Danas su Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, Tomislav Petric, ravnatelj Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije i Vice Mihanović, ravnatelj Lučke uprave Split potpisali ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za projekt 'Rekonstrukcija i dogradnja Obale kneza Domagoja I i II u Gradskoj luci Split'.
Ukupna vrijednost projekta s PDV-om iznosi 42.577.927,27 kuna, a prihvatljivi troškovi iznose 42.284.052,27 kuna.
Maksimalni iznos za sufinanciranje prihvatljivih troškova Projekta javnim sredstvima iznosi 42.284.052,27 kuna odnosno 100% prihvatljivih troškova Projekta od čega 35.941.444,42 kuna odnosno 85% dolazi iz Kohezijskog fonda, a 6.342.607,85 kuna odnosno 15% iz Državnog proračuna Republike Hrvatske. Bespovratna sredstva uključuju Državne potpore u iznosu 34.172.391,25 kuna. Lučka uprava Split je dužna osigurati financiranje neprihvatljivih troškova projekta.
Projektom je planirana je dogradnja Obale Kneza Domagoja I i II u svrhu omogućavanja kvalitetnog priveza katamarana, a istim zahvatom omogućit će se proširenje putničkog koridora i bolja protočnost putnika, ali i ostalih pješaka koji koriste Obalu kneza Domagoja.
Projektom će se smanjiti zagušenje unutar bazena Gradska luka i u centru grada Splita. Kako bi se poboljšala protočnost putnika i vozila u bazenu Gradska luka u središtu Splita na prostoru zapadno od pristupa za 'vanjske vezove' na lukobranu bazena Gradska luka predviđena je izgradnja novog međunarodnog putničkog terminala u bazenu Gradska luka. Premještanjem graničnog prijelaza i međunarodnog putničkog prometa na vezove uz terminal dobit će se 13.000 m2 operativne površine na Gatu sv. Duje u središtu bazena Gradska luka za domaći promet, što će značajno poboljšati protočnost prometa.
Provedbom navedenih projekata, infrastrukturno će se zaokružiti bazen Gradska luka luke Split i osigurati optimalna protočnost prometa, razina usluga i održivi razvoj za desetljeća koja su pred nama.
Od 2016. do 2019. godine broj putnika koji se prevoze katamaranima porastao je za 60 %. U 2016. godini prevezeno je 714.034 putnika, a u 2019. godini 1.145.818 putnika. Nakon provedbe projekta stavit će se u upotrebu četiri veza za katamarane koja su trenutno van funkcije. Rok za izvođenje radova je devet mjeseci.
Dogradnjom će se omogućiti funkcioniranje operativne obale za privez i odvez katamarana odvajanjem operativne obale na dio za privez, ukrcaj i iskrcaj te opskrbu brodova od dijela koji služi za pješačku komunikaciju. Ujedno će se zelenim pojasom odvojiti i dio operativne površine kojom se služe automobili i kamioni za ukrcaj na trajekte.
Predviđa se rekonstrukcija postojeće Obale kneza Domagoja I i II na način da se postojeća operativna obala dogradi pet i pol metara prema moru, a sve u svrhu poboljšanju postojeće usluge, lučke funkcionalnosti i povećanje sigurnosti korisnika luke. Sadašnja operativna obala široka je oko četiri metra, a dogradnjom će se dobiti operativna obala širine devet i pol metara.
Duljina Obale kneza Domagoja I koja bi se dogradila je 135 metara, a Obale kneza Domagoja II 125 metara. Novostvorena površina operativne obale je oko 1.400 m2.
Obala će biti popločana kamenom i opremljena komunalnom opremom, rasvjetom, opskrbnim ormarićima za opskrbu brodova strujom i vodom, te dodatnim zelenim površinama i dekorativnim podnim pločama koje će vizualno razdvajati dio za privez, ukrcaj i iskrcaj te opskrbu brodova od dijela koji služi za pješačku komunikaciju. Važno je napomenuti da je projektom predviđeno osiguranje pristupačnosti osobama s invaliditetom i osobama smanjene pokretljivosti. Dakle, projektom je omogućena nesmetana komunikacija čitavom lokacijom, kao i pristup na javno prometnu površinu - sve bez barijera.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture provelo je ograničeni postupak dodjele bespovratnih sredstava nastavno na 'Drugi poziv za sufinanciranje unaprjeđenja lučke infrastrukture u funkciji obalnog linijskog pomorskog prometa' u okviru Operativnog programa 'Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.', Prioritetne osi 7. 'Povezanost i mobilnost', Investicijskog prioriteta 7ii 'Razvoj i unapređenje prometnih sustava prihvatljivih za okoliš (uključujući one s niskom razinom buke) i prometni sustavi sa niskim emisijama CO2, uključujući unutarnje plovne putove i pomorski prijevoz, luke, multimodalne veze i aerodromsku infrastrukturu, radi promicanja održive regionalne i lokalne mobilnosti, Specifičnog cilja 7iil „Poboljšanje dostupnosti naseljenih otoka za njihove stanovnike'.
Nakon provedenog postupka odabira odabran je projekt 'Rekonstrukcija - dogradnja Obale kneza Domagoja I i II u Gradskoj luci Split' prijavitelja Lučka uprava Split te je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture donio 'Odluku o financiranju'.
Luka Split je najveća hrvatska putnička luka i 22. putnička luka u Europskoj uniji. Promet putnika u luci Split u 2019. godini od 5,6 milijuna putnika tri i pol puta je veći od prometa koji je ostvaren prije dvadeset godina. Promet od 830 tisuća vozila u 2019. godini veći je dva i pol puta nego prije dvadeset godina. Prometne gužve u bazenu Gradska luka i u središtu grada Splita prerasli su u glavne faktore koji ograničavaju razvoj luke Split ali i grada Splita te srednjodalmatinskih otoka.
I do sada je rast putničkog prometa pratila odgovarajuća dinamika ulaganja u luku kao odgovor a potrebe putnika, građana Splita i Splitsko-dalmatinske županije, te našeg gospodarstva.
Udvostručenjem operativnih površina u bazenu Gradska luka kao najvažnijem putničkom bazenu s oko 23.000 m2 na oko 43.000 m2 omogućeno je nesmetano funkcioniranje luke bez obzira na povećanje prometa te unaprjeđenje kvalitete usluga. Nije se izvodila sveobuhvatna rekonstrukcija putničkog dijela luke već se lučka infrastruktura modularno prilagođavala potrebama.
Nakon oporavka od epidemije očekujemo da će se prometni pokazatelji uz odgovarajuća ulaganja vrlo brzo vratiti na predepidemijsku razinu i nastaviti rasti dosadašnjom dinamikom, koja je proteklih godina iznosila oko pet posto godišnje. Naime, putnički promet u luci Split generiran je prije svega potrebama 44 tisuće stanovnika srednjodalmatinskih otoka, u što su uključene i potrebe turističkog i drugih sektora na tim otocima.
S obzirom na izazove povezane s značajnim porastom putničkog prometa, provedba novih projekata je nužna za kvalitetno funkcioniranje luke, kao i za održivi razvoj grada Splita i susjednih gradova i općina, poglavito srednjodalmatinskih otoka.
Projekti Lučke uprave Split Prvi u nizu novih projekata kojima Lučka uprava Split u suradnji s Vladom Republike Hrvatske i Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, Središnje agencije za financiranje i ugovaranje, Županijom Splitsko-dalmatinskom i Gradom Splitom, odgovara na navedene izazove je 'Rekonstrukcija – dogradnja Obale kneza Domagoja I i II u Gradskoj luci Split'.
Projekt je planiran kao prva faza projekta 'Rekonstrukcija i proširenje Gata sv. Petra u Gradskoj luci Split'.
Osim toga, projektom 'Rekonstrukcija i proširenje Sjeverne luke na području Vranjičkosolinskog bazena pod upravom Lučke uprave Split' omogućit će se prebacivanje teretnih kamiona za opskrbu otoka na novoizgrađenu infrastrukturu u Vranjičko-solinskom bazenu.