Hrvatski turizam obara rekorde u prvom dijelu 2023. godine, što je odlična vijest za sve djelatnosti povezane s najvažnijom gospodarskom granom u zemlji. Osim hotelijera, ugostitelja i iznajmljivača, u svom dijelu kolača uživaju i taksi prijevoznici, odnosno partner vozači Ubera koji bilježe odličan početak sezone. Samo prošli mjesec upisali su porast broja vožnji za više od 60 posto u odnosu na lipanj 2022. godine, s time da su se odlične statistike prelile i u srpanj, posebice u Splitu gdje je Uber zahvaljujući Ultra Europe upisao skoro 40 posto više vožnji u odnosu na vikend prije festivala.
Odlične rezultate potvrdila nam je Morena Šimatić, generalna menadžerica Ubera u Hrvatskoj, s kojom smo pričali o aktualnoj turističkoj sezoni, broju vozača na obali i novim izmjenama Zakona o radu.
U prvoj polovici 2023. u Hrvatskoj je zabilježen rekordan broj turista, je li povećan broj dolazaka utjecao i na porast broja vožnji putem Uber platforme?
- Ako je suditi prema trenutnim podacima, Uber očekuje rekordna godina u Hrvatskoj - u posljednja tri mjeseca bilježimo iznimni rast broja vožnji na obali i u Zagrebu u odnosu na isto razdoblje lani. Štoviše, samo smo u lipnju imali porast veći od 60 posto u odnosu na lipanj 2022. godine, čime je Uber još jednom potvrdio svoju ulogu u turističkom proizvodu kao jedna od omiljenih opcija prijevoza turista.
Jedan od važnih faktora u poslovanju taksista su svakako festivali, pogotovo Ultra Europe u Splitu. Jesu li Uberovi partner vozači imali ove godine pune ruke posla?
- Strani su gosti mahom već dobro upoznati s korištenjem Ubera koji koriste kod kuće, pa se nerijetko odlučuju upravo na nas kada posjete Hrvatsku. S obzirom na to da je ovogodišnju Ultru posjetilo više od 140.000 posjetitelja iz 143 zemlje svijeta, jasno je da veliki broj ljudi odabrao Uber za svoje prijevozno sredstvo tijekom posjeta Splitu, što nam potvrđuju i rekordni podaci. U samo tri dana trajanja festivala, Uber je zabilježio 40 posto više vožnji u odnosu na prošlu godinu, s time da je u to vrijeme u Splitu bilo čak 37 posto više vozača nego lani.
Tijekom Ultre, ali i prvog dijela sezone, mogli smo dosta čitati o visokim cijenama vožnje taksija, zašto te cijene idu u nebo?
- U određenim razdobljima potražnja za vožnjama postaje prevelika, a broj dostupnih vozila nije dovoljan za zadovoljenje potražnje. Spomenuti fenomen je posebno izražen tijekom izvanrednih događanja kao što je Ultra Europe jer veliki broj osoba u isto vrijeme treba vožnju. U slučajevima visoke potražnje, dolazi do povećanja cijena te se time veći broj vozača odlučuje na rad, pa tako osiguravamo da svi ljudi dobiju vožnju. Ključno za naglasiti je da Uberova aplikacija svakom putniku prije prihvaćanja vožnje ispisuje cijenu i tu vas nitko ne može prevariti. Znate koliko će vožnja koštati i samim time neće doći do neugodnih iznenađenja.
Imate li trenutno dovoljno vozača s obzirom na povećani obujam posla?
- Drago mi je da mogu reći da trenutno imamo uravnotežen omjer ponude i potražnje. Već tradicionalno, velika potražnja za prijevozom na obali uzrokovala je transfer dijela vozača u područja gdje je potreba za prijevozom nešto veća, što nam potvrđuju i podaci - broj vožnji na obali porastao je za 40 posto u odnosu na 2022. Prema tome, osim vozača iz Splita te obale, i ove su godine na ljetnu sezonu došli vozači iz kontinentalnih dijelova Hrvatske. Isti trend možemo vidjeti i za vrijeme Adventa u Zagrebu kada dio vozača iz priobalnih mjesta odlazi voziti u hrvatsku metropolu. I jedna i druga situacija su samo dokaz kako potražnja itekako postoji te kako se isplati voziti putem Uber platforme.
Prema pričama iz Dubrovnika, tamo čak ima previše taksista koji stvaraju prevelike gužve čekajući vožnje na cestama?
- Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture nedavno je objavilo da je u cijeloj Hrvatskoj u prometu oko 5000 taksi vozila, a prema našim podacima većina je aktivna u Zagrebu. Mislimo da je realnija procjena o ukupno 1000 taksi vozila na ulicama Dubrovnika. I studija koju je 2019. usred ljetne sezone proveo Fakultet prometnih znanosti iz Zagreba pokazala je da većinu prometa na ulicama Dubrovnika čine privatni automobili građana, a taksija je značajno manje, a i većinom imaju dubrovačke registarske pločice.
Kao što sam već istaknula, prema podacima platforme, ali i na temelju svakodnevnog razgovara s vozačima, trenutno imamo uravnotežen omjer ponude i potražnje. To znači da vozači koji koriste Uber platformu primaju zahtjeve za vožnju na svakodnevnoj bazi, što njima osigurava solidan i stabilan prinos, a putnicima siguran alternativan oblik mobilnosti. No, kako bismo dodatno olakšali pritisak na lokalnu zajednicu, više nije moguće naručiti Uber na samim Pilama, nego smo mjesto ukrcaja u aplikaciji pomaknuli 50 metara dalje, što je pomoglo protočnosti prometa na toj lokaciji.
U Europi sve više lokalnih taksista dolazi na Uber platformu, je li isti trend vidljiv i u Hrvatskoj?
- Sve više tradicionalnih taksi vozača uviđa benefite fleksibilnijih uvjeta rada i inovativne platforme te se odlučuje na korištenje Uber platforme kako bi pojačali svoj osobni budžet. U isto vrijeme, sami korisnici su se naviknuli na mogućnost naručivanja vožnje putem aplikacije te na pogodnost da unaprijed znaju cijenu vožnje. Od spomenutih se benefita ne žele odvojiti zbog čega prednost daju digitalnim uslugama kao što je Uber. To se posebice odnosi na turiste koji u stranoj državi odabiru brend kojem vjeruju, odnosno digitalnu platformu gdje znaju da će dobiti sigurnu i pouzdanu uslugu te transparentno vidjeti sve pojedinosti same usluge.
Kako će na Uber partner vozače utjecati nove izmjene Zakona o radu koje na snagu stupaju 1. siječnja 2024. godine?
- Uber je zadovoljan planiranim izmjenama i dijalogom koji su digitalne platforme uspostavile s Ministarstvom rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike. Očekujemo kako će Uberovi partneri vozači očuvati mogućnost stvaranja fleksibilnog radnog rasporeda, koja im je iznimno važna. Hrvatska regulira ovo područje među prvima u Europi i nadamo se kako će i u ostalim državama zakonodavci prihvatiti činjenicu da su sloboda i fleksibilnost, pogotovo kad je riječ o radnom vremenu i mjestu obavljanja posla, najvažnija prednost rada preko Ubera. Ovdje je važno napomenuti kako se za Uberove partnere vozače ne mijenja puno toga, jer su oni već svi zaposleni u trgovačkim društvima ili rade kao obrtnici. Novost je središnja evidencija radnog vremena, koja će dati partnerima vozačima dodatnu sigurnost u obavljanju posla.
Okrenimo se za kraj prema novim uslugama - Uber je najavio opciju rezervacije letova u Velikoj Britaniji. Hoće li neke nove usluge zaživjeti i u Hrvatskoj?
- Prioritet i glavni cilj koji imamo u Uberu je nastaviti nuditi pouzdanu uslugu našim korisnicima, uz i pružanje prilika za zaradu našim vozačima partnerima kako bi i dalje ostali jedna od omiljenih opcija za kretanje po hrvatskim gradovima. Pritom uvijek tražimo i nove mogućnosti, proizvode i rješenja koja donose dodanu vrijednost i korisnicima i vozačima partnerima. Uber je tako ove godine u Hrvatskoj predstavio dva noviteta: Uber Reserve opciju zakazivanja vožnji unaprijed te opciju Guest Rides koja omogućuje naručivanje vožnji za nekog drugog.