Na čelu Brodosplitove tvrtke 'Istraživanje i razvoj' je Riječanin Robert Pešut, koji je u razgovoru za Dalmatinski portal otkrio da se u škveru pokreće DIV - centar za obrazovanje - ustanova za obrazovanje odraslih. Poručio je također da Debeljakovoj firmi nedostaje radnika, komentirao je gradnju čeličnih garaža u Splitu...
Uz njega, trenutačno, u 'Istraživanju i razvoju' rade još Mislava Zuppa Rašić, Stipe Bosančić i Jure Brkan.
Dekan FESB-a Srdjan Podrug je izjavio da je Brodosplit zainteresiran za suradnju s fakultetom. Što vam je u planu?
- Želimo da studenti FESB-a rade diplomske i seminarske radove u Brodosplitu, da se tako povežu industrija i fakultet. Taj sam pristup preuzeo iz Finske, radio sam u Helsinkiju u Deltamarinu, gdje taj projektni ured koji radi s brodogradilištima i brodovlasnicima određeni problem, čije bi im rješavanje oduzelo previše vremena, a to znači i novca, prepusti studentima. Njima taj zadatak bude diplomski rad, studenti sa stručnjacima iz firme rješavaju konkretan problem. Svi budu na dobitku: studenti dobiju iskustvo, firma ekonomičnije dođe do rješenja, a ne treba zanemariti ni činjenicu što efikasni studenti ovom praksom sebi vrlo vjerojatno osiguraju budući posao.
Znanje je novac...
- Svakako. Upravo unutar Brodosplita osnivamo DIV - centar za obrazovanje, gdje će se obučavati radna snaga. U toj će ustanovi djelovati eminentni zaposlenici DIV-a s višom izobrazbom. Kada radnik dođe u škver, tu će proći dvotjednu obuku za radno mjesto, upoznat će se s procedurama, radnim aktima, od zaštite na radu, pa nadalje. Osim toga, profesori će uspostavljati suradnje s fakultetima, brodogradilištima, drugim granama industrije...
Hoće li DIV-Centar za obrazovanje biti formaliziran kao obrazovna ustanova?
- Da, baš zbog toga sve ide sporije, dosta uvjeta trebamo zadovoljiti, komplicirana je procedura, ali na tome svakodnevno intenzivno radimo već tri mjeseca. Računamo da ćemo startati u prvom kvartalu sljedeće godine. Potrebna nam je obrazovna ustanova zbog provođenja certificiranih programa osposobljavanja i usavršavanja radnika, u nekim segmentima imamo deflaciju radne snage, a s druge strane imamo višak radnika određenih profila. Uostalom, na Zavodu za zapošljavanje trenutačno potražujemo stotinjak radnika.
Mogu li Brodosplitu pomoći EU fondovi?
- Društvo smo u restrukturiranju, a većina EU fondova ne dozvoljava da se prijavimo dok smo u toj fazi. Međutim, sa sveučilištima u Engleskoj i Malti smo aplicirali na Obzor 2020, program Europske unije za istraživanje i inovacije, s projektom gradnje 'najzelenijeg broda na svijetu'. Radi se o takozvanim 'green ship' plovilima, koji mogu mijenjati svoju namjenu, vrlo su 'user friendly'. To su brodovi s visokom dodanom vrijednošću, u tim nišama naša pamet može doći do izražaja. U konkretnom natječaju za Obzor 2020 Brodosplitov zadatak je bio napraviti radne pakete proizvodnje i optimizacije cijele strukture.
Brodosplit je dobio posao izrade brana u Veneciji. Sve je značajniji dio prihoda koji ne dolazi od gradnje brodova...
- Ljudi se na to moraju naviknuti. Intenzivno radimo na vjetroparkovima u Bosni i Hercegovini, pokušavamo sudjelovati gdje god možemo raditi sa čelikom, od mostova do brana.
Spominjao se škver i u kontekstu izgradnje garaža u Splitu.
- Mi ćemo se svakako prijaviti ako Grad raspiše natječaj. Imamo već spreman projekt za gradnju garaže za naše djelatnike, želimo rasteretiti Put Supavla i okolna parkirališna mjesta.
Koliko bi Splićane koštalo podizanje garaže?
- Teško je ovako napamet reći, cijena dosta varira ovisno o tome je li garaža automatizirana, na koliko je etaža, gdje se nalazi. Od 30 do 100 eura po metru kvadratnom...
Kako se boriti protiv kineskih i korejskih brodogradilišta?
- Jedino proizvodnjom brodova s dodanom vrijednošću, a to znači da svaki mora biti s nekom posebnošću. Evo, pogledajte samo zadnja dva heavy liftera, to su brodovi koji se koriste za dizanje modula za platforme i offshore objekata teških do 3000 tona! Treba to znati isprojektirati da brod ostane stabilan tijekom tih aktivnosti...
Uspješno smo napravili riječne kruzere koje također do sada nismo radili, a svakako je izazov projektiranje najvećeg jedrenjaka na svijetu i to s pogonom samo na jedra. Takvo što još nitko nije napravio.
Je li bilo zahtjeva kojega niste mogli realizirati?
- Samo kada je cijena u pitanju. Možemo odgovoriti na bilo koji zahtjev naručitelja. Evo, nedavno smo bili u tenderu za izradu platforme koja služi za postavljanje naftnih platformi na mjestima bušotina u moru. Zamislite to: platforma koja služi za postavljanje platformi. U Brodosplitu ne postoji odgovor 'ne možemo' i zbog toga dolaze kod nas.