Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Screenshot ODGOVOR ŠKVERA 'Brodosplit posluje po zakonu, neka sud ispita rad povjerenika'

ODGOVOR ŠKVERA 'Brodosplit posluje po zakonu, neka sud ispita rad povjerenika'

Hoće li Debeljakovo brodogradilište u stečaj?

Splitski škver očitovao se Trgovačkom sudu u Splitu na zamjerke povjerenika Matea Puljića koji je predložio obustavu predstečaja i nastavak kao da se radi o stečaju, i to zbog niza nepravilnosti koje, drži, nisu u skladu sa Stečajnim zakonom. 

Iz Brodosplita su poručili kako to nije istina i kako su sve poduzete radnje i plaćanja objektivno nužni i usmjereni na očuvanje poslovanja i provedbu restrukturiranja. Smatraju da su zaključci povjerenika utemeljeni na subjektivnim dojmovima i stavovima trećih osoba koje nisu sudionici u postupku i da su u cijelosti neosnovani. 

Predlažu da sud ispita rad povjerenika i donose odgovarajuću odluku te da se u cijelosti odbije prijedlog za obustavom predstečajnog postupka. 

Povjerenik Puljić je u svom izvještaju sudu naveo kako škver nije platio gotovo sedam milijuna kuna poreza, premda za to imaju sredstva, a zakonski mu je bio upitan i ugovor o ustupanju potraživanja između Brodosplita i Brodogradilišta specijalnih objekata. 

U škveru navode da je ugovor o ustupu potraživanja s BSO-om sklopljen jer su prema uputama Porezne uprave obavezni primijeniti odredbe EU direktive Halifax temeljem koje dužnik ne može ostvariti pravo na povrat PDV-a ako je nastao od povezanog društva, a to društvo nije ispunilo svoju obvezu plaćanja obveze PDV-a. 

Ako jedno interno društvo ostvaruje pravo na povrat PDV-a, a drugo društvo ima obvezu plaćanja PDV-a, dužnik ju je obavezan zatvoriti, što je odrađeno u ovom slučaju s ugovorom o ustupom, navode u Brodosplitu. Ugovor je težak 55,9 milijuna kuna, a njime se misli zatvoriti porezni dug. Nije ima jasno zbog čega povjerenik prigovara kada sve ovo, ističu, pokazuje savjesnost u vođenju poslovanja i zaštiti interesa vjerovnika. Navode i kako kašnjenje plaćanja poreza nije zakonom propisan razlog za obustavu predstečajnog postupka pa izvode zaključak kako je povjerenikovo tumačenje zakonskih odredbi u potpunosti pogrešno. 

'Potpuno je nejasno iz kojeg razloga povjerenik uporno nastoji izvesti subjektivne zaključke i tumačenja pojedinih odredbi Stečajnog zakona koje je zakonodavac jasno i nedvosmisleno regulirao. Takvo postupanje povjerenika u izravnoj je suprotnosti s ciljem i svrhom povjerenika kao tijela postupka', zaključuju u Brodosplitu. 

Slično su zaključili i za prigovore oko nepotrebnih plaćanja odvjetničkih troškova. Povjerenik je to sve shvatio paušalno i površno, netočno i iskrivljeno. U Brodosplitu ističu kako su sva plaćanja odvjetnicima izvršena radi nastavka redovitog poslovanja. Našli su se, navode, u nizu problema koji zahtijevaju neophodnu pravnu podršku, a povjerenik očito zanemaruje veličinu i kompleksnost poslovnog sustava u kojem Brodosplit posluje te je neosnovano fokusiran na pronalazak razloga za opravdanje prijedloga o obustavi predstečajnog postupka. 

Povjerenik je u krivu i oko zaključka o plaćanju ostalim vanjskim suradnicima, kojeg je neosnovano donio bez traženja očitovanja za njemu sporne stavke, poručuju iz škvera i navode o čemu se radilo u slučajevima isplate vanjskih suradnika, poput tvrtke Overboard koja pruža usluge vođenja i koordinacije NOV 484 koja je isporučena prije tri godine. 

Navode da je povjerenik propustio utvrditi da se dodatkom ugovoru Overboard obavezuje obavljati sve druge poslove unutar njegove kompetencije po nalogu Brodosplita. Njihov stručnjak imenovan je direktorom projekta 822 i 823, riječ je o vijaduktu Prapratno i mostu Ston, te je dobio specijalnu punomoć da u ime i za račun Brodosplita potpisuje i potvrđuje zapisnike, privremene situacije i druge stvari nužne za realizaciju projekta po ugovoru za izradu čelične konstrukcije s AVAX-om. 

Radovi su završeni, ali ne i projekt, ističu u Brodosplitu, te se pozivaju na potraživanje prema AVAX-u od 14,5 milijuna kuna. AVAX je odgovorio povjereniku da ne duguju Brodosplitu ništa, no u škveru smatraju da on njihovo očitovanje prihvaća bez pogovora, a nije omogućio ni njima da se očituju oko cijele situacije. 

Brodosplit je sudu dostavio nalaz i mišljenje vještaka u postupku osiguranja dokaza koji se vodi na Trgovačkom sudu u Dubrovniku i po kojem je završenost radova na objektima na Pelješcu 100 posto pa stoga očekuju da AVAX plati ostatak cijene. 

Navode i kako je stav povjerenika da ne treba poduzeti radnje za naplatu 14,5 milijuna kuna te štete zbog povećanja cijena građevinskog materijala za više od 10 posto, u potpunosti neosnovano te izrazito štetno za njihovo poslovanje. 

Pojasnili su i kako su isplate Sea Designu izvršene jer im taj partner pruža usluge direktora prodaje. Maliciozno je, navode, bez ikakve osnove i traženja dodatnih informacija insinuirati da je Brodosplit, iz samo povjereniku poznatih razloga, konstruirao specifikacije računa za potrebe predstečajnog postupka te vanjskim suradnicima vršio plaćanja koja nisu nužna. 

U odgovoru sudu Brodosplit se osvrnuo i na situaciju s gradnjom ophodnih brodova za MORH. Ugovor su potpisali 2014., prototip su predali krajem 2018., a gradnju preostala četiri broda pokrenuli su u veljači 2020. Trenutni prosječni stupanj financijske završenosti brodova je 63 posto, a operativno još veći, navode u splitskom škveru. 

S obzirom da je od ugovaranja do same gradnje brodova prošlo šest godina, značajno su porasli troškovi gradnje. Nakon 10 mjeseci pregovaranja, početkom 2021. potpisan je dodatak br. 5 koji se reguliralo povećanje ukupne cijene za samo 10 posto, unatoč tome što je vještak kojeg je odabrao MORH utvrdio da su troškovi porasli 21,85 posto. Na zahtjev MORH-a, isplata tog dijela usklađenja moguća te pri primopredaji drugog, trećeg i četvrtog broda u seriji.   

Brodosplit je, pak, BSO-u fakturirao troškove koji su za pet brodova veći za 79,03 posto od ukupnog iznosa ugovora, i to temeljem nalaza i mišljenja sudskog vještaka iz travnja ove godine koji je utvrdio da su upravo toliko porasli troškovi građenja. Ako bi se gledala samo četiri broda iz serije, njihov trošak gradnje je veći za gotovo 100 posto, odnosno, 98,79 posto. U škveru kažu da je trenutna svjetska tržišna cijena takvih brodova tri do pet puta veća od ugovorene cijene iz 2014. godine. Namirenje novčanih obaveza očekuju nakon što postignu konačni dogovor s MORH-om. 

Povjerenik je dobio i odgovor na do sada nezabilježeni fenomen, odnosno, povećanje ukupnog broja radnika, premda je broj onih koji još imaju posla značajno manji. 

Podaci nisu sporni, ali su izvučeni iz konteksta, navode u Brodosplitu. 

Nakon prijedloga povjerenika da se obustavi predstečajni postupak Brodosplita, pojedini poslovni partneri i kupci zatražili su detaljno obrazloženje pa su poslovne aktivnosti značajno usporene i narušene uslijed nesigurnosti i povećanog opreza, pojašnjavaju. Ipak, smatraju kako rad na preko 30 posto kapaciteta ipak nije zanemariv. 

Što se fenomena tiče, povećan broj zaposlenika je posljedica činjenica da su povezana društva Ljudski resursi, Računovodstvo i financije, Trgovina i Informatika zbog pokretanja stečaja prestala s obavljanjem poslova. Brodosplit je radi osiguranja nastavka poslovanja morao osnovati pojedine službe interno, odnosno, zaposliti pojedine zaposlenike povezanih društava nad kojima je otvoren stečajni postupak. Tu su i novi poslovi u fazi pregovora ili sklapanja predugovora. Ako se ne realiziraju, napravit će se reorganizacija, poručuju u škveru.

Vaša reakcija na temu