Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Nakon rekonstrukcije Istočne obale Lučka uprava Split je pred realizacijom novih strateških projekata

Nakon rekonstrukcije Istočne obale Lučka uprava Split je pred realizacijom novih strateških projekata

Projekt 'Rekonstrukcija - dogradnja Obale kneza Domagoja I i II u Gradskoj luci Split'

Gradska luka Split, najveća putnička pomorska luka u Republici Hrvatskoj i 14. u Europskoj uniji s prometom od skoro šest milijuna putnika i gotovo milijun vozila, dobila je značajne lučke kapacitete realizacijom posljednjeg projekta. Radi se o vizionarskom projektu iza kojega stoji Lučka uprava Split i ravnatelj Vice Mihanović, što se uzima kao nastavak ulaganja u luku Split koja se sve više svojom vizurom uklapa u splitski urbani sklad. Strateška investicija službenog naziva Rekonstrukcija – dogradnja obale kneza Domagoja I i II u Gradskoj luci Split usmjerena je na izgradnju vezova za katamarane i hidroglisere u lokalnom linijskom prometu. 

Ukupna vrijednost investicije iznosila je preko šest milijuna eura, a projekt je realiziran apliciranjem na bespovratna sredstva Kohezijskog fonda iz Operativnog programa 'Konkurentnost i kohezija' 2014 – 2020. i sredstvima iz Državnog proračuna. Ovaj projekt je doveden do ispunjenja kroz protekle tri godine i dio je investicijske strategije Vlade Republike Hrvatske kao potpora jačanju prometne infrastrukture i turističke mreže u Splitu, Dalmaciji i široj regiji.

Splitska luka je od osobitog međunarodnog gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku

Povećanjem operativne obale ostvareno je unapređenje pomorske infrastrukture, što je utjecalo na smanjenje gužvi u Gradskoj luci. Navedeno se ponajviše odnosi na vozila i pješake koji su rekonstrukcijom dobili proširen prometni koridor i pješačku zonu. Evidentno je da se skratilo vrijeme zadržavanja u luci i da se na jednostavniji način realizira transfer ljudi i roba prema centru grada ili u smjeru prometnih koridora. Strategijom prometnog razvoja Hrvatske za razdoblje 2017.-2030. definirano je ulaganje u poboljšanje kvalitete lokalnog cestovnog prometa i poboljšanje slabo povezanih prometnih mreža u RH, što luka Split nesumnjivo koristi. Međutim, rekonstrukcijom obale u Gradskoj luci ostvareni su i specifični ciljevi što se odrazilo na integraciju hrvatskih pomorskih luka u međunarodne prometne koridore u skladu s EU zahtjevima. 



Namjenom je splitski lučki kompleks otvoren za međunarodni javni promet, a prema veličini i značenju je luka od osobitog gospodarskog značaja za RH kao dio europske TEN-T mreže, što je čini jako važnom za prometni sustav središnje i istočne Europe. Upravo su investicije pozicionirale luku Split na unutarnje tržište EU što će u perspektivi 'otvoriti vrata' za unaprjeđenje trgovine, dostupnosti i mobilnosti te tako potaknuti globalno gospodarstvo čime će se osigurati nova radna mjesta i bolji uvjeti za život građana. 

Rekonstrukcijom Obale kneza Domagoja uz građane Splita i turiste najviše su profitirali naši otočani

Ostvareno je poboljšanje u smjeru učestalosti i kvalitete lokalnog linijskog pomorskog prometa što će u konačnici rezultirati uvođenjem dodatnih linija za katamarane i hidroglisere, čemu se najviše raduju stanovnici srednjodalmatinskih otoka i turisti. U ljetnoj sezoni će svi dionici koji participiraju u turizmu dobiti više mogućnosti kako bi se osigurala odgovarajuća dostupnost kopna. Generalno se stvaraju uvjeti za sprečavanje depopulacije stanovništva i ravnomjerniji  regionalni razvoj. Otoci su područja posebne državne skrbi prema kojima Vlada RH i jedinice lokalne samouprave prilaze s visokom dozom senzibiliteta i pozornosti kako bi se stvoriti pozitivni učinci na demografske i gospodarske trendove. Jedan od ciljeva u otočnoj subregiji je da se politikom demografske obnove i gospodarskog razvoja ostvari svojevrsna revitalizacija. Naime, povećavanjem učestalosti putničkog prometa značajnu korist će imati brodari koji nude uslugu prijevoza na novim putničkim linijama, kao i poduzetnici koji djeluju na području istočne obale uslijed povećanog zadržavanja lokalnog stanovništva i turista što ostavlja dovoljno prostora da se ostvari održivost i profit.

Rekonstrukcija i dogradnja Obale kneza Domagoja je realizirana po najvišim standardima, što uključuje ekološku komponentu kako bi se dobio prihvatljiv sustav za okoliš i ostvarila potrebna održivost. Također, osigurana je pristupačnost i dostupnost osobama s invaliditetom i osobama slabije pokretljivosti. Uređenjem istočne obale korisnici su dobili dodatnu zonu za odmor i rekreaciju lokalnog stanovništva i turista što bi trebalo rezultirati pozitivnim efektima na percepciju grada Splita i zadovoljstvo posjetitelja lokacijom i destinacijom. Tijekom zadnjih 25 godina u Gradskoj luci broj putnika se povećao za 3,5 puta, broj vozila se povećao za 3 puta. Nakon pandemijske 2019. godine Gradska luka Split bilježi preko 3 milijuna prometa tereta. Tijekom srpnja i kolovoza luka Split ostvari oko 40 posto godišnjeg putničkog prometa, a od lipnja do rujna oko dvije trećine ukupnog putničkog prometa. Rast prometa na svim razinama predstavlja veliki izazov za Lučku upravu Split, koja je na navedeno planski odgovorila udvostručenjem operativnih površina u Gradskoj luci s 20 tisuća na 44 tisuće metara četvornih. Cijeli proces se provodio postupno, kako se ne bi ugrozilo operativno funkcioniranje luke, pogotovo u mjesecima turističke sezone.

Lučka uprava Split ide u novi ciklus investicija u kapitalne projekte

Pred građanima Splita je realizacija još jednog strateškog projekta čime će se dodatno unaprijediti infrastruktura u Gradskoj luci Split, a radi se o projektu vrijednom 17 milijuna eura, poznatog pod imenom 'Novi putnički terminal' koji je planira graditi na lukobranu. Projekt je sufinanciran sredstvima EU-a iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. i Državnog proračuna. Lučka uprava Split još jednom uspješno odgovara izazovima velikog porasta prometa što će putnicima omogućiti kvalitetniju uslugu i veći broj korisnih sadržaja. Ugovor o sufinanciranju projekta izgradnje EU sredstvima preko NPOO-a su potpisali Lučka uprava Split, Vlada RH i Središnja agencija za financiranje i ugovaranje (SAFU). Projektom je planirano premještanje graničnog prijelaza s Gata sv. Duje na područje lukobrana, što će povećanjem operativne površine ostvariti bolju protočnost u Gradskoj luci, ali i na području grada Splita i okolice. Očekuju nas i daljnja ulaganja u proširenje i produljenje Gata sv. Petra, a projekt vrijedan 25 milijuna eura je sufinanciran iz EU fondova. Tehnološkim napredovanjem će se povećati broj trajektnih rampi s tri na pet, tako da će luka Split u sezonama što slijede zadovoljavati znatno veće turističke kapacitete što podrazumijeva i povećanje konkurentnosti na Mediteranu.

Iz EU fondova će se sufinancirati i projekt Stinice vrijedan 50 milijuna eura čime će se ostvariti prebacivanje kamionskog prometa u Sjevernu luku što će smanjiti gužve i riješiti prometno zagušenje u frekventnoj zoni centra Splita. Kamioni koji nose teret prema otocima i s otoka bi se preusmjerili na šest RO-RO vezova i jedan pomoćni vez. Vlada RH je projekt proglasila strateškom državnom investicijom uz činjenicu da se želi postići i prebacivanje prometa s ceste na more, dogodile bi se uštede na gorivu i smanjile emisije stakleničkih plinova. Kontinuitet ulaganja bi se provodio i na lučkom području na Resniku gdje je predviđena izgradnja novih vezova za katamarane, postojećem vezu bi se pridodala još tri. Pozitivne posljedice će se manifestirati kroz uštede, zadovoljit će se i ekološki aspekt što je jako bitno s obzirom na to da se projekt realizira u neposrednoj blizini Zračne luke Split što će aktivirati princip održivog razvoja.

EU projekti za prekograničnu suradnju, s kojima Lučka uprava Split nastavlja dokazanu praksu i za financijsko razdoblje (2021.-2027.), ostvaruju se u cilju razmjene znanja s partnerima u drugim lučkim upravama što uključuje i sveučilišta. Upravo najavljeni kapitalni projekti su od vitalnog interesa za sve građane Republike Hrvatske, što će utjecati na pozicioniranje Gradske luke Split među top lučke destinacije na Sredozemlju.



Vaša reakcija na temu