Kandidat za intendanta HNK Split Ivan Leo Lemo koji je dobio zeleno svjetlo Kazališnog vijeća za tu funkciju te, najblaže rečeno, ignoriranje od strane vladajuće koalicije kojoj očito nije prihvatljiv, uzvratio je otvorenim pismom Mostovom vijećniku Josipu Markotiću.
Poštovani gospodine Markotiću,
hvala Vam na javnom pismu koje ste mi uputili i tako mi dali priliku da još detaljnije pojasnim svoju vizuru ovog sad već bizarnog natječaja za intendanta HNK-a Split. Komentirat ću navode iz Vašeg pisma redoslijedom kojim ste ih navodili;
1. Kažete da je moja kandidatura izazvala buku i galamu te podijelila javnost koja prati zbivanja u kulturi. Podsjetio bih Vas da je buka krenula u onom trenutku kada je gospodin Kerum rekao da će njegov čovjek biti 'šef opere'. Nisam tu izjavu shvaćao ozbiljno dok nisam čuo da je to uvjet za podršku moje kandidature uz sugestiju da ne objavljujem članove svog tima. Meni je takav način bio apsolutno neprihvatljiv i, evo nas tu gdje jesmo. U septičkoj jami tranzicijskog kadroviranja. Vi i ja smo najmanje krivi za taj nezgrapni položaj u ovom koprcanju.
2. Na prošlotjednoj sjednici Gradskog vijeća odbijen je prijedlog da se moja kandidatura uvrsti na dnevni red. Zapravo, ja bih Vas trebao pitati zašto se to dogodilo. Natječaj se odvijao regularno. Nije bilo zapreka. Da je sve po redu i redoslijedu, gradski su vijećnici trebali dobiti na uvid moj program, moje suradnike i mišljenje Kazališnog vijeća te se o tome glasovanjem očitovati. Nije ni moja niti proceduralna pogreška što se to nije dogodilo, već manevar vladajućih uz skrivene interese i planove.
Molim Vas, pitajte predsjednika i potpredsjednika Gradskog vijeća zašto se odgađa ovo važno pitanje i zašto mi zapinju nogu. Bio ja intendant ili netko drugi, sve je manje vremena za pripremu sljedeće sezone. Barem na način na koji bih ja vodio kazalište.
3. Hvala Vam što ste proučivši moju biografiju došli do zaključka da 'imam golemu energiju i entuzijazam za mijenjati stvari u splitskoj kulturi'. Ne znam jesam li takav, ali znam da bih časno i marljivo pokušao biti takav. No, ne żelim tu poziciju pod svaku cijenu. Ne želim 'žarko' postati intendant. Dapače, svakom novom okolnošću i ja analiziram okolnosti u koje bih trebao upasti i pitam se je li vizija novog HNK s ovakvom splitskom vlašću uopće moguća. Pri tom moram nadodati, da me ne biste shvatili stranački pristrano, nikad od stoljeća sedmog nije bilo gore u našoj kulturi od perioda prethodne vlasti, ni u Splitu, ni u Hrvatskoj. Nikad. Ovom prigodom pozdravljam i neslavni HNS, ma gdje bio.
4. Ne osjećam se 'politički progonjen'. Ova ucjena, nema to veze s politikom. Niti su oni koji tako ucjenjuju političari. To su kolodvorski šibicari koji nam sakrivajući lopticu pod kutijom šibica žele ukrasti sto eura dok čekamo autobus za Njemačku. I nije samo ravnatelj opere u pitanju. Zapravo, meni je para počela izlaziti na uši kada mi je poručeno da mi 'ne može Srbin biti ravnatelj baleta'. Evo, pišem ovaj citat zgrožen nad samim sobom što i ovaj detalj moram učiniti javnim, ali - to mi je bio okidač. Uopće nije važno što je dotični potencijalni ravnatelj baleta Hrvat rođen u Beogradu, hrvatski državljanin i višestruki dobitnik najvećih nagrada hrvatskog glumišta (Bože, oprosti mi što upravo ronim septičkom jamom uvažavajući ovu temu), već je važno da se na takav način ne smije razgovarati. Na gradskim je vijećnicima i na Vama osobno da uspostavite legalan i moralan način rada, razgovaranja i pregovaranja u Splitu. Ja osobno na nacionalne identifikacije gledam isključivo iz duhovnog aspekta. Mi ljudi smo čovječanstvo, Božja djeca, braća i sestre, a umjetnost koju radim i volim, to i propovjeda. Također, režiram u cijeloj regiji i svugdje mi kolege kazalištarci svojim životima i djelima dokazuju misiju kazališta unutar čovječanstva. Svugdje osim u našem turistički gostoljubivom Splitu od strane nekih tužnih i otužnih pojedinaca u vladajućoj koaliciji. Što mislite o tome?
5. Ministricu kulture pozivam u pomoć samo zato što je ona po zakonu uključena u natječaj za intendanta kao funkcija koja na kraju potvrđuje ili ne potvrđuje odluku Gradskog vijeća. Ministarstvo kulture je odgovorno za zakonitost natječaja. Ministricu moraju zanimati ovakvi nelegalni i mutni postupci koji uporno ometaju da naša zemlja i naša kultura prodišu. Moja pozicija je trenutno takva da mogu zazivati pravnike, novinare, političare i Boga. Zazvao sam ih svih. Pa kaj bu, bu!
6. Kažete da 'unatoč silnoj medijskoj promociji koja prati moju kandidaturu, do sada ipak niste čuli, vidjeli ni pročitali suvisle argumente zašto sam baš ja najbolji izbor za ovu vrlo ozbiljnu i odgovornu funkciju.' Ponavljam, za tu nedopustivost krivi su oni koji Vam kao vijećniku nisu dali moj program te mišljenje Kazališnog vijeća na uvid pa ne biste morali o meni prosuđivati iz mojih intervjua. U tim sam intervjuima odgovarao na pitanja koja su mi postavljena. Trudio sam se biti jasan i adekvatan. A što se tiče 'lijepih želja, maštanja i općih mjesta o punom kazalištu i rasprodanim kartama': Ne, to nisu maštanja, već iskustvo i znanje. Naime, u dva desteljeća režiranja i produciranja po cijeloj Hrvatskoj i regiji nešto sam i naučio o očekivanjima i potrebama publike te o repertoarnom i financijskom planiranju. Samo u Splitu, moje zadnje dvije predstave, 'Cabaret Splićanke' i 'Propuh, papuče i punica' doživjele su veliki uspjeh kod publike i kritike te ih čak i privatni producenti žele prodavati po turnejama. Oprostite mi ako je neukusno da se hvalim, pogotovo što je to bio uspjeh svih uključenih u proces nastanka tih predstava, ali ovo Vam podastirem samo zato da vidite da možda ipak razumijem dragu mi splitsku publiku i da s tom publikom već imam prijateljski odnos. Na tome joj najponiznije hvala. Splitska publika zaslužuje izvrsnost.
7. U financijskom planu moga programa, vidjet ćete da imam i detaljnu strategiju kako barem prepoloviti ogroman dug HNK Split tijekom četverogodišnjeg mandata. Ako se taj plan ne bude odvijao kao sam zamislio i najavio programom, postoji mehanizam u zakonu koji to regulira. Naime, dovoljno je da mi gradski vijećnici ne izglasaju godišnji izvještaj i ja kao intendant 'padam'. Takav ste jedan izvještaj za 2016. godinu jednoglasno podržali na prvoj sjednici Gradskog vijeća u ovom sazivu. Jeste li ga detaljno pročitali i postupili po kriterijima? Da se razumijemo, ne prozivam indirektno cijenjenog kolegu koji vodi HNK Split. Činjenica je da je naslijedio kazalište s ogromnim dugom nakon dvije nebulozne intendanture i da mu s onakvom nacionalnom i gradskom kulturnom politikom nije bilo lako, možda čak ni moguće. Zato je važno da se sada odhrvamo takvoj inerciji i da počnemo svi skupa raditi drugačije. Vrlo drugačije.
8. Naravno da iz mojih medijskih istupa nisu vidljivi svi argumenti zašto sam baš ja idealan kandidat. Tome ti istupi i ne služe. Tome služi moj program, procedura natječaja, biografije mojih suradnika te moja biografija koja osim umjetničkih projekata obuhvaća i preko sto komercijalnih projekata, nekih čak i u milijunskim produkcijama u kojima sam sudjelovao kao netko tko vodi i organizira te sam ih uspješno doveo kraju. Radio sam i u marketingu sa svjetski poznatim brendovima, a moj me posao često i vodio po svijetu gdje sam ostvario kontakte koji bi, mislim, mogli biti korisni i HNK-u Split.
9. Imate dojam da 'vrijeđam i omalovažavam gradske vijećnike'. Ispričavam se ako je tako ispalo. Zaista mi vrijeđanje nije bila namjera. Pogotovo onih vijećnika koji će po svojoj savijesti odlučiti, makar i protiv mene i mog programa. Ja samo kritiziram i na to imam pravo, kao što i kritičari mojih predstava imaju pravo na svoj sud, one vijećnike koji će kao stranački roboti dizati ruke kako im je naređeno bez obzira na moj program ili na dobrobit HNK te prozivam one vijećnike koji bi u kazalištu kadrovirali po interesu, poznanstvu i podobnosti, a ne po pravilima natječaja. Apropos vrijeđanja, pa gospodine Markotiću, na prošloj je sjednici netko nekog brutalno vrijeđao i skoro je došlo do nasilja, a vrlo brzo nakon toga ostali ste sjediti i raditi kao da se ništa nije dogodilo. To je vrijeđanje na koje ste trebali reagirati, a ne na moje apeliranje po intervjuima na zakonitost natječaja. Bio sam zgrożen prošlom epizodom CSI sjednice GV-a, kao i mnogi s kojima sam to komentirao. Ja sam Predstavu u selu Mrduši Donjoj režirao u divnom HNK-u Mostar, a nisam u njoj sudjelovao kao dramsko lice.
10. Ponavljam i ovo, izbor novih članova Kazališnog vijeća (4 od 7) ne znači da je vijeće novo. To je isto Kazališno vijeće i ono je svoju ulogu u ovom natječaju već obavilo. Kazališno vijeće je pravno tijelo, a ne neki rock bend u Supertalent showu koji će na pozornici zamijeniti neki drugi folk bend. I to nije stranačko tijelo, već nezavisno, stručno tijelo koje je tu da savjetuje politiku. Naravno da to često nije tako, ali u ovom je slučaju bilo. U trenutku dok sam imao dvosatni i vrlo ozbiljni razgovor s Kazališnim vijećem, nije bilo politike koja je mogla na njega utjecati. Kao što će biti moguće s takozvanim novim Kazališnim vijećem. Neću priznati nikakvo mišljenje 'novog KV-a' makar i ono bilo pozitivno jer ga ne priznaje ni zakon. Molim Vas, konzultirajte se na tu temu s pravnom službom Grada, HNK Split i Ministarstva kulture.
Stvar je jednostavna, vijećnici me ne moraju izglasati i gotovo. Svatko sa svojom savješću ide dalje u svoj život. Ali to mora biti po redu i rodoslijedu zakona, a ne putem zakonskih zaobilaznica. I ne mislim da ste 'primitivci i seljačine' ako me ne izglasate. Ja Vam nisam iz istorijskog fundusa ljevičara elitista. Ja sam Vam nešto treće. Kao što bi trebao biti i Vaš Most.
11. Slažem se s Vama da je 'za rješavanje spomenutih problema splitskog kazališta potrebno puno više od gerilskih metoda alternativne scene i apeliranja na kolege da 'uštipnu' koju kunu i da smanje sveukupni iznos autorskih honorara'. Ali inzistiram na suradnji po zakonu, bez ucjena, bez rodijačko-rotarijanskih kadroviranja, bez nacionalističkih diskreditiranja i nasilja svake druge vrste. Ne pod svaku cijenu! Ja nisam političar, ja sam redatelj. Obraz mi je osnovno sredstvo za rad i život. Ako i Gradsko vijeće, gradske službe i gradonačelnik kroz svoj rad kultiviraju svoj obraz, onda ćemo divno surađivati. Ako nemamo iste moralne kriterije, onda neka svatko ide svojim putem. Tome služi glasovanje koje je misteriozno odgođeno. Zašto? Pa ja ne žicam podršku. Da mi je to namjera, lukavije bih odigrao ovaj dramuletić.
12. 'Ne mogu se složiti niti pristati na ucjene da je samo Vaš izbor jedini ispravan. Ono što se mogu složiti s Vama jest da Gradsko vijeće na mjesto intendanta Hrvatskog narodnog kazališta treba dovesti stručnu i kvalitetnu osobu. Uostalom, najveća kulturna institucija u gradu kojeg resi sedamnaest stoljeća bogate kulturne povijesti i tradicije ne zaslužuje ništa manje od toga.'
Molim Vas recite to čelnicima stranaka vladajuće koalicije. Oni su ti od kojih su počele ucjene. Ali nisu oni taj način izmislili. Tako je već jako dugo u ovoj napaćenoj zemlji. Moj otac, hrvatski branitelj, nije se za to borio. Ljudi očekuju od stranaka poput vašeg Mosta ili Pametnog da budete korektiv takvih hajdučija. Pa, molim Vas, zar sam ja netko tko Vam simbolizira sve ono što je u Hrvatskoj naopako!? Vidite li vi s kim ste za stolom?
Sigurno da ja nisam jedini mogući intendant. Iskreno, neopisivo me strah te odgovornosti. To je ljudski pred svakim novim izazovom. Srećom, ne znamo budućnost. Ali, moj tim i ja smo se jedini javili na natječaj za intendanta ove institucije koja je u katastrofalnom stanju jer se na mnogim dosadašnjim natječajima za intendanta kadroviralo baš na ovakav način protiv kojeg se i Vi i ja sada borimo. Znate li da su zvali neke moje kolege tijekom natječaja i da su oni to odbili? Taj dug i ta fama HNK Split su k'o kuga. Nije to nikakav prestiž. To je žrtva. U punom duhovnom smislu te riječi. I nije kazalište tu da kažnjava sve te Bukare i Ignjate Glembaje, već da ih samilosno pozove na predstavu i da ih umjetnošću prizove savjesti, pripitomi, primiri i pomiri. A ne da im viri iz guzice.
Molim Vas, gospodine Markotiću, nemojte ovaj odgovor shvatiti svadljivo. Bez obzira što su u njega s moje strane umiješane neke emocije. Vama je to jedna od aktualnih tema, meni je to život. Čitav moj život koji sam posvetio kazalištu trebao bi biti serviran na tom elipsastom stolu gdje se psuje i mlati i laže, ali i trudi i zalaže i mijenja živote i perspektive. U svakoj temi koju obrađujete, ne samo u ovoj. Moje kolege i ja na kazališnim probama uvijek se trudimo dati sve od sebe. To tražimo i od vas. Tome i služi ovih dvanaest argumenata, poput dvanaest prigodnih apostola.
Kada sastavljam kamenčiće mozaika i pokušavam odgonetnuti zašto je ovaj natječaj ispao skandalozan, vidim da svi putevi vode u Rim, do Nerona osobno. Ne mislim na gospodina Keruma, već na onog drugog. Njemu ste trebali uputiti svoje pismo, a ne meni. Ipak, drago mi je da smo se bolje upoznali. Vidim, generacija smo. Možda je ovo bila prilika za prirodnu smjenu generacija za kojom ljudi vape u svakom segmentu našeg društva. Čini mi se da se takve prilike propuštaju. A opet, s kim smo, takvi smo. Ne znam želim li biti s takvima i takav. Slažem se s Benediktom XVI. kada kaže da 'Savjesna osoba je ona osoba koja nikada ne bira udobnost, blagostanje, uspjeh, javni prestiž ili suglasnost mišljenja većine ako je cijena toga odricanje od istine.'
I na kraju ovog pisma koje mi je upropastilo ponedjeljak navečer, pozivam Vas da dođete u GKM ili na 'Cabaret Splićanke' ili na 'Propuh, papuče i punicu' i da kazališnom čarolijom odagnamo ovu zamornu eristiku.
Od srca Vas pozdravljam te Vama i Vašoj obitelji želim sretan Božić,
Ivan Leo Lemo
P.S. Da, malo ste ispali gradonačelnikov odvjetnik. Kažete da Vam to nije bila namjera, ali onda nemate dobru političku dioptriju. Ipak, meni je to milo. Da ja režiram ovu melodramu, HDZ i Most bi se ponovo zaljubili.