika Solina sjeća li se kada se održala Skupština na kojoj se glasalo o povećanju plaća te kako se njihov predstavnik izjasnio. 

- Plaće su podignute u ožujku prošle godine, a nama je trebalo poslati plan poslovanja koji Promet nije napravio. To je bio uvjet da bi mi mogli uskladiti svoje proračune - odgovorio je Ninčević, no ne sjeća se kada se održala skupština te kako su glasali njegovi predstavnici. 

Jedan od gradova dužnika je i Trogir koji mora podmiriti 284.181 eura potraživanja, dok im je godišnja ugovorom predviđena subvencija 170.000 eura. Gradonačelnik Ante Bilić je istaknuo kako smatra neprimjerenim vođenje politike i uprave društva preko medije, te način na koji se Grad Split postavio s pozicije sile i ucjene, što je izazvalo njihovu reakciju. 

- Tražimo poštivanje ugovora koji je na snazi. U planu poslovanja je bilo uračunato povećanje plaća, tako smo kao grad Trogir u 2022. mjesečno plaćali 12 tisuća eura, dok smo prošle godine izdvajali 15 tisuća eura. Za 2022. nam je razlika bila 25 tisuća eura, a sada odjednom 300 tisuća. To je povećanje od 12 puta. Tražili smo ono na što imamo pravo, a to je da se napravi revizija odnosa, jer je interesantno da se udio Grada Splita smanjio za 500 tisuća eura, a svi drugi su stvorili gubitak. Ili su prošle uprave radile netransparentno ili sad nešto ne štima - rekao je Bilić. Što se tiče prijetnje da od sutra njihovim gradovima i općinama neće voziti Prometovi autobusi, trogirski gradonačelnik je upozorio kako bi to povuklo ozbiljnu odgovornost predsjednika Uprave zbog kršenja ugovora. 

- Autobusi su nabavljeni preko EU-ovih fondova te bi se zbog toga platili ogromni penali. Poduzet ćemo pravne radnje da se zaštitimo, a nadam se da je predsjednik Uprave dovoljno odgovoran i mudar da ne dođe do tog poteza, jer su i ovakve situacije predviđene u ugovoru. Postoji proces mirenja, a javna usluga se mora izvršiti. Ne bih volio da do toga dođe, mora se sjesti za stol i napraviti revizija. Nitko ne bježi od obaveza, ali treba utvrditi tko je što dužan. Treba nam se i odgovoriti zašto se nije poštivao ugovor, jer je obveza Prometa da nas upozori na odstupanja od plana ako se radi o iznosu većem od dva posto - najavio je Bilić. 

Jakov Vetma, načelnik Općine Klis istaknuo je informaciju da lani 40 dana nije radio e-ticketing koji definira prihode Prometa od karata, što znači da su tih 40 dana prihodi bili - nula. Tako da traži reviziju i vjerodostojne dokumente sa specifikacijama što točno Klis mora nadoplatiti. 

Naime, svi gradovi i općine u kojima tvrtka javnog gradskog prijevoznika prometuje, obvezali su se sufinancirati prijevoz sukladno ugovoru o pružanju komunalne usluge prijevoza putnika te nadoknadi troškova prijevoza putnika u javnom prometu, na temelju europske uredbe 1370.

Osim navedenih gradova, značajan iznos dužna je Općina Marina, (200.874 eura), a Podstrana nije platila 230.991 eura obveza. Općina Šolta na dan 15. travnja duguje 112.208 eura.

Ostale općine dužne su manje od sto tisuća eura - Seget, Okrug Gornji, Lećevica, Prgomet, Dugopolje, Drniš, Dicmo, Trilj, Ružić i Šestanovac.


Vaša reakcija na temu