Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
PALA VRIJEDNOST FLOTE Jadroplov 2019. zaključio s 293 milijuna kuna gubitka!

PALA VRIJEDNOST FLOTE Jadroplov 2019. zaključio s 293 milijuna kuna gubitka!

Revizor Deloitte upozorava na neizvjesnu sudbinu državnog brodara

Splitski Jadroplov zaključio je 2019. godinu s gubitkom od 293 milijuna kuna, što je rekord čak i za dokazano neuspješnu Upravu koja je pod desetogodišnjim vodstvom Branimira Kovačića akumulirala više od pola milijarde kuna gubitka. Jadroplov zapošljava 30-ak radnika u administraciji i 130 pomoraca na ugovor, što znači da su stalno zaposleni u prošloj godini generirali gubitak od gotovo 10 milijuna kuna po zaposleniku. 

Sjajne poslovne rezultate Kovačić će izložiti na skupštini društva idućeg ponedjeljka. Ponovno je predloženo smanjenje temeljnog kapitala radi pokrića gubitaka, s 81 milijun kuna na 16 milijuna kuna tako da će se nominalna vrijednost dionice smanjiti s 50 na svega 10 kuna. Na skupštini će se konačno predstaviti i novi članovi Nadzornog odbora, dugogodišnji predsjednik Državne komisije za kontrolu javne nabave Goran Matešić i Tibor Konjevod iz CERP-a. Nadzorni odbor je nakon odlaska Zorana Miletića i Paška Karla nepotpun više od godinu dana, a predsjedanje je preuzela šefica računovodstva Jadroplova Vesna Gudelj, što većinskom vlasniku državi, koji u Jadroplovu drži 70,44 posto udjela, nije bilo sporno. 

Jadroplov u posljednjoj dekadi kontinuirano štanca goleme gubitke. Uprava i Nadzorni odbor za vrijeme SDP-ove Vlade za dvije godine nisu dobili razrješnicu, no ništa se posebno nije dogodilo. Unatoč svemu, Kovačić i dalje suvereno drži direktorsku fotelju i čini se kao da nezainteresirana država apsolutno nije zabrinuta što je u deset godina 'isparilo' gotovo 700 milijuna kuna temeljenog kapitala. U nešto širem vremenskom razdoblju od 2007. do 2019. u Jadroplovu je izgubljeno milijardu i pol kuna, a država je kao većinski vlasnik izgubila 223 milijuna dolara. Temeljni kapital je s milijardu i po kuna pao na minus 53 milijuna kuna. 

Većina gubitka u 2019. odnosi se na smanjenje nadoknadive vrijednosti flote Jadroplova u iznosu od 219 milijun kuna, gubitak iz operativnog poslovanja je nešto veći od 70 milijuna kuna. Gubici su ostvareni u povoljnim tržišnim uvjetima s vrijednostima prosječnog dnevnog najma značajno većim od onih iz krizne 2016. godine. 

S rekordnim gubitkom u 2019. potpuno su anulirani izvanredni prihodi iz tekuće godine od 183 milijuna kuna ostvareni zatvaranjem dugovanja prema Norddeutsche Landesbank i Addiko banci po diskontu od 50 posto. Kako društvo i dalje operativno posluje s gubitkom, već do kraja trećeg kvartala 2020. dobit je smanjena za 57 milijuna kuna operativnog gubitka i iznosi 126 milijuna kuna. 

Jadroplov je preživio isključivo zahvaljujući izdašnom iznosu državnih potpora, najvećem odobrenom jednom brodaru. U posljednje četiri godine, država je Jadroplovu odobrila 20 milijuna dolara državnih jamstava na temelju kojih se društvo zadužilo kod HBOR-a i HPB-a za 23 milijuna dolara. Društvu je dodijeljena i bespovratna pomoć od oko 2,5 milijuna dolara. Potpore je odobrila i Europska komisija temeljem plana restrukturiranja Jadroplova za razdoblje 2015. – 2019., koji uopće nije ostvaren. 

Tekuću godinu Jadroplov će završiti s dobiti od oko 110 milijuna kuna i gubitkom iz operativnog poslovanja od oko 70 milijuna kuna. Dobit će biti rezultat izvanrednih prihoda u iznosu od 27,6 milijuna dolara ostvarenih diskontnim otkupom duga od Norddeutsche Landesbank u iznosu od 53,6 milijuna dolara za iznos od 26,5 milijuna dolara i duga kod Addiko banke u iznosu od 2,6 milijuna dolara za iznos od 1,9 milijuna dolara. Tako je ukupni dug društva smanjen za 27,6 milijuna dolara ili 183 milijuna kuna. Međutim, prihod ostvaren otkupom dugova već je smanjen gubicima iz operativnog poslovanja. U prvoj polovici 2020. iskazana je ukupna dobit od 126 milijuna kuna, što znači da je gubitak iz operativnog poslovanja 57 milijuna kuna. Do kraja godine očekuje se gubitak od nekih 70 milijuna kuna, za koliko će se smanjiti prihodi od otkupa dugovanja. 

Otkup duga od njemačke banke financiran je s 25,5 milijuna dolara kredita američkog fonda Alterna LLC i kreditom HBOR-a od 8,5 milijuna dolara odobrenim na temelju državnih jamstava od 44 milijuna kuna. Pretpostavlja se da je američki fond dobio hipoteku na četiri najvrjednija broda Jadroplova, Sveti Dujam, Peristil, Solin i Bene, čija ukupna tržišna vrijednost iznosi oko 28 milijuna dolara. Alterna LLC je fond specijaliziran za problematične kredite u brodarstvu i od svake transakcije bazirane na hipotekama na imovini dužnika očekuje jako visoke prinose. Upitna je otplata. Kredit je odobren na rok od samo pet godina s kamatom od 10 posto godišnje. Jadroplov će teško otplaćivati takav kredit iz operativnog poslovanja. Godišnje bi fondu trebali platiti oko pet milijuna dolara, s tim da najveći dio od 12,5 milijuna dolara dospijeva u petoj godini. Kako će se to realizirati, ostaje za vidjeti. Jadroplov posljednjih godina nije uopće bio sposoban otplaćivati glavnicu bilo kojeg kredita. U slučaju da Alterna LLC aktivira osiguranje i preuzme četiri broda, to bi automatski dovelo do sloma društva. 

Rekordni gubitak Jadroplova u 2019. najvećim dijelom prouzrokovan je padom nadoknadive vrijednosti flote društva u iznosu od 33 milijuna dolara. Smanjenje je zasluga neovisnog revizora Deloitte i činjenice da je Jadroplov godinama iskazivao nerealnu visoku vrijednost flote od preko 100 milijuna dolara, dok je tržišna vrijednost bila znatno manja. Tržišna vrijednost cijele flote od šest brodova iznosi oko 34 milijuna dolara, dok se nadoknadiva vrijednost tih istih brodova u knjigovodstvu Jadroplova vodi u iznosu od oko 61 milijun dolara. Tako će se iskazati nerealna vrijednost kapitala društva od oko 80 milijuna kuna. Kako stvarna tržišna vrijednost brodova neće rasti, treba očekivati daljnje smanjenje vrijednosti flote i njeno svođenje na približnu tržišnu vrijednost, što će ponovno dovesti do realne, negativne vrijednosti kapitala. 

Revizor Deloitte skrenuo je pažnju na značajnu neizvjesnost vremenski neograničenog poslovanja. Navode kako je Jadroplov ostvario gubitak od 293 milijuna kuna i na dan 31. prosinca 2019. ima negativnu glavnicu od 53 milijun kuna. U 2018. gubitak je bio 34 milijuna kuna, a glavnica 232 milijuna kuna. Deloitte upozorava kako postoji značajna neizvjesnost i sumnja u sposobnost društva da nastavi poslovati po načelu vremenske neograničenosti poslovanja.

Vaša reakcija na temu