PONEDJELJAK Marendić
Bivši šef splitske policije Slobodan Marendić, jedan evidentno moralan i častan čovjek koji je dao ostavku nakon dviju nepodopština njegovih dvaju sinova, ima novi posao. Postao je savjetnik ministra unutarnjih poslova i, ne lažimo se, kandidat za samog ministra. Prije ili kasnije.
Kako nam je objašnjeno, Marendić dotad neće samo sjediti nego će imati i konkretne zadatke, i to redom: 'pratiti, izučavati i analizirati stanje i pojave iz djelokruga rada policije, predlagati mjere za rješavanje sistemskih pitanja, pružati savjete i stručnu pomoć državnim dužnosnicima u rješavanju složenih pitanja iz djelokruga rada policije, neposredno izvršavati određene zadatke koje mu povjeri ministar'. Mašala.
Bit će zanimljivo promatrati nastavak Marendićeve karijere jer je izvjesno da neće do kraja svog profesionalnog vijeka okajavati greške koje on osobno nije počinio, jednom će valjda nastupiti autorehabilitacija, no i dotad će se on imati čime zabavljati.
Baš nas zanima hoće li, recimo, ministru predložiti da policajci na svojim odorama nose kamere, pa da više nemamo nedoumica kod njihovih intervencija - s jedne strane ozbiljne sumnje u često prekoračenje ovlasti i nepotrebnu upotrebu sile, a s druge strane (također česta) objašnjenja da su sami policajci zapravo meta i žrtve napada. I sam Marendić se, uostalom, kao šef splitske policije zalagao za ovaj iskorak.
Pa evo besplatnog savjeta novom savjetniku.
UTORAK Prkić
Bivši gradski i sadašnji županijski vijećnik Jakov Prkić i dalje je poprilično fokusiran isključivo na grad, ali recept za izazivanje pažnje u javnosti već godinama ne mijenja pa se to nekako… Ofucalo.
Ovog tjedna Prkić je tako domislio izrugati se zabrani ispijanja alkohola u staroj gradskoj jezgri, premda smatra da se zapravo radi o 'odluci s plemenitom namjerom', pa se na primjeru vrha Marmontove ulice zapitao zašto odluka o staroj gradskoj jezgri vrijedi samo za staru gradsku jezgru.
Kao da se uvijek, gdje god da tu granicu pomakneš, s njene druge strane i preko puta neće naći kakva klupa.
Zapravo je nejasno što je Prkić želio postići ako mu cilj nije bio samo objaviti relativno nemaštovit video u kojemu se s limenkom pića u ruci - i to on, zakleti antialkoholičar! - prebacuje s jednog mjesta na drugo. Ili ukoliko nije odlučio priključiti se općem trendu zagušivanja javnog prostora bezvezarijama, katkad i najobičnijim lažnim vijestima, kako bi se stvorila kakofonija u kojoj više nitko ništa bitno ne percipira.
Ako će nas pitati - evo i njemu jedan besplatan savjet - bolna točka ove gradske vlasti jest odvoz otpada koji ozbiljno šteka, a to su bogme i gradske prometnice na kojima asfalt puno brže propada nego što se obnavlja.
Uh, koliko bi se videa tu moglo snimiti…
SRIJEDA Most
…ali samo da ih HDZ, eto i njima jedan savjet, ne krene snimati.
Jer upravo ova stranka i njena vlada, imenom i prezimenom, apsolutni su krivci za potpunu prometnu blokadu drugog najvećeg grada u državi i njegovo sustavno višegodišnje zlostavljanje - bilo šarenim obećanjima koja se nikada ne ostvare, bilo očitim zaobilaženjem Splita i okolice kod bilo kakvih ozbiljnih investicija.
Puljak možda može i mora malo bolje krpati asfalt i preurediti kakvu gradsku ulicu, to uostalom spada u osnovni opis njegova posla, ali gdje god se okreneš i sukno i škare su zapravo kod države.
Koju često nije briga, a još češće planski i namjerno izbjegava miješati se u svoj posao.
Ovog tjedna Hrvatske ceste ipak su nam podarile maritimnu studiju budućeg mosta između Splita i Kaštela, zapravo prvi dokument projekta koji je po njihovim vlastitim planovima i obećanjima već trebao biti skoro pa dovršen. Ukazao nam se i šef Hrvatskih cesta Josip Škorić - valjda po političkoj direktivi kako bi na terenu pokušao sanirati štetu koju po vladajuću partiju proizvodi svaki prometni čep, jer su valjda i politički najnepismeniji napokon shvatili o čemu je ovdje riječ.
Ukazao se Škorić u Splitu i dao nam do znanja da ni most za Kaštela, a bogme ni brza cesta do Omiša, sasvim sigurno neće biti gotovo prije 2030. godine. Čestitamo, desetljeća nerada na 'strateškim državnim projektima' dolaze im na naplatu.
Sada valjda i oni znaju da im vozači u kolonama koje se od Splita radijalno protežu prema Omišu, Sinju i Trogiru skidaju sve po spisku.
Njima, HDZ-u.
ČETVRTAK Izazov
U vladajućoj stranci navodno su se ozbiljno uskomešali oko splitskih prometnih problema, jer su svjesni da im oni počinju činiti ozbiljnu političku štetu, pa sada nastoje koliko-toliko sanirati situaciju i do lokalnih izbora barem stvoriti privid da nekog vraga rade. Zato neobična prezentacija mosta do Kaštela u usred Splita - na koju, zanimljivo, nisu bili pozvani gradonačelnici ni Splita ni Kaštela - a zato i sporadično plasiranje nebitnih informacija o izdanim lokacijskim dozvolama i 'samo što nije' počecima radova.
Jer rokove smo, ponavljamo, već čuli od šefa Hrvatskih cesta Škorića i vrlo su depresivni.
A baš u pravom trenutku Vladi i Hrvatskim cestama stiže jedan lijepi izazov: iz Banovine su objavili da je napokon završen skoro pa dvogodišnji brainstorming oko rješenja za promet u gradskoj luci i da ga u ponedjeljak nose na stol ministru Olegu Butkoviću.
Za odčepljivanje luke, kažu, više ne treba čekati izmjene GUP-a, bogme ni druge procedure, pa su i ovdje i sukno i škare definitivno u državnim rukama. Sve joj je u rukama, treba tek uhvatiti za vrat Hrvatske željeznice koje moraju skratiti one svoje besmislene perone na kolodvoru, što su odavno obećale učiniti, te Hrvatske ceste da naruče glavni projekt i napokon krenu graditi ceste.
Bogme i oni su to obećali, doduše onda kada su znali da imaju izliku za vlastiti nerad.
PETAK Šuta
Lokalni izbori više nisu tako daleko, a šef splitskog HDZ-a Tomislav Šuta kao da se trudi na vrijeme počiniti politički harakiri. Drugog razumnog objašnjenja za Šutinu ovotjednu egzibiciju naprosto nema.
'Državna revizija je nedvojbeno utvrdila kako je Grad Split uplatio na račun stranke Centar 26.500 kuna više od onoga što im je pripadalo, čime je Puljak praktički sam sebi na štetu građana Splita isplatio 26.500 kuna', senzacionalno se oglasio HDZ-ov današnji saborski zastupnik i navodni Puljkov izazivač na idućim izborima za gradonačelnika.
Uskoro je grubo demantiran jer se pokazalo da Puljak ništa nije isplatio sebi, dapače, upravo u vrijeme bivšeg HDZ-ovog gradonačelnika političkim strankama isplaćeni su uobičajeni i zakonom predviđeni iznosi, pa i za taj travanj 2021. godine u kojemu je Gradsko vijeće postojalo samo na pola mjeseca.
Šuti nije bilo dovoljno da su ga poklopili, valjda je čovjek tražio još batina, pa je mazohistički sazvao konferenciju za novinare na kojoj se ukopao još dublje, gotovo do središta Zemlje. Em nije imao pojma kada je uopće gradska vlast te 2021. godine smijenjena, em je tvrdio da Puljkova vlast nije promijenila praksu isplate političkim strankama - a jest, već godinu dana kasnije - em je tvrdio da je te famozne 2021. godine iznos za cijeli umjesto za pola mjeseca uplaćen samo stranci Centar - a nije nego baš svima, pa i njegovom HDZ-u.
Šutino tvrdoglavo inzistiranje na tezama koje su se dokazale potpuno netočnima, i to na temi koja je zapravo bezvezna, bilo je zbilja neugodno za gledati i slušati - dok je njegovo odbijanje da prizna grešku već pomalo zabrinjavajuće.
Jer ako je već želio ispasti frajer mogao je kazati da, eto, ovaj put nije bio u pravu - ali postaviti pitanje na što je Puljkova stranka te izborne godine potrošila 70 tisuća kuna deklariranih samo kao 'hrana i piće'. Premda je i to zapravo bezveze jer je njegov vlastiti HDZ potrošio pet puta više novca samo za - cvijeće.
No dobro, nadamo se da je Tomislav Šuta shvatio što mu je činiti, barem ako ima ozbiljne ambicije u lokalnoj politici.
Idući put treba se puno bolje pripremiti.
SUBOTA Zakon
Isti taj Tomislav Šuta, sada je poprilično izvjesno, uspio je kod gazde Plenkovića izlobirati jednu malu promjenu Zakona o cestama koja će valjda omogućiti velikim gradovima da brže i efikasnije izvlašćuju zemljište za gradnju svojih cesta, odnosno dati im alate koje sama država ima već godinama, čime bi se radikalno promijenila sumorna situacija oko gradnje gradske infrastrukture.
Radi se o malom sistemskom potezu koji je, sjećamo se, zagovarao još Andro Krstulović Opara, no vrlo brzo je ušutkan. Isto su prije dvije godine tražili i gradonačelnici četiri najveća hrvatska grada, pa su efektno ignorirani.
Izbori očito čine čuda i dokazuju da se tek pod političkim pritiskom i iz političkih motiva katkad može donijeti i smislena odluka, no svejedno hvala Tomislavu Šuti.
NEDJELJA Hello
Da ne bismo ostali uskraćeni za tjednu dozu bizarnosti pobrinula se predsjednica kotara Šine Marina Kovačević, koja je teatralno objavila da je baš ona zaslužna za promjenu Zakona o cestama jer je Vlada, eto, reagirala upravo na njene vapaje za dovršetak Vukovarske ulice. Upravo te i nijedne druge.
Ali još bizarnija je reakcija potpredsjednika splitskog HDZ-a Ivice Budimira koji je službeno, ali u poprilično neartikuliranom i uličnom tonu, šefici Šina odgovorio s 'Hello', pa onda u svom priopćenju još uskliknuo 'A koja legenda'.
Vrhunac je svakako njegov poziv Marini Kovačević da 'Kad je tako moćna dogovori nam, please, most do Kaštela'.
Em je izvan svakih standarda političke komunikacije, em je i sadržajno Budimir potpuno otklizao. I on treba naučiti: kada je riječ o cestama, pa i famoznom mostu, HDZ-ovci najmanje godinu do dvije trebaju raditi i šutjeti.