Grad Split nastoji obrnuti piramidu urbane mobilnosti. Poručio je to danas gradonačelnik Ivica Puljak, obrazloživši kako je trenutno najviše automobila, nakon kojih slijedi javni gradski prijevoz te biciklisti dok su na posljednjem mjestu pješaci.
Sukladno toj ideji, s direktorom tvrtke Split parking Davorom Matošićem i direktorom tvrtke Promet Miroslavom Delićem predstavio je korigirane cijene te niz aktualnosti i planova po pitanju prometa, odnosno prometa u mirovanju na splitskom području.
'Razrađujemo plan urbane gradske mobilnosti koji smo naslijedili od bivše gradske uprave, a koji je izrađen u suradnji sa zagrebačkim Prometnim fakultetom. Na tjednoj bazi sastajemo se sa stručnjacima i našim tvrtkama te malo pomalo implementiramo njegove elemente. Istovremeno radimo na planu izgradnje garaža i parkirališta, koji ćemo predstaviti ovo proljeće na Gradskom vijeću te od vijećnika zatražiti podršku.
Cilj je da se ništa ne promijeni za naše građane, odnosno da cijene pretplata i garaža ostanu iste. Jedina su značajna korekcija cijene satnih parkiranja tijekom ljeta da bismo više uprihodili od gostiju te taj novac utrošili na gradnju garaža i parkirališta. Istovremeno, donijeli smo odluku o smanjivanju cijena gradskog prijevoza', uvodno je istaknuo Puljak.
Nove cijene parkiranja
Novi cjenik na parkiralištima vrijedit će od Nove godine. Matošić je napomenuo kako se radi o prvoj izmjeni u proteklih 11 godini te kako je prethodno provedena analiza cijena parkinga u svim relevantnim hrvatskim gradovima. Konstatirao je kako je Split najjeftiniji od svih te da je nužna prilagodba.
'Cijene mjesečnih pretplata za stanare, građane i pravne osobe ne mijenjaju se kao ni za ulična i vanulična parkiranja. Poskupljenje se odnosi na posjetitelje te na one koji odluče koristiti satnu naplatu parkinga. Također, stanovnici stare gradske jezgre, konzervatorske zaštite u zoni A imaju pravo na povlaštenu kartu po istim uvjetima.
Promjena cijene odnosi se prije svega na ljetni period. Prema novom cjeniku, cijena sata na uličnim parkiralištima od 1. svibnja do 30. rujna bit će 1,20 eura u prvoj zoni, 1 euro u drugoj zoni te 0,80 eura u trećoj zoni. Cijena naplate na parkingu na Fini - gdje je parkiranje ograničeno na 15 minuta - bit će 0,50 eura. Van sezone, od 1. listopada do 30. travnja, sat na uličnim parkiralištima koštat će 0,80 eura u prvoj zoni, 0,70 u drugoj te 0,60 u trećoj. Kod izvanuličnih parkirališta, novost je da se uvode ljetne i zimske cijene satnog parkinga. U ljetnoj sezoni sat će koštati 1,5 euro u prvoj, 1,20 eura u drugoj te 0,80 eura u trećoj. Izvan sezone sat parkiranja stajat će 1 euro u prvoj zoni, a 0,80 u drugoj i trećoj. Izvanulični parking na Rivi ima poseban cjenik. Ondje će cijena prvog sata iznositi 4 eura, a drugi i svaki sljedeći plaćat će se po 5 eura, dok će van sezone prvi sat koštati 2 eura, a drugi i svaki sljedeći 3 eura. Mjesečna cijena rezerviranog parking mjesta za hotele izjednačava se za ostale pravne subjekte te iznosi 265,45 eura u prvoj zoni te 132,72 eura u drugoj zoni. Nova je cijena dnevnog parkinga na Dračevcu 20 eura, a u garaži Ruđera Boškovića 10 eura. Ne mijenjaju se cijene pretplata u garažama, uz napomenu da se garaža Sukoišan izjednačava s drugima koje funkcioniraju po istom principu', iznio je direktor Split parkinga.
Politika cijena, naglasio je, jedan je od važnih alata za postizanje urbane mobilnosti. Krajnji je cilj, kako je rekao, da se u suradnji s drugim tvrtkama potaknu alternativni oblici prijevoza.
Investicije Split parkinga u 2023.
Direktor Split parkinga, prije no što je najavio planirane investicije u 2023., podsjetio je kako je započela izgradnja nove garaže na Lokvama prije mjesec dana. Najavio je kako će radovi biti gotovi u sljedećoj godini te kako će ona osigurati novih 220 parkirnih mjesta.
'Za mjesec i pol dana otvorit ćemo gradilište na lokaciji Dobrilina. Ondje će započeti izgradnja garaže koju također planiramo završiti do kraja godine. Brojit će 416 parking mjesta. S obzirom na postojeći kapacitet, dobit ćemo dvjestotinjak novih mjesta. S početkom 2023. planiramo pokrenuti postupak javne nabave za odabir izvođača za sanaciju triju garaža koje su u poprilično lošem stanju - Zagorski put, Pujanke 2 i Smiljanićeva ulica. Uz to, planirana je i modernizacija parking automata. Na svima njima uključit ćemo opciju beskontaktnog plaćanja', izložio je Matošić.
Osvrnuo se i na sustav javnih bicikala, često spominjan proteklih dana.
'Malo je tko mogao vjerovati da će ga Splićani ovoliko zavoljeti, u samom smo europskom vrhu po pitanju korištenja tog sustava. Do kraja sljedeće godine planiramo udvostručiti broj bicikala te poboljšati servis i logističke podršku - planiramo, među ostalim, nabavku niskopodnog teretnog vozila za redistribuciju bicikala tijekom dana. U srpnju 2019., kada je krenuo sustav, imali smo četiri postaje, a s današnjim danom ih je 67 u Splitu. Trenutno je 395 bicikala, od čega 183 klasična i 212 električna', kazao je.
Za sljedeću godinu najavio je i projekt postavljanja solarne elektrane te udvostručenje trenutnog broja punjača električnih automobila.
Puljak se nadovezao na njegovo izlaganje obrazloženjem da je cilj izgradnje garaži da se ilegalno parkirani automobili smjeste u garaže.
'Za svako dodatno mjesto u garaži jasno ćemo građanima označiti koje je mjesto nelegalno, odnosno koje ukidamo. To nije poziv da kupe više auta, nego da ih maknemo s ulica te da im omogućimo da postojeće parkiraju na sigurna mjesta', poručio je gradonačelnik.
Reorganizacija javnog gradskog prijevoza
Delić je istaknuo kako su uspješno sanirali dugogodišnje probleme unutar tvrtke Promet Split te je transformirali, a kako se sada hvataju u koštac s problemom urbane mobilnosti.
'Uspjeli smo izvršiti transformaciju tvrtke javnog gradskog prijevoza - kao kralježnice urbane mobilnosti s obzirom na dnevni broj putnika - iz one kojom su korisnici bili nezadovoljni u nešto sasvim suprotno. Imamo najmoderniji vozni park na ovim područjima, obnovili smo dvije trećine kompletnog voznog parka kroz raznorazne projekte te smo tako 'pali' na ispod pet godina prosječne starosti. Primjerice, ZET-ovi autobusi u prosjeku su stari 12, 13 godina. Ujedno, uveli smo najsuvremeniji sustav e-ticketinga, što građanima omogućuje brzu i jednostavnu kupovinu karata kao i informiranost te praćenje autobusa u realnom vremenu. U četiri godine uspjeli smo ostvariti pretpostavke za rad na urbanoj mobilnosti.
Preostalo nam je nekoliko ugodnijih i lakših stvari za odraditi. Prvo je reorganizacija linija javnog prijevoza. Postojeći vozni red i mrežna linija dorađivani su, ali su se dogodile značajnije prostorne promjene, pojavile su nove lokacije 'u žiži' poput, primjerice, prodajnih centara pa i Kampusa kojeg ranije nije bilo. U prvoj polovici godine obavit ćemo niz aktivnosti kako bismo dobili što kvalitetniju sliku onoga što nam je činiti. Ponajprije ćemo provesti anketu među građanima na području cijelog grada da čujemo što treba poboljšavati. Svaki gradski kotar i mjesni odbor trebao bi dati viziju kako bi prometovanje na njihovom području trebao izgledati i kakva bi trebala biti povezanost s drugima. Sredinom godine imat ćemo, nadam se, relevantne prijedloge, primjedbe i sugestije. Struka će ih potom obraditi i ukazati na one koje su ostvarive u smislu infrastrukture i zakona. Plan je da se krajem ljeta, odnosno početkom iduće školske godine, realizira reorganizacija linija', rekao je direktor Prometa.
Nove cijene autobusnih karata
U vremenu kad sve poskupljuje, najavio je, autobusne karte bit će jeftinije nego prije, i to od 16. siječnja 2023.
'Usvojili smo cjenik koji se odnosi na svih 20-ak gradova i općina u kojima prometujemo. Ujedno je svakom gradu i općini dana mogućnost da sukladno postojećim ugovorima dodatno pojeftine uslugu. Za Grad Split to konkretno znači da će cijena u aplikaciji, na našim biljetarnicama te na kartomatima, koja je iznosila 8 kuna, sada koštati 7,53 kuna, odnosno spušta se na jedan euro.
Cijena pokaznih karata donedavno je bila 290 kuna za jednu zonu, odnosno za Grad Split, spuštena je potom na 270, a sada dodatno pojeftinjuje na 30 eura. Cijena dječje karte više neće biti 0,66 eura, nego 0,5 eura.
Pojeftinjenja se ne odnose samo na karte koje se kupuju kod vozača. One će poskupjeti na 2 eura kako bi protok putnika i brzina bili što veći, a osobito zato što su ostvarene sve pretpostavke za alternativnu kupnju preko sustava e-ticketinga', naveo je Delić.
U planu je i, kako je rekao, nastavak obnove voznog parka, s naglaskom na autobuse na alternativni pogon.
'Cijelu prošlu godinu radili smo na studijama i projektnoj dokumentaciji za nabavku električnih autobusa, postupak se polako privodi kraju. U prvom kvartalu iduće godine trebao bi se raspisati poziv za dodjelu sredstava. Računamo 50-ak milijuna bespovratnih sredstava Europske unije, u 100-postotnom iznosu sufinanciranja, čime bismo osigurali 10-ak električnih autobusa i prateću infrastrukturu koja, među ostalim, podrazumijeva punionicu', zaključio je.