Umjetna inteligencija danas je integrativni dio brojnih djelatnosti, a sve se više koristi i u ugostiteljstvu. Brzina uočavanja gosta, pravovremena ponuda nove narudžbe, optimizacija poslovanja i osjećaj ekskluzivnosti samo su neki od izazova s kojima se svakodnevno susreću ugostitelji, zbog čega AI postaje izrazito koristan alat.
AI rješenja ne zamjenjuju zaposlenike u ugostiteljstvu već im pomažu obavljajući repetitivne zadatke, što znači da umjetna inteligencija surađuje sa zaposlenicima, a vlasnicima ugostiteljskih objekata optimizira brojne zadatke.
Koji su benefiti korištenja i zašto bi svaki vlasnik ugostiteljskog objekta trebao uvesti umjetnu inteligenciju u poslovanje, objasnio nam je Matko Šarić, profesor na splitskom FESB-u i voditelj razvoja umjetne inteligencije u splitskoj tvrtki eKonobar.
Na koji način je umjetna inteligencija primjenjiva u ugostiteljstvu?
- Umjetna inteligencija se u sektoru ugostiteljstva može primijeniti na više načina. Jedan od njih je kroz konverzacijske chatbot aplikacije koje obavljaju dio interakcije s gostima pružajući informacije specifične za konkretni objekt ili uslugu. Drugi način korištenja su sustavi koji predviđaju potrebe za brojem zaposlenika i njihovim vremenskim angažmanom na temelju prethodno prikupljenih podataka o potražnji te vanjskih čimbenika, kao što su vremenski uvjeti, period godine i slično.
Umjetna inteligencija se može koristiti za kreiranje personaliziranog iskustva gosta kroz sustave automatske preporuke za odabir sobe, jelovnika ili aktivnosti. Također, algoritmi umjetne inteligencije mogu automatski analizirati video podatke s nadzornih kamera kako bi se odredio broj gostiju u području recepcije ili šanka te vrijeme čekanja na uslugu.
Koje benefite korištenja umjetne inteligencije u ugostiteljstvu biste posebni istaknuli?
- Korištenje umjetne inteligencije u ugostiteljstvu može donijeti benefite kroz optimizaciju poslovnih procesa, smanjenje troškova rada i povećanje kvalitete usluge. Chatbot aplikacije pružaju informacije gostima 24 sata svih sedam dana u tjednu smanjujući potrebu za angažmanom zaposlenika u korisničkoj podršci.
Također, AI može optimizirati raspored radnih sati zaposlenika predviđanjem potražnje kako bi se prevenirao manjak ili višak osoblja u određenim periodima. Sustav umjetne inteligencije koji prati protok gostiju kroz restoran je itekako koristan u optimizaciji pripreme hrane, dok automatsko određivanje vremena čekanja može spriječiti stvaranje gužvi te poboljšati zadovoljstvo gosta uslugom.
Zašto bi vlasnici ugostiteljskih objekata po vama trebali uvesti AI u poslovanje?
- Rekao bih da u ovom trenutku uvođenje umjetne inteligencije predstavlja priliku za unapređenje usluge te odvajanje od konkurencije, dok će u budućnosti ovaj korak postati nužan da bi ostali kompetitivni na tržištu. Primjerice, čak 86 % globalnih lanaca hotela planira investicije u AI tehnologiju.
Što je AI naručivanje i kako ono utječe na optimizaciju poslovanja?
- Naručivanje temeljeno na umjetnoj inteligenciji omogućava gostu da jednostavnom gestom podizanja ruke pozove osoblje, i to točno za svoj stol. AI sustav, temeljen na postojećoj infrastrukturi nadzornih kamera, prepoznaje tu gestu te šalje notifikaciju osoblju preko kase, pametnog telefona ili pametnog sata.
Na ovaj način se skraćuje vrijeme čekanja te poboljšava zadovoljstvo uslugom. Ovo je posebno korisno za objekte koji imaju više odvojenih prostora, kao što je primjerice. odvojena terasa koja nije vidljiva sa šanka, gdje se osoblju na taj način omogućava lakše praćenje narudžbi.
Osim vlasnika ugostiteljskih objekata, kako AI utječe na iskustvo gostiju, ali i osoblja?
- AI definitivno poboljšava iskustvo gosta kroz unapređenje usluge i personalizaciju pristupa gostu. AI naručivanje u kafićima i restoranima ili automatska detekcija broja gostiju ispred recepcije smanjuje vrijeme čekanja, a takvi sustavi mogu kreirati i personalizirane ponude na temelju prethodno prikupljenih podataka o gostu.
Ipak, rješenja umjetne inteligencije ne zamjenjuju zaposlenike u ugostiteljstvu već im pomažu obavljajući repetitivne zadatke. Primjerice, kad chatbot aplikacija preuzme komunikaciju vezanu uz rutinske upite, osoba na recepciji se može fokusirati na personalizirano obraćanje gostu, na rješavanje problema koji uključuju emocionalni aspekt (pritužbe, posebni zahtjevi) te izgradnju odnosa s gostom kroz neformalne razgovore. Isto tako, AI naručivanje pomaže konobaru da ne previdi poziv gosta u nekom udaljenom dijelu kafića.
Ljudski kontakt je iznimno važan u ugostiteljstvu, postoji li strah da bi AI mogao zamijeniti konobare?
- Iako se često potencira strah da će AI potpuno zamijeniti ljude u raznim sektorima, pa tako i u ugostiteljstvu, mislim da to nije izgledno, barem u dogledno vrijeme. Vjerojatno ste se već susreli s robotima koji donose naručenu hranu ili piće do vašeg stola. Oni također mogu zaprimiti narudžbu i izvršiti naplatu, ali ne mogu nadomjestiti ljudsku komunikaciju gdje emocionalni aspekt igra važnu ulogu. Također, konobar puno efikasnije rješava kompleksne zahtjeve gosta ili nagle promjene u narudžbi. Stoga nije realan scenarij u kojem umjetna inteligencija šalje konobare na Zavod za zapošljavanje, već upravo suprotno, umjetna inteligencija surađuje sa zaposlenicima pomažući im u njihovim radnim zadacima.