Financijske injekcije iz fondova Europske unije povoljno se održavaju kako na tvrtke tako i na zajednicu u kojoj djeluju. Izvrstan je primjer za to Premis, iznimno uspješna makarska obiteljska tvornica sladoleda s tradicijom dugačkom više od tri desetljeća i strašću prema inovacijama.
Tvornicu je, napomenimo, još 1992. osnovao Miroslav Premeru. Danas, pak, poslovanje vode njegovi sinovi Silvio, Toni i Zoran Premeru.
'Nismo zadovoljni samo s 'običnim' sladoledom - stalno istražujemo nove okuse, teksture i načine proizvodnje kako bismo stvorili nezaboravne doživljaje za naše kupce. Vjerujemo u snagu timskog rada i partnerskih odnosa, što nam je omogućilo kontinuirani rast od preko 20%. U Premisu smo ponosni na kvalitetu naših proizvoda i doprinos razvoju slastičarstva u Hrvatskoj', istaknuo je Zoran Premeru.
Za unapređenje poslovanja u tvrtki su koristili i EU sredstva, i to kroz više projekata. Prvi, 'Sladoledna premija iz Premisa', financiran iz e-impulsa, vrijedan 512.222,70 kn (50% bespovratnih sredstava), omogućio je modernizaciju proizvodnje, jačanje kapaciteta djelatnika i sudjelovanje na sajmovima.
Nakon toga realizirali su četiri EU projekta: tri iz Europskog fonda za regionalni razvoj i jedan iz NPOO-a. Projekt 'Jačanje konkurentnosti kroz ulaganje u proizvodne kapacitete' (2.932.249 kn, 1.099.600 kn bespovratno) omogućio je proširenje kapaciteta i nabavu opreme za jedinstvenu proizvodnu liniju. Projekt 'Premis sladoledi na EU tržištu' (285.350,88 kn, 84% bespovratno) jačao je inozemno poslovanje kroz nastupe na međunarodnim sajmovima. Projekt 'Klikom do sladoleda' (162.867,55 kn, 65% bespovratno) modernizirao je poslovne procese unutar svih odjela i poboljšao učinkovitost primjenom IKT-a. Trenutačno provode projekt 'DigitALL Premis' (586.422,03 kn, 60% bespovratno), kojim uvode suvremena digitalna rješenja za unapređenje poslovanja i digitalnih vještina.
EU sredstva, naglasio je Zoran Premeru, bila su ključna za transformaciju tvrtke; omogućila su razvoj poslovanja u više smjerova. Iznio je konkretne benefite koje su ostvarili.
Foto: Albert Kazi
'Uključuju ponajprije modernizaciju proizvodnih procesa i proširenje kapaciteta. Na primjer, kroz projekte poput 'Sladoledna premija iz Premisa' i 'Jačanje konkurentnosti kroz ulaganje u proizvodne kapacitete' uložili smo u nabavu moderne opreme i strojeva, što je rezultiralo značajnim poboljšanjem proizvodne efikasnosti. Konkretno, uvođenjem nove linije za proizvodnju kadica od 5 litara za sladoled odgovorili smo na rastuću potražnju na tržištu, dok je dodatno proširenje skladišnih prostora omogućilo bolje upravljanje zalihama i brže ispunjenje narudžbi. Dalje, povećanje konkurentnosti na domaćem i inozemnom tržištu kroz projekt 'Premis sladoledi na EU tržištu' omogućio nam je sudjelovanje na ključnim međunarodnim sajmovima, čime smo proširili bazu klijenata u inozemstvu i otvorili nove izvozne kanale - a konkretan su rezultat toga veći prihodi iz inozemne prodaje te jačanje naše prisutnosti na stranim tržištima.
Projekti su doprinijeli i unapređenju poslovnih procesa primjenom novih tehnologija - na primjer, u sklopu projekta 'Klikom do sladoleda' modernizirali smo informatičku infrastrukturu nabavom novog hardvera i softvera, što je unaprijedilo organizaciju unutar svih odjela tvrtke. Primjena IKT rješenja omogućila je efikasnije praćenje poslovnih procesa, smanjenje administrativnih troškova i bolju analizu podataka za donošenje poslovnih odluka. Još je konkretniji benefit EU projekta digitalizacija poslovanja - naime, kroz projekt 'DigitALL Premis', koji je trenutačno u provedbi, uveli smo digitalna rješenja u svakodnevno poslovanje. Implementirani su napredni digitalni alati koji će optimizirati procese poput proizvodnje, prodaje i upravljanja zalihama, dok edukacija zaposlenika o korištenju novih tehnologija povećava njihov doprinos učinkovitosti tvrtke.
Svi projekti donijeli su konkretne benefite na jačanje ljudskih kapaciteta tvrtke. Ulaganjem u edukaciju i usavršavanjem zaposlenika kroz razne projekte ojačali smo njihove stručne kompetencije, što je posebno važno u segmentima proizvodnje, prodaje i digitalnog poslovanja, čime smo osigurali bolje iskorištavanje novih tehnologija i opreme. Zahvaljujući EU sredstvima, tvrtka je ne samo modernizirala operativne aspekte, već i postala otpornija na tržišne izazove, što se ogleda u povećanoj produktivnosti, jačanju tržišne pozicije te otvaranju novih poslovnih prilika na domaćem i stranom tržištu', pojasnio je naš sugovornik.
Potvrdio nam i je kako planiraju nastaviti koristiti prilike koje nude EU natječaji kako bi dodatno unaprijedili poslovanje i odgovorili na sve zahtjevnije potrebe tržišta. Fokus im je uvijek na inovacijama, odnosno razvoju novih proizvoda, pri čemu u posljednje vrijeme razvijaju zelene inovativne prakse. Nadaju se, stoga, kako će za takve planove iskoristiti dostupna EU sredstva.
Otkrio nam je i kako su tijekom apliciranja projekata na natječaje nailazili na brojne izazove. No uspješno su ih i prevladavali, ovisno po području ulaganja, odnosno samog projekta. Predstavio je ujedno najveće od njih.
'Svaka prijava vrlo je kompleksna osobito u dijelu administrativnih procedura, u većini slučajeva izuzetna je pažnja na detaljima i preciznosti u pripremi dokumentacije. Velik je izazov uskladiti inovativna rješenja koja su kreirana točno prema potrebama naše tvrtke sa specifičnim uvjetima samog natječaja i prilagodbi čitave dokumentacije strogim zahtjevima EU standarda. Proces prijave je često dugotrajan i zahtjeva značajne interne resurse, što je u početku bilo izazovno za našu tvrtku s obzirom na tadašnji manjak administrativnog kadra. Usklađivanje operativnih potreba s rokovima za prijavu nije bilo jednostavno uz redovno poslovanje.
Dalje, izazove predstavlja i dinamičnost pravila i smjernica kao i različito tumačenje propisa i uvjeta natječaja, što zahtjeva stalno praćenje i prilagodbu one inicijalne, početne ideje. Za sve poduzetnike mislim da je najveći izazov osiguravanje vlastitih sredstava za sufinanciranje projekta, osobito kod velikih investicija, stoga je kvalitetna i pravovremena priprema kao i samo planiranje projekata od iznimne važnosti.
Prvi projekt odradili smo samostalno te smo tu naučili razumjeti čitav proces i stekli vrijedno iskustvo. Međutim za složenije projekte kod prijave i provedbe imali smo pomoć - konzultanta na jednom i razvojne agencije na ostalima', ispričao nam je.
Referirao se potom i na samu provedbu te na izvještavanje nakon što su im odobrena sredstva. Ukazao je na specifične prepreke.
'U samom početku, na prvom projektu dok se nismo svi upoznali sa specifičnostima same provedbe i kompleksnosti administracije, imali smo manjih poteškoća. Naime, EU projekt kroz svaku fazu provedbe - od procedura nabave, preko isporuke i računovodstvenih procesa, do praćenja rokova aktivnosti i izvještavanja - iziskuje pomno planiranje i učenje svih tih procedura. Sve te izazove uspješno smo prebrodili s obzirom na to da smo s jedne strane razvili tim unutar tvrtke koji se educirao, a s druge strane za stručne aspekte poput nabave i izvještavanja angažirali vanjske suradnike. Iako zahtjevno, iskustvo u provedbi ojačalo je naše kompetencije i omogućilo još uspješnije planiranje u realizaciji budućih projekata', konstatirao je Premeru.
Pojasnio nam je i kako su osigurali usklađenost projekta s kriterijima koje postavlja Europska unija, odnosno zašto su morali prilagoditi ili promijeniti neke aspekte projekata tijekom njegova razvoja zbog specifičnih uvjeta financiranja.
'Prije objave samog natječaja, već u njegovoj najavi, uvijek imamo spremnu ideju i projekt. Međutim po objavi natječaja često dolazi do izmjena u uvjetima i zahtjevima koje postavlja, što zahtijeva dodatnu prilagodbu i usklađivanje naše ideje s novim smjernicama. Ponekad je potrebno toliko značajno modificirati projekt da se gubi izvorni koncept, što može dovesti do odustajanja od prijave.
Kompleksnost EU natječaja nije ograničena samo na usklađivanje elemenata projekta s formalnim zahtjevima prijave. Ključni izazov leži u postizanju konkretnih i mjerljivih rezultata kao što su unaprijed definirani pokazatelji koje projekt mora ispuniti nakon realizacije i određenog razdoblja. Ti pokazatelji često uključuju ciljeve kao što su porast zaposlenosti određenog broja ljudi, ostvarivanje značajnih ušteda energije, povećanje prihoda od prodaje ili drugih poslovnih aktivnosti. Poseban izazov je činjenica da se ovi rezultati ne mjere odmah nakon završetka projekta, već u određenom roku, primjerice godinu dana kasnije.
Ovo nameće dodatnu odgovornost i oprez prilikom izrade same prijave projekta. Ako su ciljevi nerealno postavljeni, riskiramo neispunjavanje obveza, što može rezultirati financijskim posljedicama ili gubitkom povjerenja institucija koje financiraju projekt. Stoga smo kod definiranja rezultata i ciljnih vrijednosti vrlo oprezni. Analiziramo početne uvjete i pažljivo procjenjujemo realne mogućnosti kako bismo osigurali da je projekt održiv i da možemo ispuniti ono što smo obećali u prijavi. Naš pristup uvijek je usmjeren na postavljanje realnih ciljeva u skladu s raspoloživim resursima i stvarnim mogućnostima', naveo je.
Svakako, stava je kako EU projekti igraju doista važnu ulogu ne samo za razvoj Premisa, već i Dalmacije, šire regije i cijele države. U tom je kontekstu naznačio kako je njihov fokus na financiranju inovativnih ideja koje potiču gospodarski rast, modernizaciju infrastrukture i održivi razvoj. Ponudio je i korisne savjete drugim tvrtkama koje se premišljaju oko apliciranja.
'U Dalmaciji, koja ima ogroman potencijal u turizmu, poljoprivredi, obnovljivim izvorima energije i digitalizaciji, EU projekti često su jedini način da se neke velike ideje ostvare jer lokalni resursi za to jednostavno nisu dovoljni. Za Premis, na temelju dosadašnjeg uspjeha, EU projekti prilika su da inoviramo, unaprijedimo svoje poslovanje, uvedemo nove tehnologije i proširimo ponudu. Osim toga, otvaraju vrata za suradnju s drugim poduzećima i institucijama, što je neprocjenjivo za dugoročni uspjeh. Takvi projekti potiču nas da strateški planiramo, pratimo tržišne trendove i konstantno učimo kako bismo ostali korak ispred.
Svima koji razmišljaju o prijavi na EU fondove savjetovao bih ponajprije da dobro prouče uvjete natječaja - svaki ima svoje specifične kriterije i ciljeve. Također, potrebno je unaprijed se pripremiti. Već prije nego što natječaj bude objavljen, potrebno je imati spremnu ideju i definirane aktivnosti. Kod definiranja ciljeva potrebno je biti što realniji - obećati samo ono što se zaista može ispuniti. I još jedan savjet za kraj - obavezno angažirati nekoga tko ima iskustva s EU projektima. Dobar stručnjak može napraviti ogromnu razliku, posebno kad dođe do složenih faza provedbe. Na kraju, uz dobru pripremu, jasnu viziju i malo strpljenja, EU projekti zaista mogu biti fantastičan alat za rast i razvoj - kako za poduzetnike tako i za cijelu zajednicu', zaključio je Zoran Premeru.