Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
NIJE DOBIO PRILIKU Četverogodišnji dječak ni ove godine ne ide u gradski vrtić - nemaju uvjete za prihvat djeteta

NIJE DOBIO PRILIKU Četverogodišnji dječak ni ove godine ne ide u gradski vrtić - nemaju uvjete za prihvat djeteta

Zbog povrede njegovih prava majka je podigla tužbu protiv Cvita Mediterana

Odbijena je žalba, četverogodišnji dječak iz SPlita ni ove godine nema pravo na gradski vrtić. Intelektualno neoštećen četverogodišnjak kojem je dijagnosticirana cerebralna paraliza drugog stupnja i narušena mu je motorika, ni ove godine neće dobiti priliku biti dio vrtićke skupine.

Razlog koje je navelo stručno povjerenstvo Dječjeg vrtića Cvit Mediterana možemo slobodno nazvali poražavajućim  - nemaju uvjete za prihvat djeteta.

- ... na temelju prosudbe stručnog povjerenstva vrtića dijete se ne može uključiti u redovnu odgojnu skupinu sukladno članku 8. Pravilnika jer vrtić nema uvjete za prihvat djeteta - točno ovako glasi dio najnovije odbijenice.

U spornom članku piše da stručno povjerenstvo donosi odluku o upisu djeteta u vrtić na temelju preporuka stručnjaka. Međutim, nisu uvažene pismene preporuke tri stručnjaka koji su napomenuli da mu je  potreban redovan vrtić ponajprije radi socijalizacije te daljnjeg napredovanja.

Nakon što smo u travnju ove godine objavili prvi članak o ovom dječaku koji nije bio primljen u vrtić, gradonačelnik Ivica Puljak nam je rekao kako ne može ulaziti u rad stručnog povjerenstva u kojem, prema Pravilniku, sjede stručni suradnici, viša medicinska sestra i ravnatelj/ica. Na taj način je lopticu odgovornosti prebacio na vrtić koji ničim nije dao naslutiti da su se potrudili, uz pomoć Grada Splita kao osnivača, steći uvjete kako bi primili dječaka u vrtić. Doduše, nije uopće jasno koji se uvjeti nisu ispunili jer ih nisu naveli, već su u obrazloženju odbijene žalbe paušalno napisali - nemamo uvjete za prihvat djeteta.

Zbog povrede prava djeteta s invaliditetom, majka Ornela Marić podigla je tužbu na Upravnom sudu u Splitu protiv gradske ustanove Cvit Mediterana. Između ostalog, tuženi su zbog diskriminacije četverogodišnjeg dječaka.

- Diskriminacijom se smatra kada onemogućite osobama s invaliditetom korištenje javno dostupnih resursa te sudjelovanje u javnom i društvenom životu - naveo je odvjetnik Leon Zrnić kojem ovo nije prvi put da se žali na odluke gradskih vrtića nakon što su odbili upisati dijete s posebnim potrebama u predškolsku ustanovu.

Citirao je i odredbe Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju u kojem je jasno navedeno kako svako dijete rane i predškolske dobi ima pravo upisa u dječji vrtić ili školsku ustanovu. Dječak će krajem srpnja napuniti pet godina, iduće godine je predškolac, a još uvijek nije dobio priliku napredovati u izazovnom okruženju - redovnom vrtiću.

- Rođen ranije i preživio je moždani udar pri rođenju. Liječnici su mi svakodnevno govorili da neće doživjeti jutro, preživio je. Govorili su mi i da neće ni hodati, a došli smo do toga da je on sada na nogama i šeće. Na našem putu se susrećemo s puno ljudi koji nemaju vjere u tu djecu, a onda, kada premostite toliko prepreka, dočeka vas odbijenica i od gradskih vrtića - razočarana je Ornela Marić koja je bila primorana javiti se odvjetniku da zaštiti prava svog djeteta.

Iako važeći Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju te odgovarajući akti jedinica lokalne samouprave daju prednost (dodatno bodovanje) pri upisu djece s teškoćama u razvoju u vrtiće, oni često otežano ostvaruju to pravo, što je jasno po primjeru ovog četverogodišnjaka.

Zbog propusta vrtića i osnivača da osiguraju ili nastoje osigurati sve elemente podrške odgojno-obrazovnoj inkluziji, njega se drugu godinu zaredom diskriminira do te mjere da čak ne pripada ni statistici neupisanih. On uopće nije bodovan, a prema zakonu bi trebao imati prednost.

Nakon što u prvom krugu upisa nije dobio zeleno svjetlo, kontaktirali smo ured Pravobranitelja za osobe s invaliditetom gdje su ključnim propustom smatrali to što roditeljima nisu bila ponuđena objašnjenja o specifičnim uvjetima koji bi trebali biti osigurani za boravak njihova djeteta u vrtiću, niti razlozi zbog kojih ih vrtić ne može osigurati. Baš to, kazali su, budi sumnju u postojanje diskriminacije na osnovi invaliditeta.

Naveli su kako Konvencija o pravima osoba s invaliditetom i Konvencija o pravima djeteta, kao i nacionalni propisi iz područja predškolskog odgoja i obrazovanja, naglašavaju obvezu osiguranja prava na odgoj i obrazovanje djeci s teškoćama u razvoju.

- Odstupanje od prava djeteta na inkluzivni predškolski odgoj dopustivo je isključivo ako uključivanje djeteta u redovne programe može imati štetne učinke po njegov tjelesni, intelektualni ili emocionalni razvoj, o čemu se procjena donosi u svakom pojedinom slučaju i treba biti detaljno obrazložena. Mišljenje Stručnog povjerenstva vrtića stoga treba biti prvenstveno usmjereno na procjenu oblika podrške kako bi se inkluzija djeteta s teškoćama u razvoju i ostvarila, neovisno o vrsti i stupnju oštećenja zdravlja, a potom od strane vrtića i/ili osnivača treba biti osiguran potrebni oblik podrške za vrijeme boravka djeteta u vrtiću - odgovorili su nam iz ureda Pravobranitelja za osobe s invaliditetom.

Najčešće se radi o uobičajenim oblicima potpore poput trećeg odgajatelja, prilagodbe vremena boravka djeteta u vrtiću, upisa u vrtić koji ima osigurane arhitektonske prilagodbe i slično, a čije osiguranje ne predstavlja prekomjeran teret za osnivača ili vrtić.

- On je primjerice dijete koje redovno pohađa slobodne aktivnosti poput juda, do sada je svakodnevno provodio i do pet sati dnevno u ustanovi socijalne skrbi, majka se u inicijalnim razgovorima sa stručnom službom vrtića stavila na raspolaganje za bilo kakav oblik pomoći i podrške za vrijeme njegova boravka u vrtiću, suglasila se i s njegovim boravkom u vrtiću tri puta tjedno do tri sata s ciljem njegove socijalizacije i kada sve to uzmete u obzir teško je za povjerovati da vrtić ne može osigurati potrebne uvjete za njegov siguran boravak - naglašeno je u odgovoru.

Dio razloga za neupis djece neovisno o invaliditetu je nepostojanje vrtića na području prebivališta ili nedostatka slobodnih mjesta u postojećim vrtićima.

- No, kod djece s teškoćama u razvoju odbijanje upisa često se događa zbog propusta vrtića i osnivača da osiguraju ili nastoje osigurati ranije spomenute elemente podrške odgojno-obrazovnoj inkluziji, a što predstavlja diskriminaciju na koju uvijek po pritužbi reagiramo slanjem preporuka i upozorenja vrtićima i njihovim osnivačima. Na isti način Pravobranitelj za osobe s invaliditetom će postupiti i u ovom slučaju, a ujedno smo savjetovali roditelje koji su nam se obratili da ulože žalbu na negativnu odluku vrtića - kazali su nam još u svibnju iz ureda Pravobranitelja. Nekoliko žalbi koje je odvjetnik Leon Zrnić poslao su uvažene, ali ne i njegova.

U ovom slučaju inkluzija je iznimno važna zbog otvaranja mogućnosti djeci s teškoćama u razvoju za ostvarivanje maksimuma njihovih razvojnih potencijala, stvaranja interakcije i socijalizacije s djecom urednog razvoja, posljedično umanjenja nepovoljnih učinaka razvojnih teškoća i sprječavanje progresije invaliditeta.

- No ujedno rezultati svih istraživanja, posebno UNICEF-a, ukazuju i da uključivanje djece s teškoćama u razvoju u redovne programe predškolskih ustanova osim poticanja njihovog osobnog razvoja u najoptimalnijem razvojnom periodu, povoljno utječe i na razvoj djece bez teškoća, na stvaranje tolerantnog okruženja i na uklanjanju predrasuda od najranije dobi - podvukli su iz ureda Pravobranitelja za osobe s invaliditetom.

Nažalost, dječak iz naše priče prema odluci gradskog vrtića ni ove godine nema priliku upoznati drugu djecu i razvijati se s njima. Premda je zakon na njegovoj strani u gradskoj ustanovi se ne nalazi mjesto za njega. On je iduće godine predškolac, a stručne službe nemaju uvjete da ga upišu u vrtić kako bi se družio s vršnjacima s kojima bi uskoro trebao krenuti u školu. Njemu je za prilagodbu obrazovnoj ustanovi potrebno samo malo duže vremena, a ni ove godine mu nisu pružili potrebno vrijeme.

Vaša reakcija na temu