Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović Klikom do raskida ugovora, realna sniženja i pravo na popravak: Stižu nova pravila za zaštitu potrošača

Klikom do raskida ugovora, realna sniženja i pravo na popravak: Stižu nova pravila za zaštitu potrošača

Stručna radionica u Komori otkrila kako će novi sustav pomoći građanima da izbjegnu manipulacije, loše informacije i nepoštene prodajne taktike

U Hrvatskoj gospodarskoj komori - Županijskoj komori Split, danas je obilježena 20. obljetnica Mreže europskih potrošačkih centara (ECC-Net). U suradnji s HGK i Ministarstvom gospodarstva, održana je radionica na kojoj su predstavljena dosadašnja postignuća, zakonske novosti te izazovi koji nas očekuju u području zaštite potrošača.

- Najveći izazov za naše potrošače je online kupovina. Iza nje se često kriju nepoštene prakse trgovaca, a na internetu je najlakše prevariti potrošača. Prva stvar na koju upozoravamo građane jest čitanje sitnih slova, odnosno općih uvjeta poslovanja na dnu web stranice s koje žele kupovati. Znamo da to nije jednostavno, ali je izuzetno važno – kazala je Danijela Marković Krstić iz Mreže europskih potrošačkih centara, organizacije koja već dva desetljeća pomaže potrošačima u rješavanju prekograničnih sporova i jačanju njihovih prava na zajedničkom europskom tržištu.

Dodala je da su ti opći uvjeti poslovanja ključni jer sadržavaju informacije o identitetu trgovca, njegovim kontakt podacima, procedurama za povrat robe i novca. Ako ti podaci nisu dostupni, potrošač zapravo ne zna s kim posluje, zbog čega se savjetuje izbjegavanje takvih kupovina. Uvjeti poslovanja su kao osobna iskaznica trgovca, istaknula je Marković Krstić.

- Naši daljnji ciljevi usmjereni su na edukaciju potrošača, osobito u digitalnom dobu u kojem su prijevare sve češće. Želimo građane informirati o njihovim pravima i o načinima na koje mogu sigurno i bezbrižno kupovati – poručila je, naglasivši i važnost provjere sjedišta trgovca. 

Naime, zakonodavstvo Europske unije u području zaštite potrošača razlikuje se od onoga u trećim zemljama, pa tako i razina zaštite. Ako trgovac navede da ima sjedište unutar EU-a, potrošač je bolje zaštićen, a u slučaju problema može se obratiti mreži Europskih potrošačkih centara.

Ivana Radan Ban iz Ministarstva gospodarstva, voditeljica Odjela za potrošačko zakonodavstvo, predstavila je izmjene i dopune Zakona o zaštiti potrošača koje su trenutno u pripremi. 

Objasnila je kako je zakon sada u fazi prethodnog usuglašavanja, a dan je na mišljenje svim relevantnim dionicima – državnim tijelima, agencijama, inspekcijama i drugim nadzornim tijelima, kao i udrugama potrošača i udrugama trgovaca. Trenutno se zaprimaju primjedbe, a sukladno njima zakon će se dodatno dorađivati. Nakon obrade svih komentara, nacrt će biti objavljen na e-savjetovanju, gdje će i građani i pravne osobe moći dati svoja mišljenja.

Glavne zakonske izmjene rezultat su implementacije triju europskih direktiva: o prodaji financijskih usluga na daljinu, o osnaživanju prava potrošača i o pravu na popravak.

 – Kod direktive o prodaji financijskih usluga na daljinu najvažnija je novost uvođenje tzv. gumba za jednostrani raskid ugovora, koji će se primjenjivati na sve ugovore sklopljene na daljinu. Time će potrošači moći raskinuti ugovor na isti način na koji su ga i sklopili – jednostavnim klikom – pojasnila je Radan Ban.

Što se tiče direktive o osnaživanju prava potrošača, ona donosi mjere protiv tzv. greenwashinga. Iako već postoje opće odredbe koje zabranjuju zavaravajuće poslovne prakse, sada se uvode konkretne, specifične mjere koje će pomoći nadzornim tijelima, inspekcijama i sudovima da lakše prepoznaju i dokažu takve slučajeve.

– U vezi s pravom na popravak, uvodi se europski obrazac koji će biti dobrovoljan, ali će servisima omogućiti da potrošačima pruže jasne informacije o cijeni servisa, trajanju popravka, dostupnosti rezervnih dijelova i slično. Cilj je olakšati potrošaču odluku kod koga će ugovoriti uslugu. Osim toga, uspostavit će se i europska platforma za popravak na kojoj će se serviseri moći oglašavati – rekla je Radan Ban.

Dodala je još jednu važnu izmjenu koja se odnosi na pojašnjenje pravila o sniženjima. 

– Iako to nije posve nova odredba, sada se izričito propisuje da se svako sniženje mora odnositi na najnižu cijenu u prethodnih 30 dana, bez obzira na to je li riječ o akciji, rasprodaji ili sezonskom sniženju. Budući da je oko toga ranije bilo prijepora, želimo sada sve jasno i precizno definirati – zaključila je.

Vaša reakcija na temu