Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
PLOVI KADA DRUGI NE MOGU Lastovo, omiljeni trajekt otočana slavi 50 godina

PLOVI KADA DRUGI NE MOGU Lastovo, omiljeni trajekt otočana slavi 50 godina

Premda je ušao u ozbiljne godine, najsposobniji brod Jadrolinije i dalje održava zahtjevne linije


Trajekt Lastovo puni 50 godina, a i dalje slovi kao najsposobniji brod državnog brodara Jadrolinije. Brod je to koji plovi kada drugi ne mogu. Teško se može opisati koliko znači otočanima koji ga koriste. Prošle zime jedna je Korčulanka javno pohvalila posadu koja je zaplovila unatoč orkanskoj buri koja je puhala dotad nezabilježenom snagom. Na brodu joj je bio sin u hitnom medicinskom transportu, što je posada saznala tek kasnije kada su počele pljuštati pohvale njihovoj neustrašivosti. Isplovili su iz Ubla, ni ne sluteći da će naići na oluju svih oluja. Pristali su u Veloj Luci i zaplovili put Splita. Vjetar je puhao razornom snagom, no Lastovo i njegova posada sigurno su priveli put kraju i pristali u Splitu s minimalnim zakašnjenjem. Podvig je to koji izaziva divljenje, tog dana u lukama su ostali i puno veći trajekti, zaplovili su tek kada se bura primirila. 

Lastovo je porinuto u dalekom Japanu prije pedeset godina u brodogradilištu Kurushima u gradu Imabari na otoku Shikoku. Ponio je ime Ishizuchi, a nakon osam godina službe na Pacifiku prelazi na Jadran na kojem plovi do danas. Na Velu Gospu 1993. godine na brodu je izbio požar 2 nautičke milje od otoka Lastovo. Posada je uspjela pristati u Uble i iskrcati putnike, no vatrena stihija nanijela je velika oštećenja. Lastovo je ipak izbjeglo rezalište, temeljito je obnovljeno, a strojeve Daihatsu zamijenili su provjereni proizvodi tvrtke MAN snage 2.646 kW. Trajekt je omiljen i zbog tih motora jer mu omogućavaju da put od Luke do Splita prijeđe za manje od tri sata brzinom od 15 čvorova. 

Lastovo je relativno mali trajekt, dug je tek nešto više od 70 metara, širok nepunih 14. Saloni i sunčana paluba temeljito su obnovljeni tijekom rekonstrukcije 90-ih, no da su ga gradili Japanci vidi se i dalje. Sve je nekako manje nego na trajektima kupljenima u Europi, poput Korčule ili Hektorovića. Prostora nema previše, ni u tri salona, ni u garaži, no zato Lastovo ima trup za najveće izazove. Brz, sposoban i za najteže more, plovit će još dugo na najzahtjevnijim linijama koje održava Jadrolinija. Lastovo je upravo prošlo remont i dobilo papire za idućih pet godina plovidbe. 

Milenijska fotografija za Svetog Nikolu

Kako ovakvom slavljeniku i priliči, za veliki jubilej sprema se poseban događaj, snimanje milenijske fotografije. Poziv je dobilo i japansko veleposlanstvo, Hrvati im žele kazati koliko su zadovoljni s njihovim proizvodom i pokazati im u kakvoj je dobroj formi stari Ishizuchi. 

'Bit ćemo na Svetog Nikolu na vezu 25 u splitskoj luci. Očekujemo tristo ljudi', kaže Damir Jerkov, administrator Facebook stranice M/t Lastovo. 

Jerkov nam kaže da se brodovi kao Lastovo više ne grade. 

'Za današnje pojmove bio bi preskup. Ovaj kvalitet materijala i izrade. Bio bi nerentabilan. Sada se grade laganiji brodovi koji nisu ni blizu Lastovu. Star je, malo je, možda 'demode', ali dere more. I po orkanskom oluji i po buri, on opet plovi', kaže Jerkov. 

'Lastovo je za sad nezamjenjivo'

Koja je tajna Lastova, pitali smo kapetana Branka Jarama. Na Lastovu je od '89. Tisuće milja otplovili su zajedno. 

'Tajna je u samoj konstrukciji broda. Specijalno je kupljen za ovu liniju, najzahtjevniju u cijeloj floti Jadrolinije, pogotovo zimi. Bitna je i posada. Ne možemo reći da ćemo biti ludi i neustrašivi, mi u većini slučajeva poštujemo more. Odlučujemo po vremenskoj prognozi hoćemo li isploviti. Prilagođavamo se situaciji. U određenim situacijama odlučimo ne isploviti, putnici se ljute, ali sigurnost je najvažnija', kaže kapetan Lastova. 

Brod je možda star pola stoljeća, ali je i dalje pouzdan. 

'Bili smo mjesec i pol u remontu. Sve što se trebalo popraviti, popravilo se. Brod će sigurno idućih pet godina održavati ovu liniju. Saloni i motori relativno su novi, nema što se nije promijenilo na ovom brodu u ovih pedeset godina, sve zbog sigurnosti broda. Za sada je ovaj brod nezamjenjiv. Vozi 11 mjeseci godišnje, nema kvarova i problema, Jadrolinija je zahvalna što ga ima. Na svakoj liniji putnici su zavoljeli Lastovo. Siguran je, isplovljava kada netko drugi neće i relativno je brz. Jedan od rijetkih brodova u floti koji ide 15, 16 čvorova', kaže Jaram. 

Spiza na Lastovu bolja nego u hotelu

Putovanje od Splita do Lastova dugo je 60-ak milja i traje četiri i pol sata. Ljeti Lastovo plovi na još dužoj liniji Zadar - Ist - Olib - Silba - Premuda - Mali Lošinj. Plovi se 14 sati svaki dan. Za izdržati takve napore, posada treba imati dobrog kuhara. A kapetan Jaram kaže da je njihov Ilija Bratić ponajbolji u Jadroliniji. 

'Svi smo zadovoljni s njegovom spizom. Hrani nas bolje nego u hotelu', ne štedi hvale kapetan Lastova. 

Bratić je ploveći na brodovima skupio 42 godine staža. Na Lastovu štednjak pali u 4 i pol ujutro i ne gasi ga do sedam navečer. Pitamo ga je li posada zadovoljna. 

'Ako sam ja kako triba, posada mora bit zadovoljna', veli Bratić.   

Lastovo nema kapacitet poput većih brodova Jadrolinije. Najveće ograničenje je garaža u koju stane 60-ak vozila. Ipak, kaže kapetan Jaram, dovoljna je za prijevoz do Korčule izvan sezone. 

Ispod garaže nalazi se strojarnica koja blista od čistoće. U kontrolnoj sobi časnik stroja Ante Babarović i vođa stroja Boško Kostović

'24 godine sve radi, nema nikakvih problema. Brod je izašao iz remonta, u strojarnici su napravljene izmjene pomoćnih motora, na glavnom motoru su napravljeni zahvati koji se rade po satima održavanja, i to je to. Iduću godinu vozimo bez problema', kažu strojari Lastova. 

Nije, dakle, nikakva floskula. Lastovo je brod koji je nakon pola stoljeća plovidbe i dalje u dobroj formi, spreman na nove izazove i podvige, debelo more i olujne bure. Reklo bi se, ima dugovječne japanske gene, pouzdano njemačko srce i iskusnu hrvatsku posadu sposobnu savladati i najgore vremenske neprilike. 

Vaša reakcija na temu