Ne samo cijeli tjedan, nego i cijela godina, pa i cijeli mandat ove splitske gradske vlasti simbolično su stali u jednu jedinu odluku. Upravno vijeće Kinoteke 'Zlatna vrata', sastavljeno po koalicijskoj formuli iz dogovora HDZ-a i HGS-a mahom od ljudi koji sa samom kulturom velike veze baš i nemaju, odlučilo je da tu instituciju više neće voditi Tamara Visković. Umjesto nje, na očigledno fingiranom natječaju odabran je stanoviti Ivo Uglešić, inače profesor povijesti koji se predstavio kao 'obični član HDZ-a', a u prvom javnom nastupu dao je do znanja i da u najmanju ruku ne vlada materijom kojom bi na novom radnom mjestu trebao vladati.
Ali je, eto, 'obični član HDZ-a'. Valjda za razliku od onih 'neobičnih'.
Tamari Visković ovo nije prvi politički udar: sjetit ćemo se da je nešto slično preživjela u doba Ive Baldasara, no on je bio slab gradonačelnik bez stvarnog zaleđa u vlastitoj stranci ili u Gradskom vijeću, pa je odluke sličnog tipa uspijevao provesti mahom jedino u prvoj godini mandata. Sada se, pak, na nju namjerio Petar Škorić, glavni gradski kadrovik i znatno jači igrač koji više ne glumi političku korektnost niti skriva političku trgovinu, pa u ime stranke grabi i harači gdje god su kolektivno uspjeli pustiti pipke. Respektabilnu gradsku kulturnu instituciju HDZ je preuzeo po receptu sličnom onome u Hrvatskom narodnom kazalištu, gdje za funkciju intendanta također nikakvu ulogu nije igrala stručnost ili vizija, odnosno program. Njihov kandidat Srećko Šestan, naime, nikada ga nije javno predstavio, niti je bio dovoljno pristojan preuzeti natječajnu dokumentaciju i dati do znanja da je barem svjestan u što se upušta i koliki će mu dugovi visjeti nad glavom.
Ali, eto, i on je 'obični član' HDZ-a.
Sve to prolazi pored gradonačelnika Andre Krstulovića Opare, gradonačelnika koji naočigled gubi stvarni utjecaj u gradu i kojemu preostaje tek praviti se blesav, pa se opravdavati da 'nema ingerencije' u ovakvim slučajevima i prebacivati lopticu na Gradsko vijeće, odnosno građanima poručivati da su dobili ono za što su glasali. Teoretski to jest točno, ali u praksi nas nimalo ne zanima: upravo Krstulović Opara nastupio je na izborima prodajući nam priču o umivenom HDZ-u i sada je došlo vrijeme da skupa s njim kusamo tu kašu.
I upravo on prošlog tjedna teatralno je najavio da će se direktori gradskih poduzeća ubuduće birati na javnim natječajima, odnosno da će 'dokinuti političko kadroviranje', što u ovim okolnostima izgleda kao dodatno ruganje sa zdravim razumom i nevješt pokušaj saniranja štete od skandaloznog izbora u 'Zlatnim vratima'. To mu, nažalost, više ne prolazi.
Dosadašnjoj ravnateljici Tamari Visković odvjetnik ne treba, no ipak vrijedi kazati da se radi o uspješnoj menadžerici u kulturi koja je u zadnjih nekoliko godina ovu važnu gradsku instituciju digla za nekoliko razina, otvorila prema javnosti, uredila u financijskom i programskom aspektu, usmjerila prema neproračunskim izvorima novca i na koncu povezala s drugim važnim splitskim simbolom - Festivalom mediteranskog filma. Na toj liniji i uz veliku asistenciju iz Banovine - ali onog njenog dijela kojim (još uvijek) upravlja Andro Krstulović Opara - ljetno kino na Bačvicama prešlo je na upravljanje Kinoteci i tako spašeno od promjene namjene i potpune komercijalizacije.
Odnosno, barem smo se nadali da je tako. Nećemo biti toliko hrabri pa spekulirati da je instaliranje HDZ-ovog profesora povijesti na mjesto ravnatelja uvod u promjenu kursa na Bačvicama, makar treba držati jedno oko na tom vrijednom komadiću zemljišta; ne, i ovako bestidno političko kadroviranje i ruganje s institutom javnog natječaja za skandal je dovoljno. Tamara Visković sasvim sigurno nije pretplaćena na fotelju ravnateljice i njen odlazak po isteku mandata svakako nije nezamisliv i ne predstavlja smak svijeta - na koncu, ona će se vjerojatno snaći - no problem je način na koji je to izvedeno i politika koja više ni ne skriva da joj je primarni interes osvajanje institucija pod svaku cijenu i svim mogućim dostupnim metodama.
A gradonačelnika Andru Krstulovića Oparu, pak, pored toga muči još nekoliko briga: em su mu Škorić i njegova ekipa pokazali da su stvarni gazde u gradu, em su efektno demantirali njegova isprazna obećanja o stručnosti ispred partijske iskaznice, em su to napravili na osobi s kojom je dosad sjajno surađivao i kovao velike planove.
Povrh svega, simbolički je možda najvažniji podatak da je Tamara Visković bila gradska 'ministrica kulture' prije točno deset godina, kada su u vrlo kratkom roku realizirane brojne goleme investicije i kada je u ovom segmentu Split zbilja vrlo uspješno iskoristio famoznu 'vertikalu' vlasti, odnosno kada je kod premijera Ive Sanadera uspješno probudio sentiment prema rodnoj grudi i naklonost prema ulaganjima u kulturi. Bilo je to doba gradonačelnika Zvonimira Puljića, u kojega se Andro Krstulović Opara danas zaklinje na redovnoj bazi, pa čak i najavljuje da će postupiti poput njega i dati ostavku usred mandata ukoliko bude stavljen pred zid ili se od njega bude tražilo donositi odluke s kojima se intimno ne slaže.
Pa, ako nas nije lagao, čini nam se da je došao taj trenutak.